بخشنامه ها

بخشنامه الزام به ثبت پلاک ثبتی در وکالتنامه کلی

بخشنامه سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در خصوص نحوه پذیرش وکالتنامه کلی

به گزارش دادرسی؛ معاون امور املاک و کاداستر سازمان ثبت اسناد و املاک کشور بخشنامه ای در خصوص نحوه پذیرش وکالتنامه کلی وکلای دادگستری را به مدیران کل سازمان های ثبت استان ها را ابلاغ کرد.

براساس بخشنامه معاون امور املاک و کاداستر سازمان ثبت اسناد و املاک کشور از این پس به منظور ارائه خدمات ثبتی و انجام امور ثبتی به درخواست وکلای محترم، می بایست در وکالت نامه ابرازی شماره پلاک ثبتی مورد وکالت قید گردد.

بخشنامه الزام به ثبت پلاک ثبتی در وکالتنامه کلی:

شماره: ۱۴۰۳/۴۶۸۹۴
تاریخ: ۱۴۰۳/۰۳/۱۶

مدیران کل محترم ثبت اسناد و املاک استان ها

موضوع : نحوه پذیرش وکالتنامه های کلی

سلام علیکم

احتراماً، نظر به اینکه ماده ۶۶۱ قانون مدنی در صورتی که وکالت مطلق باشد صرفاً ناظر به اداره کردن اموال موکل خواهد بود. همچنین بر اساس ماده ۶۶۳ قانون مدنی وکیل نمی تواند عملی را که از حدود وکالت او خارج است انجام دهد.

بنابراین به منظور ایجاد وحدت رویه و جلوگیری از هرگونه تالی فاسد احتمالی و اجرای تکالیف مقرر در قانون جامع حد نگار و آئین نامه اجرایی آن و لزوم رفع موانع و چالش های پیش رو مقرر می دارد:

از تاریخ صدور این بخشنامه به منظور ارائه خدمات و انجام امور ثبتی حسب درخواست وکلای محترم لازم است در وکالت نامه ابرازی شماره پلاک ثبتی مورد وکالت نیز قید گردد.

نظارت بر حسن اجرای این مهم بر عهده مدیران کل محترم ثبت استان ها می باشد.

صفدر کشاورز
معاون امور املاک و کاداستر

بخشنامه الزام به ثبت پلاک ثبتی در وکالتنامه کلی


بیشتر بخوانید:

مشاهده بیشتر

1 دیدگاه

  1. درود، در صدور این بخشنامه به تفاوت میان عام و مطلق که در مباحث اصول فقه جاری است و در قانون مدنی هم مورد قبول قرار گرفته است توجه نشده است.
    مطلق و مقید به حوزه اختیارات وکیل باز می گردد و عام و خاص به این امر باز می گردد که آیا لفظ تمام مصادیق خود را شامل می شود یا نه؟
    اگر شخصی راجع به تمامی املاکش ( در هر موردی که مدنظر می باشد خرید، فروش، افراز و….) وکیل می گیرد و وکالت نامه عام به او می کند، نیازی به درج پلاک ثبتی در وکالت نامه نمی باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا