آرا دادگاه

نمونه رای سایه اندازی خارج از ضوابط بر ملک مجاور

سایه اندازی خارج از ضوابط بر ملک مجاور

دادرسی؛ براساس این نمونه رای، سایه اندازی خارج از ضوابط بر ملک مجاور، یک عارضه موجب اضرار بر مالک ملک مجاور است و تامین نور کافی از الزامات مبحث چهارم مقررات ملی ساختمان است .

به همین دلیل رای  کمیسیون موضوع ماده ١٠٠ قانون شهرداری را به جهت نادیده انگاشتن اضرار در حق همسایه، نقض نموده و برای رسیدگی مجدد به کمیسیون همعرض دیگر ارجاع داده است.

صرف سایه اندازی و اشراف به ملک مجاور نمی تواند موجب ایجاد  خسارت شود بلکه  سایه ای می تواند موجب خسارت و شکایت املاک همجوار گردد که ساختمان احداثی مخالف ضوابط و مقررات شهرسازی و طرح تفصیلی هر شهر احداث شده باشد .

اگر چه استفاده از نور آفتاب و هوای آزاد و پاک حقی است مسلم و شناخته شده مدنی و بشری است اما اگر محدودیت های قانونی و شهرسازی باعث کاهش کیفیت و مدت و زمان استفاده از این حق باشد موجب خسارت نخواهد بود .

دادنامه سایه اندازی خارج از ضوابط بر ملک مجاور

سایه اندازی خارج از ضوابط بر ملک مجاوراشراف و سایه اندازی بر ملک دیگری می تواند عامل ابطال جزئی پروانه ساختمان شود.

گمان نشود که با تقاضای ابطال پروانه ساختمانی املاک مجاور لزوما منجر به تخریب ملک مذکورمی گردد..

بلکه اینگونه نیست و نهایتاً ساختمان بدون پروانه محسوب می گردد که در صورت دارا بودن استحکام بنا و عدم مخالفت با اصول سه گانه شهرسازی، فنی و بهداشتی و یا عدم ضرورت قلع بنا حکم به تخریب صادر نخواهد شد و حتی باتوجه به پرداخت عوارض صدور پروانه به این مستحدثات صرفاً جریمه تعلق خواهد گرفت و عوارض بعد از کمیسیون مشمول این موارد نیست.

سایه اندازی خارج از ضوابط بر ملک مجاور


بیشتر بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا