آزمون مرکز وکلای قوه قضاییهآزمون وکالت

رئیس کمیسیون جهش تولید:ملاک در آزمون های وکالت تراز است.

رئیس کمیسیون جهش تولید:ملاک در آزمون های وکالت تراز است.
رئیس کمیسیون جهش تولید

به گزارش دادرسی نت :

سید شمس الدین حسینی، رئیس کمیسیون جهش تولید با تشریح مباحث مطرح شده در جلسه مشترک دیروز بعدازظهر مورخه 21 تیرماه 1401 این کمیسیون، بر مواضع قبلی خود مبنی بر معضل نحوه اجرای قانون تسهیل صدور مجوزها و اعمال نمره تراز به عنوان مبنای پذیرش در آزمون مرکز وکلای قوه قضائیه اصرار کرد.

سیدشمس الدین حسینی رئیس کمیسیون ویژه جهش و رونق تولید در توضیح نشست مشترک کمیسیون‌های پیرامون بررسی نحوه اجرای ماده 5 قانون تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار با محوریت چگونگی محاسبه حدنصاب شناور بر مبنای نمره تراز در آزمون‌ها، گفت:

بر اساس جمع بندی جلسه امروز، همه افراد و نهادها موظفند که به هدف قانون تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار توجه کنند، هدف قانون شکستن انحصار و تسهیل صدور مجوزها است، ضمن اینکه در عین حال قانون گذار به یک نکته توجه داشته که نصاب علمی باید رعایت شود لذا نصاب علمی یا به عبارتی کفایت علمی را در قانون جایگزین ظرفیت یا محدودیت عددی کردیم. نصاب علمی که نسبی است و بر اساس روش ها و تکنیک های آماری توسط سازمان سنجش انجام می شود جایگزین ظرفیت عددی شود، مورد تاکید ماست.

توسعه رقابت در خدمات قضایی و جایگزینی نصاب علمی به جای ظرفیت عددی چیزی است که در سند تحول قضایی هم تصویب شده است، لذا نه تنها مجلس این دغدغه را داشته بلکه قوه قضاییه هم در سند تحول قضایی به آن اشاره کرده است.

رویکردی که پذیرفته شده و آگاهانه است اینکه سازمان سنجش که متولی آزمون های بزرگ است و در تمامی آزمون ها با ظرفیت عددی یا غیره از «تراز» استفاده می‌کند و این مورد تاکید ما هم قرار گرفته است لذا هیچ تفسیری یا ابهامی وجود ندارد. آن چیزی که در قانون تاکید شده بحث امتیاز نمرات است و لفظ تراز بارها مورد تصریح قرار گرفته و در متن مذاکرات هم آمده است.

رئیس سازمان سنجش هم امروز متن مذاکرات را مشاهده کرد و از منظر خود گفت که هیچ ابهامی وجود ندارد، جمع بندی جلسه مشترک سه کمیسیون این بود که ملاک در آزمون‌های مذکور «تراز» است و این نه تنها مورد پذیرش بلکه مورد تاکید سازمان سنجش هم قرار گرفت. مسئولان سازمان سنجش اذعان داشتند که در آزمون های بزرگ نه معقول است و نه معمول که ملاک نمره خام باشد بلکه معمول و معقول این است که تراز ملاک قرار گیرد.

به سازمان سنجش گفتیم اگر نیاز به استعلام است، استعلام کنند و ما هم صراحتا و به صورت مکتوب پاسخ خواهیم داد. با توجه به متن مذاکرات و نگارش قانون هیچ ابهامی در این خصوص که ملاک تراز است و نه نمره خام، وجود ندارد. براساس متن قانون و متن مذاکرات و مجموعه مستندات و مکاتباتی که در حین تصویب قانون صورت گرفته و موجود است، هیچ ابهامی وجود ندارد لذا ملاک تراز است.


بیشتر بخوانید:

مشاهده بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا