اخبار شورای نگهباناخبار مجلسطرح و لایحه

شورای نگهبان طرح جهش تولید دانش‌بنیان را تأیید کرد

امکان وکالت غیر وکیل برای شرکت دانش بنیان

به گزارش دادرسی؛

امکان وکالت غیر وکیل برای شرکت دانش بنیاندکتر طحان نظیف سخنگوی شورای نگهبان امروز مورخ 24 اردیبهشت 1401 در پی انتشار پستی در حساب توییتری خود نوشت:

طرح جهش تولید دانش‌بنیان” در شورای نگهبان مورد بررسی قرار گرفت وبا توجه به اصلاحات انجام شده مغایر با موازین شرع و قانون اساسی شناخته نشد.

 بر اساس ماده 15 طرح جهش تولید دانش بنیان ، شرکت‌های دانش بنیان اجازه استفاده از نماینده حقوقی غیر وکیل برای پیگیری دعاوی در محاکم دادگستری را دارند.

بر اساس این مصوبه مجلس نه تنها شرکت‌های دانش بنیان، بلکه مدیران این شرکت‌ها و اعضای هیأت مدیره آن قادر خواهند بود به جای استفاده از وکیل دادگستری برای طرح دعوا یا دفاع در مراجع قضایی، از نمایندگان حقوقی با مدرک کارشناسی حقوق یا سابقه مشاوره حقوقی استفاده کنند.

سخنگوی شورای نگهبان درباره این طرح اعلام کرد:

طرح جهش تولید دانش‌ بنیان که با اصلاحاتی در جلسه مورخ یازدهم اردیبهشت ماه یک هزار و چهارصد و یک به تصویب مجلس شورای اسلامی رسیده است، در جلسه مورخ 21 اردیبهشت ماه 1401 شورای نگهبان مورد بحث و بررسی قرار گرفت و با توجه به اصلاحات به عمل آمده مغایر با موازین شرع و قانون اساسی شناخته نشد.

ماده 15 طرح مذکور به شرح زیر می باشد:

شرکت‌ها و موسسات دانش‌ بنیان یا اعضای هیأت مدیره و مدیران عامل آنها، در موضوعات مرتبط با همان شرکت یا موسسه می‌توانند علاوه بر استفاده از وکلای دادگستری برای طرح هرگونه دعوا یا دفاع یا تعقیب دعاوی مربوط و همچنین موارد مصرح در ماده (۳۵) قانون آیین دادرسی دادگاه‌ های عمومی و انقلاب (در امور مدنی) مصوب1379/01/21 ، از کارکنان خود با داشتن یکی از شرایط ذیل به عنوان نماینده حقوقی استفاده نمایند:

  1. دارا بودن یکی از مدارک کارشناسی یا بالاتر در رشته حقوق

  2. دو سال سابقه کار قضایی یا وکالت یا مشاوره حقوقی به شرط عدم محرومیت قبلی از اشتغال به قضاوت یا وکالت

تبصره- ارائه معرفی نامه نمایندگی حقوقی به مراجع قضایی الزامی است.


بیشتر بخوانید:

مشاهده بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا