اخبار دولت

اسامی کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری 1403

اسامی نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری 140 اعلام شد.

 اسامی کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری 1403 به گزارش دادرسی؛ وزارت کشور صبح امروز مورخ 20 خردادماه 1403 اسامی نامزدهای چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری 1403 را اعلام کرد.

اسامی کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری 1403

اسامی نامزدهای چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری 1403 به ترتیب الفبا به شرح زیر می باشد:

  1. مسعود پزشکیان
  2. مصطفی پورمحمدی
  3. سعید جلیلی
  4. علیرضا زاکانی
  5. امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی
  6. محمدباقر قالیباف

ثبت نام چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری 1403 از روز دهم تا چهاردهم خردادماه 1403 در محل ستاد انتخابات در وزارت کشور انجام و در نهایت اسامی به شورای نگهبان ارسال شد.

در فرآیند این دوره از انتخابات ریاست جمهوری، پس از انجام ثبت نام قطعی داوطلبان، فرصت شورای نگهبان برای بررسی صلاحیت ها آغاز و در نهایت امروز 20 خرداد ماه، شورای نگهبان اسامی را به وزارت کشور اعلام کرد.

انتخابات ریاست جمهوری 1403 در پی شهادت آیت‌الله رئیسی، رئیس جمهور سابق، روز جمعه 8 تیرماه برگزار می گردد.

اطلاعیه ستاد انتخابات در خصوص اسامی نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری 1403:

در اجرای ماده ۶۰ قانون انتخابات ریاست جمهوری، به آگاهی مردم شریف ایران اسلامی می رساند، اسامی نامزدهای انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری اسلامی ایران که صلاحیت آنان مورد تایید شورای نگهبان قرار گرفته است، به ترتیب حروف الفبا به شرح زیر است.

آقای مسعود پزشکیان فرزند محمد علی

آقای مصطفی پور محمدی فرزند محمد حسن

آقای سعید جلیلی فرزند محمد حسن

آقای علیرضا زاکانی فرزند حسین

آقای سید امیرحسین قاضی زاده هاشمی فرزند سید حسن

آقای محمد باقر قالیباف فرزند حسین

براساس ماده ۶۶ قانون صدرالذکر، فعالیت انتخاباتی نامزدهای ریاست جمهوری رسما از تاریخ اعلام اسامی آنان به وسیله وزارت کشور آغاز و تا ۲۴ ساعت قبل از شروع اخذ رای یعنی ساعت ۸ صبح روز پنجشنبه مورخ ۷ خرداد ماه سال ۱۴۰۳ خاتمه می پذیرد.

ستاد انتخابات کشور

درصورت انتخاب رییس مجلس به عنوان رئیس جمهوری در انتخابات ریاست جمهوری،تکلیف ریاست مجلس چه خواهد شد؟

در خصوص اینکه اگر رئیس مجلس در انتخابات ریاست جمهوری پیروز و به عنوان رئیس جمهور انتخاب شود، تکلیف ریاست مجلس چه خواهد بود؟ قوانین و مقررات مختلفی وجود دارد که باید در نظر گرفته شود.

در ایران، این مسائل به طور کلی توسط آیین نامه های داخلی مجلس شورای اسلامی و قوانین مربوط به انتخابات ریاست جمهوری و مجلس تعیین می شوند. در ادامه به توضیحات کلی در این باره می‌پردازیم:

در صورتی که رئیس مجلس شورای اسلامی در انتخابات ریاست جمهوری پیروز شود و به عنوان رئیس جمهور انتخاب شود، برخی مراحل و قوانین اجرایی می شوند:

  • 1.استعفا از سمت ریاست مجلس:

رئیس مجلس باید از سمت خود به عنوان رئیس مجلس استعفا دهد، زیرا قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، همزمان داشتن دو سمت اجرایی مهم را ممنوع می دارد.

  • 2.انتخاب رئیس جدید مجلس:

پس از استعفای رئیس مجلس، نمایندگان مجلس شورای اسلامی می بایست در یک جلسه رسمی با کاندیدا شدن چند نماینده و رای گیری اقدام به انتخاب رئیس جدید مجلس کنند. .

  • 3.مدیریت موقت مجلس:

در فاصله زمانی بین استعفای رئیس مجلس و انتخاب رئیس جدید، نائب رئیس اول مجلس می تواند به طور موقت وظایف رئیس مجلس را انجام دهد.

این فرآیندها تضمین می‌کنند که مجلس شورای اسلامی بدون خلاء مدیریتی به کار خود ادامه و همزمان رئیس منتخب مجلس بتواند به سمت جدید خود به عنوان رئیس جمهور مشغول شود.


بیشتر بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا