اخبار دانشگاه آزاد اسلامیاخبار دانشگاه ها

نخستین جلسه دبیرخانه مرکزی نظام موضوعات فناوری دانشگاه آزاد برگزار شد

به گزارش دادرسی، به نقل از دانشگاه آزاد اسلامی، نخستین جلسه دبیرخانه مرکزی نظام موضوعات فناوری دانشگاه آزاد اسلامی با حضور روح الله دهقانی فیروزآبادی معاون تحقیقات، فناوری و نوآوری دانشگاه آزاد اسلامی به منظور بررسی فعالیت‌های دبیرخانه‌های استانی نظام موضوعات فناوری با محوریت بررسی نحوه تشکیل دبیرخانه‌های استانی و همچنین ارزیابی خوشه‌های کلیدی ارائه شده استان‌ها برگزار شد.

دهقانی فیروزآبادی در این جلسه با اشاره به اهمیت حمایت از نظام موضوعات فناوری در جهت حرکت و شکل گیری دانشگاه هزاره سوم یا کارآفرین، گفت:

استخراج و تبیین موضوعات فناورانه دارای جذابیت اقتصادی و راهبردی بالا در هر منطقه از کشور، یکی از اصلی ترین و مهمترین راه‌های کشف منابع بالقوه (مشهود / نامشهود) و ایجاد راهکارهای نوآورانه جدید برای پاسخگویی به مسائل و مشکلات، نیازها، خواسته‌ها و فرصت‌های افراد، صنایع و جامعه آن منطقه و حتی در سطح ملی و فراملی محسوب می‌شود.

در ادامه این جلسه همچنین سید محمدجواد صدری مهر قائم گفت: پارک‌های علم و فناوری در ایجاد و توسعه نهادهای فناورانه اجتماعی و ارزش آفرین در راستای اهداف دانشگاه نقش بسیار تأثیرگذاری دارند.

وی افزود: در نظام موضوعات فناوری، شناسایی، تبیین و بهره گیری از فناوری‌های کاربردی هر استان مورد توجه قرار می‌گیرد. این دسته از موضوعات، دارای بسترهای لازم ارزش آفرین برای مردم استان، کشور و همچنین افراد درگیر در پروژه هستند.

مقام دبیرخانه مرکزی نظام موضوعات فناوری با اشاره به کلیات نحوه کارکرد دستورالعمل نظام موضوعات فناوری اظهار داشت: در این دستورالعمل، ابتدا خوشه‌های کلیدی استان با توجه به زیرساخت‌ها نرم و سخت استخراج می‌شود و مبتنی بر درخت دانشی هر خوشه، تیم‌های کاشف شکل گرفته و اقدام به شناسایی موضوعات فناوری جذاب و کلیدی با محوریت رفع نیازهای فناورانه و استفاده از فرصت‌های بی بدیل هر استان می‌کنند.

در ادامه امیر نجفی دبیر و مسئول هماهنگی دبیرخانه مرکزی نظام موضوعات فناوری، در خصوص محتوای دستورالعمل و نتایج احصاء شده براساس اطلاعات دریافت شده از استان‌ها، توضیحاتی ارائه کرد.

وی افزود: ۲۹ استان دبیرخانه‌های استانی را تشکیل دادند که از این مجموع ۱۳ استان خوشه‌های کلیدی شأن را معرفی کردند. براین اساس تعداد خوشه‌های معرفی شده بالغ بر ۷۵ خوشه است، همچنین خوشه‌های معرفی شده مطابق با دستورالعمل ابلاغی مورد ارزیابی قرار گرفتند.

همچنین قباد بهزادی پور عضو اصلی دبیرخانه مرکزی نظام موضوعات فناوری بر سه موضوع منطقه بندی استان‌ها مبتنی بر تجارب مراکز رشد، استفاده از تیم‌های کاشف به عنوان بازوهای اجرایی و دانشی طرح‌های کارآفرینی و همچنین برگزاری استارت ویکندها در قالب رویددهای بهم رسانی تأکید کرد.

همچنین در این جلسه، دکتر مصطفی سبزیکار عضو اصلی دبیرخانه مرکزی نظام موضوعات فناوری به ارائه راهکارهای اجرایی و مالی برای بهتر پیاده شدن نظام موضوعات مبتنی بر دغدغه‌های استان‌ها پرداخت.

در ادامه این جلسه پس از بررسی نهایی، صلاحیت ۲۰ خوشه در استان‌های مختلف توسط دبیرخانه مرکزی تأیید شد.

مشاهده بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا