آزمون کارشناسی ارشدآزمون های حقوقیاخبار سازمان سنجشمصاحبه ها

مصاحبه با رتبه ۶ حقوق جزا و جرم‌شناسی در آزمون کارشناسی‌ارشد ۹۶

مصاحبه اختصاصی اختبار با سید هادی موسوی

خلاصه نوشته
  • سید هادی موسوی که رتبه ۶ آزمون کارشناسی ارشد سال ۱۳۹۶ را در کد ضریب ۳ رشته حقوق (شامل گرایش‌های حقوق جزا و جرم شناسی، حقوق کیفری اطفال و نوجوان، مدیریت اصلاح و کیفرهای قضایی و فقه و حقوق جزا ) به دست آورده، در گفت‌وگویی با اختبار از مسیری گفت که برای کسب این موفقیت طی کرده است.

فهرست راهبردی

 

سید هادی موسوی متولد سال ۱۳۷۱ رفسنجان و فارغ‌التحصیل دانشگاه پیام‌نور کرمان است . او می‌گوید برای اولین‌بار در آزمون کارشناسی‌ارشد شرکت کرده و قصد ادامه تحصیل در دانشگاه علوم قضایی یا شهید بهشتی را دارد.

موسوی دلیل انتخاب این دو دانشگاه را چنین تشریح می‌کند:

دلیلم برای انتخاب دانشگاه علوم قضایی، سطح  علمی بالا و امتیازات منحصر به فرد این دانشگاه برای تصدی امر قضا است. انتخاب بعدی‌ام نیز دانشگاه شهید بهشتی تهران است به دلیل سطح علمی عالی و اساتید به‌نامش در گرایش جزا و جرم‌شناسی.

رتبه برتر آزمون کارشناسی‌ارشد ۹۶ مطالعاتش را از ابتدای تیرماه سال ۹۵ آغاز کرده و هم‌زمان با تحصیل در سال آخر دوره کارشناسی به کسب آمادگی برای این آزمون پرداخته است.

او درباره شیوه مطالعه‌اش می‌گوید: هر روز از ساعت۱۱تا ۲۲ مطالعه داشتم و زمان مفید مطالعه روزانه‌ام ۹ساعت بود. هر روز هم تمام منابع را می‌خواندم و به‌صورت تک‌منبع جلو نمی‌رفتم؛ مثلاً هر روز دو ساعت حقوق جزا، دوساعت زبان، دوساعت متون فقه و دوساعت آیین دادرسی کیفری می خواندم.

 

البته خلاصه‌نویسی‌های حقوق جزا و کیفری را نیز به‌همراه قوانین خاص می‌خواندم. من شخصاً دو، سه‌ ماه مانده به آزمون شروع به تست‌زنی کردم، چون اعتقاد داشتم هدف از تست‌زنی سنجش دانسته‌هاست، پس نباید از همان ابتدا به‌ سراغ تست زدن رفت. خلاصه‌نویسی قوانین هم تأثیر بسیار مهمی در یادگیری کامل من داشت.


توصیه موسوی به داوطلبان آزمون کارشناسی‌ارشد ۹۷، دقت و وسواس‌داشتن در انتخاب منابع مطالعاتی است. 

او منابع خود را به این صورت معرفی میکند:

  • دوره سه‌جلدی حقوق جزای عمومی دکتر اردبیلی؛

    (البته خواندن این سه‌جلد خیلی ضرورت ندارد، اما مبحث مکاتب را سعی کنید از کتاب حقوق جزای عمومی دکتر نوربها یاد بگیرید.)

  • دوره سه‌جلدی حقوق جزای اختصاصی دکتر میرمحمدصادقی؛

    (مطالعه این سه جلد بسیار مهم است. برای تست هم مجموعه تست‌های قانون‌یار چتر دانش.)

  • برای درس آیین دادرسی کیفری فقط کتاب نکته‌ها در آیین دادرسی کیفری علی خالقی و مجموعه تست ساده‌ساز حمیدرضا کلانتری
  • برای درس متون فقه جلد ۵ تا ۱۴ کتاب لمعه شهید ثانی.  

(در این کتاب سعی کنید نکاتی را که با فونت پررنگ مشخص شده حتماً یاد بگیرید و برای تست هم، تست‌های آزمون‌های سال‌های گذشته کافی است.)

  • همچنین چون سطح زبانم خوب بود، برای درس متون حقوقی فقط نیاز به افزایش دایره لغاتم داشتم و این کتاب‌ها را مطالعه کردم: law texts، Law made simple، Gcse law، ۵۰۴ واژه مهم متون حقوقی نشر دوراندیشان و ۱۱۰۰ واژه که باید بدانید.

    (داوطلبانی که پایه زبان آن‌ها قوی نیست، بهتر است برای یادگیری قواعد عمومی به کتاب‌های زبان دبیرستان یا کتاب زبان کنکور دکتر کیاسالار مراجعه کنند و سپس به سراغ منابع تخصصی بروند.)

          • البته در کنار این منابع تسلط به متن قوانین نیز لازم است.

همچنین وی به داوطلبان کارشناسی‌ارشد ۹۷ و همه آزمون‌های حقوقی دیگر توصیه کرد که خلاصه‌نویسی و نکته‌برداری از قوانین را جدی بگیرند.

وی افزود : می‌توانم بگویم نیمی از مسیر آمادگی را می‌توان با خلاصه‌نویسی پیمود.

توصیه دیگرم این است که از خواندن منابع بیهوده و حاشیه‌ای پرهیز کنند و تمرکزشان را روی کمترین اما مفید‌ترین کتاب‌های ممکن بگذارند و هدفشان کسب رتبه ۱ باشد تا نتیجه عالی بگیرند، چون اگر صرفاً به‌دنبال قبولی باشند نتیجه درخشانی به‌دست نخواهد آمد.

امتیاز برای این نوشته

0%

امتیاز

امتیاز کاربران: 3.55 ( 1 رای)
منبع
پایگاه خبری اختبار
مشاهده بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا