آرا دادگاه

نمونه رای در خصوص شرط تحقق جرم محاربه

دادنامه شرط تحقق جرم محاربه

نمونه رای در خصوص شرط تحقق جرم محاربهبراساس نمونه رای صادره: اخافه الناس در تحقق جرم محاربه مشروط به این است که قصد غایی از تشهیر سلاح، ترساندن و ارعاب مردم باشد؛ بنابراین کشیدن سلاح در نزاع شخصی هرچند موجب اخلال در نظم عمومی است، اما مصداق بزه محاربه نمی باشد.

جزییات رای با موضوع شرط تحقق جرم محاربه:

  • شماره دادنامه قطعی: 9809988714600275
  • تاریخ دادنامه قطعی: 1400/06/28
  • گروه رأی: کیفری

رای دیوان عالی کشور:

درخصوص فرجام خواهی اقایان ۱ ط. ت. ب. از خ. ج. ف. ۲ ن. ع. به وکالت از اقای ه. ز. ۳ ک. ش. ب. از ر. م. نسبت به دادنامه ……….. به تاریخ ۱۴۰۰/۱/۲۱ شعبه *که بموجب ان اقای خ. ج. ف. به اتهام محاربه از طریق کشیدن سلاح به تحمل هشت سال حبس در تبعید در …….. و اقایان ش. م. و م. ا. به اتهام محاربه به یک سال حبس در تبعید در …….. و اقایان ر. م. و ه. ز. به اتهام مزبور به تحمل دو سال حبس در تبعید در …….. محکوم شده اند. اقایان ش. م. و م. ا. تسلیم به رای شده اند. لکن وکلای هر سه متهم خ. ج. ف. و ه. ز. و ر. م. فرجام خواهی نموده اند حسب محتویات پرونده اجمالا بدین شرح می باشد.:

در مورخه ۱۳۹۸/۳/۷اقایان خ. ج. ف. و ش. م. با موتورسیکلت شخصی خودشان به ……. دور می زنند در این دور زدن با مرحوم ه. م. درگیری لفظی می شوند در این رابطه اقای خ. ج. ف. به ه. م. می گوید بعدا بر می گردیم دعوا می کنیم در نهایت شبانه خ. ج. به همراهی دوستانش ه. ز. ، ر. م. و ش. م. و م. ا. با خودرو ۴۰۵ به محل مراجعه به سمت ا. و ب. و دوستشان تیراندازی می کنند و سپس از محل متواری می شوند که در اثر این تیراندازی ب. خ. و ه. م. به قتل می رسند و یک نفر نیز مجروح می گردد. در نهایت در مورخه ۹۹/۲/۸ بازپرس محترم نسبت به دو فقره قتل و شرکت در نزاع و ایراد جرح بوسیله اسلحه سرد و گرم جلب به دادرسی صادر نموده و نسبت به اتهام اقایان مزبور مبنی بر محاربه قرار منع تعقیب صادر نموده که معاون دادستان شهرستان نسبت به قرار منع تعقیب نسبت به اتهام محاربه مخالفت نموده وبازپرس با پذیرش نظریه معاون دادستان برای هر ۵ نفر متهم اتهام محاربه را تفهیم و قرار جلب به دادرسی و کیفرخواست جداگانه که در صلاحیت دادگاه انقلاب می باشد. صادر شده است.

رای صادره بجهات ذیل قابل ابرام نمی باشد.

1.حسب اظهارات متهمان و گواهی افرادی که در صحنه حضور داشتند حکایت دارد. درگیری فیمابین خ. ج. ف. و دوستانش با طرف مقابل بوده است. در حقیقت یک نزاع شخصی بوده که در این رابطه نیز پرونده تشکیل و به دادگاه کیفری یک ارجاع گردیده است.

فلذا نظر به اینکه براساس اوراق و محتویات پرونده و تحقیقات به عمل امده و دفاعیات فرجام خواهانها کشیده سلاح و منازعه و وقوع قتل با انگیزه شخصی بوده و عمل متهمان جنبه عمومی نداشته تا مشمول جرم محاربه موضوع ماده ۲۷۹ قانون مجازات اسلامی مصوب ۱۳۹۲ باشد.

2.استدلال دادگاه محترم مبنی براینکه عمل متهمین موجب خوف و ایجاد ناامنی در محل و شهر گردیده است.

اولا همچون مفهومی در این پرونده که حاکی از اخافه الناس باشد. محرز نیست

ثانیا منظور از اخافه الناس باید مهاجمین قصد اخافه الناس و ترساندن مردم را داشته باشند یعنی علت فایی از کشاندن اسلحه و غیره اخافه الناس باشد. در حالیکه در پرونده امر موضوع جنبه شخصی داشته است. لکن عمل متهمین موجب اخلال در نظم می باشد که جداگانه کیفرخواست صادر شده علیهذا مستندا به بند۴ قسمت ( ب ) از قانون ایین دادرسی کیفری ضمن نقض دادنامه فرجام خواسته پرونده جهت رسیدگی به دادگاه محترم هم عرض ارجاع می شود.

شعبه *

رییس: ح. ک. ک. مستشار: ج. ت. ن.


بیشتر بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا