اخبار قوه قضاییه

روش های معاملات املاک دارای سند جدید

خودکاربری ثبت چیست و چه کاربردی دارد؟

روش های معاملات املاک دارای سند جدیدتوضیحات مهم رئیس سازمان ثبت درباره روش های معاملات املاک دارای سند جدید

بابایی رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور از ابلاغ یکی از آیین نامه های قانون الزام به ثبت رسمی معاملات اموال غیرمنقول خبر داد .

به گزارش دادرسی؛ رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک در گفتگو با صدا و سیما در خصوص روش های معاملات املاک دارای سند جدید گفت:

اسناد حدنگاری که بعد از تاریخ ۳ تیر امسال هستند، سند را به رنگ سبز چاپ کردیم. اگر تاریخ سند سوم تیرماه به بعد باشد این سند مشمول قانون الزام به تنظیم سند رسمی است.

ما برای تشخیص بیشتر در سند با رنگ قرمز قید کردیم که این سند مشمول قانون الزام است و اگر در قالب سند عادی تنظیم شود در دادگاه و دستگاه‌های دولتی پذیرفته نیست.

سندی هم به رنگ قهوه ای، آجری داریم، این سندها، سند‌هایی است که قبلا صادر شده، اسنادی که قبل از سوم تیرماه هستند را فعلاً قانونگذار اجازه داده که مردم در قالب سند عادی نسبت به نقل و انتقال اقدام کنند.

از سوم تیرماه اگر سندی صادر شود، حدنگار، تک برگ ما دو راهکار پیش بینی کردیم؛ راهکار اول بر اساس ماده ۳، مراجعه شما به مشاورین املاک و تنظیم در قالب پیش نویس است که در سامانه ها بارگذاری شده و به مشاورین املاک دسترسی دادیم.

ممکن است بعضی از مردم بگویند که همه مشاوران املاک که به سامانه شما وصل نیستند و پیش نویس را ندارند ما این امکان را فراهم کردیم که به دفترخانه اسناد رسمی مراجعه کنید و در این قالب، قرارداد را تنظیم و تبدیل به سند رسمی کنید.

بحث خودکاربری ثبت و امکان ایجاد شرایطی که اشخاص حقیقی و حقوقی بدون مراجعه به دفاتر و مشاورین املاک بتوانند قراردادهایشان را ثبت کنند، بود. این کار مستلزم اولا هم ایجاد تیپ یکسان قراردادها با شروط ثابت است و هم امکان پاسخ استعلام برخط به نقل و انتقالات و دستگاه‌هایی که باید به این نقل و انتقالات پاسخ دهند؛ است.

در این رابطه سازمان ثبت، تیپ قراردادهای یکسان را تهیه کرده و تحویل قوه قضاییه داده و در معاونت حقوقی در حال بررسی است؛ اما در ارتباط با استعلام‌های برخط طبق مواد ۵  و ۶ همین قانون، دستگاه‌های اجرایی که مکلف هستند به نقل و انتقال اموال غیرمنقول پاسخ دهند؛ یکسال فرصت دارند که این شرایط را به وجود بیاورند.


بیشتر بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا