اخبار شورای نگهباناخبار مجلساخبار مجمع تشخیص مصلحت نظام

مصوبه مجلس در اصلاح قانون مبارزه با پولشویی در مجمع تشخیص مصلحت نظام

مصوبه مجلس در اصلاح قانون پولشویی در مجمع تشخیص مصلحت نظام اصلاح شد

خلاصه نوشته
  • مجمع تشخیص مصلحت نظام، مصوبه مجلس شورای اسلامی در اصلاح قانون مبارزه با پولشویی را به تصویب رساند. پیش از این، شورای نگهبان با طرح ایراداتی به این مصوبه از تائید آن خودداری کرده بود. اما نمایندگان مجلس شورای اسلامی، با إصرار بر مصوبه این مجلس، این موضوع برای رفع اختلاف به مجمع نشخیص مصلحت نظام ارسال شده بود.

به گزارش دادرسی

در نخستین جلسه مجمع تشخیص مصلحت نظام به ریاست صادق آملی لاریجانی، مصوبه مجلس شورای اسلامی در اصلاح قانون مبارزه با پولشویی که برای رفع اختلاف به این مجمع ارسال شده بود، به تصویب رسید. بر أساس قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، در صورت بروز اختلاف میان شورای نگهبان و مجلس شورای اسلامی، مجمع تشخیص مصلحت نظام، برای رفع اختلاف تصمیم‌گیری می‌کند.

علی لاریجانی، رییس مجلس شورای اسلامی ایران، و لعیا جنیدی معاون حقوقی رییس‌جمهوری به نمایندگی از دولت، فرهاد دژپسند، وزیر أمور اقتصادی و دارایی و الهیار ملکشاهی، رییس کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس در این جلسه حضور داشتند.

به گزارش وبسایت مجمع تشخیص مصلحت نظام لایحه اصلاح قانون مبارزه با پولشویی مصوب مجلس شورای اسلامی که از سوی شورای نگهبان به مجلس برگردانده شده و با نامه رئیس مجلس شورای اسلامی به مجمع ارجاع شده بود پس از دو جلسه بحث و بررسی در صحن مجمع تشخیص مصلحت نظام اصلاح شد.

به گزارش اداره کل روابط عمومی مجمع، اعضا مجمع تشخیص مصلحت نظام در جلسه روز شنبه 24 آذر ماه ماده یک این لایحه را بررسی و با اکثریت بیش از دو سوم آراء نظر هیأت عالی نظارت را که از سوی شورای نگهبان به مجلس اعلام شده بود تأکید کردند.

همچنین در جلسه امروز 15 دی ماه موارد دیگری از این لایحه مورد بررسی قرار گرفت.
بر اساس این گزارش، اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام پس از بحث و بررسی و استماع نظر نمایندگان شورای نگهبان، دولت، مجلس شورای اسلامی و کمسیون‌های مربوطه‌؛ در خصوص بند «پ» ماده «2» نظر شورای نگهبان را تأیید کردند. در مورد ماده 5 ، مصوبه مجلس شورای اسلامی مورد تأیید قرار گرفت.
ماده 7 مکرر مصوبه مجلس از دیگر مواد اختلافی بود که با اصلاح بند «ب» و بند «د» و تبصره 4 بند «ذ» و الحاق یک تبصره به بند «ب» این ماده، اصلاحات مد نظر مجمع، به پایان رسید.
با اتمام بررسی لایحه پولشویی در مجمع تشخیص مصلحت نظام، لایحه الحاق ایران به کنوانسیون سازمان ملل متحد برای مبارزه با جرایم سازمان یافته فرا ملی ( کنوانسیون پالرمو) در دستور کار آتی مجمع قرار خواهد گرفت.

غلامرضا مصباحی مقدم، از اعضا مجمع تشخیص مصلحت نظام تصریح کرد:

حجت الاسلام غلامرضا مصباحی مقدم

اصلاحاتی در لایحه اصلاح قانون مبارزه با پولشویی انجام شده است. وی افزود: قانون مبارزه با پولشویی برای ابلاغ از سوی مجمع تشخیص مصلحت نظام به مجلس شورای اسلامی ارسال می‌شود.

این عضو تشخیص مصلحت نظام به خبرگزاری “فارس” هم گفته است که این اصلاح بر أساس اصل ۱۱۰ قانون اساسی، در مجمع، بررسی و نهایی شد. راه اصلاح قانون مبارزه با پولشویی یکی از چهار پیشنهاد گروه ویژه اقدام مالی FATF برای خروج نام ایران از فهرست سیاه این نهاد جهانی است. سه پیشنهاد دیگر این گروه اصلاح قانون مبارزه با تروریسم، الحاق ایران به کنوانسیون سازمان ملل متحد برای مبارزه با جرایم سازمان یافته فراملی (کنوانسیون پالرمو) و الحاق به کنوانسیون مبارزه با تامین مالی تروریسم است.

همزمان، خبرگزاری “فارس” در توضیح مصوبه روز شنبه مجمع تشخیص مصلحت نظام می‌افزاید:

مصوبه روز شنبه مجمع تشخیص مصلحت نظام در مورد لایحه اصلاح قانون “داخلی” مبارزه با پولشویی بوده است و برخلاف اعلام برخی رسانه‌ها ربطی به لایحه الحاق جمهوری اسلامی ایران به کنوانسیون بین‌المللی مقابله با تامین مالی تروریسم، CFT، نداشته است.

هفته گذشته، شورای نگهبان CFT را رد کرد و به مجلس بازگرداند. این کنوانسیون در کمیسیون امنیت ملی مجلس در دست بررسی است و تا پیش از نهایی شدن به مجمع تشخیص مصلحت نظام ارسال نمی‌شود.

 عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان هم، روز شنبه، تاکید کرد: لایحه CFT پس از اعمال اصلاحات توسط مجلس در شورای نگهبان مورد بررسی قرار گرفت اما فقط دو ایراد از ایراداتی که شورا گرفته بود، مرتفع شده است.

منبع
مجمع تشخیص مصلحت نظام
مشاهده بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا