اخبار قوه قضاییه

دادگاه های صلح در عرض دادگاه کیفری 1 و 2

دادگاه های صلح در عرض دادگاه کیفری 1 و 2 به عنوان مرجع بدوی صلاحیت رسیدگی دارند

آیین‌نامه ترتیب اقدامات سازشی در شوراهای حل اختلافبه گزارش دادرسی: سخنگوی قوه قضائیه در نشست خبری صبح امروز این نهاد در پاسخ به پرسش یکی از خبرنگاران در خصوص تفاوت دادگاه های صلح و شورای حل اختلاف، به تشریح صلاحیت های دادگاه صلح پرداخت.

نشست خبری سخنگوی قوه قضائیه امروز مورخ 30 مرداد ماه که با حضور جمعی از خبرنگاران برگزار شد و در آن به سوالات خبرنگاران در خصوص پرونده های مطروحه پاسخ داده شد.

در نشست خبری امروز این نهاد اصغر جهانگیر، سخنگوی قوه قضائیه در پاسخ به پرسش یکی از خبرنگاران در خصوص تفاوت دادگاه های صلح و شورای حل اختلاف گفت: در خصوص دعاوی، خانواده دادگاه صلح با رعایت 2 شرط می تواند انجام وظیفه کنند.

  • یکی اینکه مبلغ خواسته ای که در این دادگاه ها قابل رسیدگی است تا سقف 100 میلیون تومن پیش بینی شده است و بیشتر از آن نمی شود.
  • نکته دوم اینکه در صورتی که طرح دعوای مستقلی در دادگاه صلح از منظر خانوادگی صورت بگیرد، قابل رسیدگی است.

جهانگیر ادامه داد: یعنی اگر زوجه ای دعوای مطالبه مهریه را همزمان با دادگاه طلاق داشته باشد پرونده در همان دادگاه خانواده سابق بررسی میشود و دادگاه صلح وارد نیست.

سخنگوی قوه قضائیه عنوان داشت: اگر چه آنجایی هم که دادگاه صلح وارد میشود باید بر اساس قانون حمایت از خانواده رسیدگی ها را انجام دهد و همچنین تجدید نظر دادگاه های صلح به دادگاه های تجدید نظر استان می روزد.

احتمال می دهیم نصاب صلاحیتی موجبات تسریع در رسیدگی ها را فراهم کند.

جهانگیر گفت: نصابی که اینجا وجود دارد در دعاوی جهیزیه، مهریه، نفقه و … چون تا سقف 100 میلیون در  صلاحیت محاکم صلح قرار گرفته احتمال می دهیم که این نصاب صلاحیتی بتواند موجبات تسریع در رسیدگی ها را فراهم کند چون بعضی از تشریفات کاسته شده حالا باید در عمل ببینیم چقدر می تواند به کاهش پرونده ها بینجامد.

دادگاه های صلح در عرض دادگاه کیفری 1 و 2 به عنوان مرجع بدوی صلاحیت رسیدگی دارند.

وی افزود: در خصوص دعاوی کیفری، دادگاه های صلح در عرض دادگاه کیفری 1و 2 به عنوان مرجع بدوی دیده شده که صلاحیت رسیدگی دارند. برخی از صلاحیت دادگاه های کیفری ۲ به دادگاه های صلح منتقل شده است

رسیدگی بدون کیفرخواست در دادگاه های صلح کاهش اطاله دادرسی را فراهم می کند

جهانگیر در پایان عنوان کرد: به دلیل اینکه رسیدگی بدون کیفرخواست در دادگاه های صلح صورت می گیرد می تواند موجب تسریع در رسیدگی ها و کاهش اطاله دادرسی را از این منظر فراهم کند.


بیشتر بخوانید:

مشاهده بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا