کانون وکلای دادگستری

اعتراض کمیسیون حقوق بشر کانون وکلای مرکز به عدم تأیید صلاحیت نامزدهای انتخابات 1401 این نهاد

به گزارش دادرسی نت:

اعتراض کمیسیون حقوق بشر کانون وکلای مرکز به عدم تأیید صلاحیت نامزدهای انتخابات این نهادکمیسیون حقوق بشر کانون وکلای مرکز پیرامون عدم تأیید صلاحیت نامزدهای انتخابات هیات مدیره کانون وکلای مرکز درنگ نامه ای منتشر کرد. در این درنگ نامه با اشاره به اهمیت و جایگاه والای نهاد وکالت در عرصه عدالت قضایی و همچنین بیان قوانین فراملی در زمینه انتخابات کانون های وکلا پیشنهاد شده است احراز صلاحیت کاندیداها به کانون های وکلای دادگستری مستقل تفویض شود.

متن درنگ نامه به شرح زیر است:

درنگ نامه کمیسیون حقوق بشر کانون وکلای مرکز پیرامون عدم تأیید صلاحیت نامزدهای انتخابات هیات مدیره کانون وکلای مرکز

اکنون که دادگاه محترم عالی انتظامی قضات در اجرای تبصره ١ ماده ۴ قانون کیفیت اخذ پروانه وکالت تعداد کثیری از کاندیداهای عضویت در هیأت مدیره کانون وکلای مرکز را تحت عنوان عدم احراز صلاحیت از گردونه انتخابات حذف نموده است، با درنگی بر مقتضای حق تعیین سرنوشت وکلای دادگستری و حق تشکیل و مشارکت در اداره امور تشکل‌های صنفی و حق برخورداری از دادخواهی عادلانه موارد ذیل را به اطلاع شهروندان و همکاران گرامی می رساند:

١. هیات مدیره ها مهمترین رکن تصمیم گیری کانون های وکلا هستند. اگر قوی و مستقل و ازاده بوده و بمثابه برایند اندیشه نخبگان حقوقی کشور، وارسته از تنگناهای مقدر نهاد قدرت باشند ، به توسعه قضایی مدد می رسانند و ارتقای حقوق شهروندی و انسانی را رقم می زنند.

در مقابل هر گونه ممیزی که منجر به بروز و ظهور ضعف، وابستگی و هراس از رد صلاحیت ها و تیغ نظارت استصوابی  گردد، نتیجه ای جز تهدید رسالت حرفه‌ای وکلا و به هدر رفتن سرمایه عظیم  انسانی کانون‌های وکلای دادگستری در کمک به اصلاح ساختارها و دفع مفاسد از دستگاه عدالتخانه کشور نخواهد داشت.

هر ایرانی توسعه گرایی از کانون وکلای رشید و نخبه سالار و آزاده خرسند می شود. یک نهاد  بی رمق نمیتواند از حقوق بشر دفاع کند. نمی تواند چشم در چشم ناقضان حقوق شهروندی آزادانه و شجاع بدون واهمه از تیغ رد صلاحیت، ابطال پروانه و تعلیق، مدافع سرسخت حق باشد.

٢. جای آنست که با لحاظ اصول، معیارها و استانداردهای 7 دهه انتخابات کانون وکلا، همگام با برنامه توسعه قضایی و تکریم حقوق شهروندی، بازنگری جدی نسبت به فرایندهای گزینش گری در انتخابات کانون وکلای دادگستری به عمل آید.

در سیاق حاضر دادگاه محترم عالی انتظامی قضات بمثابه یک هیأت عالی گزینش به صلاحیت ها ورود می کند و هر چند وفق قانون این اختیار با قیودی بدان داده شده، لکن در وضعیت   غیر شفاف معیارها، باب رد و تایید‌های سلیقه ای فراهم و نهایتا  زمینه نقض استقلال کانون های وکلا تسهیل می شود. اصولا  باید جایگاه عالی رسیدگی قضایی و انتظامی طی یک فرایند دادرسی منصفانه و صدور حکم به دادگاه عالی انتظامی قضات اختصاص یابد. چنانچه رسیدگی به اعتراض نسبت  به تصمیمات هیأت مدیره و همچنین آراء دادگاه انتظامی کانون وکلا بدین مسند سپرده شده است.

توقع این است که دادگاه عالی انتظامی قضات به عنوان مرجعی مستقل و مدبر با کوله‌باری از تجربیات قضایی و رویکردی غیرامنیتی، قانون اساسی را به عنوان سند میثاق ملی، سرلوحه اقدامات قرار داده و جلوی اتهام‌زنی‌ها، پرونده‌سازی‌ها و گزارش های اثبات نشده در فرایندی منصفانه و قضایی را گرفته و استقلال نهاد مدنی کانون وکلای دادگستری کشور را با بیش از یک قرن سابقه تاسیس، پشتیبانی کند.

٣. رواست توجه شود که یکی از سیاست‌های عمده در حکمرانی خوب، حمایت از سپهر عمومی است  که دربرگیرنده‌ نظام های حرفه ای و اصناف نیز هست. این نهادها، در کاهش فاصله‌ حکومت با مردم، انتقال مطالبات اجتماعی گروه‌های مختلف و انتقال ارزش و بینش و دانش به حکومت موثر هستند. بر این اساس، نهادهای صنفی در کنار نهادهای مدنی، جایگزین و مکمل مناسب برای دولت‌ها در تصمیم‌سازی‌ها، نظارت بر اعضای صنفی، ارائه‌ خدمات و تعیین اولویت برای برنامه‌ریزی در حاکمیت هستند.

تقویت این نوع نهادها، موجب گسترش و توانایی سازمانی در برنامه‌ریزی، اجرا و ارزیابی برنامه‌های توسعه‌ای می‌شود.ضربه به این نهادها ضربه به حکمرانی خوب است.

۴. یگانه نظام حرفه ای- صنفی مستقل در عرصه عدالت قضایی کانون وکلاست که  در کنار کانون کارشناسان و کانون سردفتران ،مهمترین حلقه واسط برای تحقق پذیری دادرسی منصفانه هستند.

وکلا در کنار قضات و دادستان ها رکن تحقق حکومت قانون و تضمین ان در کشور هستند.

وکلا اگر مستقل باشند شجاعت خواهند یافت با ریشه‌های فساد، ناقضان عدالت و حقوق شهروندی تا سر حد احقاق حق مبارزه کنند. همین استقلال ارزش بنیادین و مبنایی انهاست که به خیر عمومی در پرتو تعادل و نظارت می انجامد. تجربه نشان داده است، یکپارچه‌گی همه ارکان دادرسی، منطق مبارزه با فساد را دچار چالش کرده و مجیزگویی‌ها و تملق و ریا بنیان‌های سترگ دادگستران عادل را سست و از ثمر خواهد انداخت.

۵. مقررات متحدالشکل فراملی نیز از منظر توسعه وکالت و معیارهای استقلال کانون‌های وکلای دادگستری و وکیل مستقل، نظارت حذفی و انتخابات گزینشی را مردود اعلام نموده است و کانون بین‌المللی وکلای دادگستری (IBA) بعنوان بزرگترین و پیشروترین نهاد بین‌المللی متنفذ، در بند ۱۷  استانداردهای استقلال حرفه وکالت (اصلاحیه ۱۹۹۴)، یکی از معیارهای تمیز استقلال کانون وکلاء دادگستری را، انتخابات آزاد و اختیار وکلاء عضو به انتخاب آزادانه و بدون دخالت هیچ نهاد یا شخص، و برگزیدن افراد و مدیران صنفی، تصویب کرده است.

لذا پیشنهاد دارد احراز صلاحیت کاندیدا ها به کانون های وکلای دادگستری مستقل تفویض و  نقش قضایی رسیدگی به اعتراضات وارده به تصمیم کانون ها طی یک فرایند دادرسی منصفانه به دادگاه محترم عالی انتظامی قضات اختصاص یابد.امید که با ایجاد رویه‌های منصفانه و آراء مستند، در جهت تثبیت حق تعیین سرنوشت صنفی و خیر عمومی و منافع همگانی گام برداشته شود.


بیشتر بخوانید:

مشاهده بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا