اخبار قوه قضاییهبخشنامه ها

بخشنامه نرخ دیه کامل سال 1399 ابلاغ شد

مبلغ دیه کامل 1399 330 میلیون تومان تعیین شد.

بخشنامه نرخ دیه کامل سال 1399 ابلاغ شد
بخشنامه نرخ دیه کامل سال 1399 ابلاغ شد

به گزارش دادرسی نت به نقل از قوه قضائیه؛

براساس ابلاغ حجت اسلام سید ابراهیم رئیسی ،رئیس قوه قضائیه ،مبلغ دیه کامل مرد مسلمان در ماه های غیر حرام به میزان 3 میلیارد و 300 میلیون ریال (معادل 330 میلیون تومان) تعیین شد.

متن کامل بخشنامه حجت‌الاسلام رئیسی به شرح ذیل است:

بسم الله الرحمن الرحیم

“بخشنامه”

مراجع قضایی سراسر کشور

با تبریک ایام بعثت نبی مکرم اسلام (ص) و فرا رسیدن سال جدید، در اجرای ماده ۵۴۹ قانون مجازات اسلامی، مصوب ۱۳۹۲ و با توجه به بررسی‌های بعمل آمده قیمت دیه کامله در ماه‌های غیر حرام از ابتدای سال ۱۳۹۹، مبلغ سه میلیارد و سیصد میلیون ریال تعیین می‌گردد.

امید است با عنایت خداوند متعال و رعایت بیش از پیش قانون و اخلاق از ناحیه شهروندان کاهش تعداد موارد محکومین به دیه عمد و غیرعمد بویژه حوادث رانندگی را شاهد باشیم.

سید ابراهیم رئیسی

رئیس قوه قضاییه

دیه چیست؟

ماده ۱۷ قانون مجازات اسلامی مصوب ۱۳۹۲ در تعریف دیه مقرر کرده:

دیه اعم از مقدر و غیرمقدر، مالی است که در شرع مقدس برای ایراد جنایت غیرعمدی بر نفس، اعضاء و منافع و یا جنایت عمدی در مواردی که به هر جهتی قصاص ندارد به موجب قانون مقرر می شود.

مبلغ دیه در صورتی که هم صدمه و هم فوت در یکی از ماه های محرم، رجب، ذی القعده و ذی الحجه (شناخته شده به عنوان ماه های حرام) اتفاق بیفتد، یک سوم به میزان دیه اعم از اینکه مقتول زن یا مرد باشد اضافه یا به اصطلاح تغلیظ می شود.

در صورتی که وقوع صدمه یا فوت در یکی از ماه های حرام باشد، میزان دیه نفس مرد مسلمان مبلغ 440 میلیون تومان و دیه زن مسلمان نصف مبلغ دیه مرد و به مبلغ 220 میلیون تومان خواهد بود.

مشاهده بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا