اخبار

دسترسی به اطلاعات سند الکترونیکی ازدواج از طریق سامانه «ثبت من»

صدور اولین سند الکترونیکی ازدواج در کشور

دسترسی به اطلاعات سند الکترونیکی ازدواج از طریق سامانه «ثبت من»

صدور اولین سند الکترونیکی ازدواج در کشوربه گزارش دادرسی پرس؛ اولین سند الکترونیک ازدواج با حضور معاونین امور اسناد و توسعه فناوری و خدمات الکترونیک ثبتی سازمان ثبت در یکی از دفاتر رسمی ازدواج شهر تهران صادر و به یک زوج جوان تحویل داده شد.

سید صادق سعادتیان معاون امور اسناد سازمان ثبت گفت:

تسهیل خدمات و ارائه خدمات سریع و صحیح به مردم به عنوان یکی از اهداف برنامه تحولی قوه قضائیه است و سازمان ثبت اسناد و املاک کشور فرایند ثبت ازدواج را از حالت سنتی به الکترونیکی تبدیل کرده است.

وی در ادامه افزود: روز گذشته بخشنامه حذف دفترچه‌ نکاحیه ازدواج در سراسر کشور صادر و امروز صدور الکترونیکی سند ازدواج در 2500 دفتر ازدواج رسمی سراسر کشور به صورت همزمان عملیاتی شد.

با سند الکترونیکی ازدواج، جعل در اسناد نکاحیه و طلاق به صفر می رسد.

معاون امور اسناد سازمان ثبت با اشاره به هوشمندسازی فرآیندهای ثبتی به عنوان یکی از سیاست های اصلی سازمان ثبت گفت:

با الکترونیکی شدن سند ازدواج، بسیاری از مشکلات موجود از قبیل حذف اوراق و کاغذهای مخصوص، چاپ آنها در چاپخانه دولتی، سرقت اسناد و اشتباه قلمی در نکاحیه های ازدواج به ویژه در بخش های صداق و مشخصات زوجین مرتفع شده و امکان جعل در این زمینه به صفر می رسد.

دسترسی به اطلاعات سند الکترونیکی ازدواج از طریق سامانه «ثبت من»

سعادتیان اظهار کرد:

خروجی سند ازدواج الکترونیکی به صورت تک برگ و دارای کد شناسه یکتا می باشد و زوجین می توانند با مراجعه به سامانه “ثبت من” بر اساس کد ملی و شناسه یکتا به اطلاعات و مشخصات مندرج در سند ازدواج الکترونیکی دسترسی داشته باشند، همچنین دستگاه ها و نهادها در صورت ضرورت و نیاز می توانند اصالت و صحت این اسناد را احراز و متن سند را ملاحظه کنند.

نحوه دریافت تسهیلات بانکی از طریق سند ازدواج الکترونیکی

وی در این باره گفت:

مقرر است طی مکاتبه با بانک مرکزی و صدور بخشنامه ای از تاریخ سوم آبان ماه 1402 ارائه سند دفترچه ای ازدواج برای اخذ وام در تمامی بانک ها ممنوع و بانک ها ملزم هستند برای احراز اصالت اسناد ازدواج الکترونیکی به سامانه “ثبت من” مراجعه کنند.

پیشگیری از تخلفات احتمالی انتظامی سردفتران، ارتقاء سلامت اداری، صرفه جویی در هزینه ها و یکسان شدن چارچوب های نکاحیه ازدواج در اسناد از دیگر مزایای سند الکترونیکی ازدواج است که سعاتیان به آنها اشاره کرد.

بارگذاری اطلاعات اصحاب سند به صورت کاملا هوشمند و مکانیزه در سامانه “ثبت من”

معاون توسعه فناوری و خدمات الکترونیک سازمان ثبت نیز در این مراسم گفت:

الکترونیکی شدن سند رسمی ازدواج اتفاق مهمی بود که با تلاش های مجدانه سازمان ثبت اسناد و املاک کشور به بار نشست.

سید ستار هاشمی با اشاره به اینکه از گذشته تا کنون یک موضوع که شهروندان با آن مواجه بودند این بود که ثبت با سند برابر است،  افزود:

اتفاقی که امروز در کل کشور رقم خورد در راستای پاسخگویی به این نیاز و دغدغه ای است که مردم با آن مواجهه هستند چرا که از مردم درخواست می شد متنی که از پیش تعریف شده و سابقه تاریخی دارد در دفاتر بنویسند و امضاء کنند و همیشه این دغدغه ها بوده که ممکن است مغایرتی بین آنچه که در دفتر به صورت سنتی قرار می گیرد و آنچه که به عنوان سند به مردم ارائه می شود وجود داشته باشد اما با شکل گیری دفاتر الکترونیک در حوزه های مختلف در سازمان ثبت اسناد و املاک از جمله دفتر الکترونیکی ازدواج که امروز در کل کشور عملیاتی شد، دیگر دغدغه ای بابت این مغایرت ها موضوعیت ندارد.

وی با اعلام اینکه از این پس اطلاعات اصحاب سند به صورت مکانیزه و هوشمند در سامانه “ثبت من” بارگذاری و درج می شود اظهار داشت: زوجین  با مراجعه به این سامانه می توانند اطلاعات مربوط به تصدیق اصالت سند ازدواج را ملاحظه کنند.

وی افزود: برای صدور سند الکترونیکی ازدواج، از اصحاب سند اثر انگشت دریافت می شود و این اثر انگشت را به صورت برخط از طریق سازمان ثبت احوال بررسی می کنیم تا احراز هویت کامل شود و نهایتاً سند شکل می گیرد و این امر موجب عدم دخالت سلیقه در درج اطلاعات سند نکاحیه شده و از هرگونه تغییر و جعل جلوگیری می شود.

دکتر هاشمی بیان داشت: با حذف دفترچه های کاغذی که از اوراق بهادار بودند، عملاً ضمن صرفه جویی در هزینه ها، چالش های توزیع و نگهداری این اوراق نیز برطرف می شود.


بیشتر بخوانید:

مشاهده بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا