اخبار قوه قضاییه

دستور رئیس قوه قضاییه برای کوتاه کردن فرآیندهای دادرسی

دستور رئیس قوه قضاییه برای کوتاه کردن فرآیندهای دادرسیبه گزارش دادرسی و به نقل از مرکز رسانه قوه قضاییه؛

حجت الاسلام محسنی اژه ای روز دوشنبه مورخ 29 فروردین ماه 1401 در نشست عالی قوه قضاییه  ضمن اشاره به فواید و تاثیرات بازدید های اخیر از شعب دادگستری و دادسراها در  امر آسیب شناسی روند ها و پیگیری ها و شناسایی مشکلات و کمبود های مراکز قضایی و .. دستورات مشخصی را  برای هموار شدن و حل برخی از مشکلات و معضلات به وجود آمده در واحد های قضایی را صادر کرد.

 از جمله نخسین دستورات رئیس قوه قضاییه برای مرتفع ساختن مشکلات مراجع قضایی تقویت دادسراها ار جهت های مختلف اعم از تجهیزات انسانی و امکانات بود که در جلسه شورای عالی قوه قضاییه بدان پرداخته شد .

رئیس قوه قضاییه در ادامه افزود:

دادسراها در صف اول مبارزه با جرایم هستند و نقش این واحد ها در رسیدگی و مقابله با جرایم و انجام تحقیقات و بررسی های مربوط به پرونده های کیفری بسیار حائز اهمیت است

محسنی اژه ای همچنین بر لزوم تقویت و فراهم نمودن تجهیزات شعب اجرای احکام تاکید نموده و واحد های اجرای احکام را از مهمترین بخش های قضایی دانست و عنوان کرد:

دستور رئیس قوه قضاییه برای کوتاه کردن فرآیندهای دادرسی

اجرای احکام  نیل به اهداف و چشیدن ثمره ی تلاش ها و رسیدگی های دیگر مراجعه قضایی هم چون دادسرا ها و دادگاه های بدوی ، تجدید نظر و دیوان عالی را آسان تر و محقق می نماید؛ به همین منظور شعب اجرای احکام نیازمند پشتیبانی، تقویت و حمایت است تا در اجرا و گسترش هر چه بهتر عدالت هیچگونه خلل و شکافی بوجود نیاید.

رئیس قوه قضاییه همچنین به مسئولان عالی مراجع قضایی دستور داد که هرچه بیشتر به نظارت های بر زیرمجموعه های خود چه به صورت میدانی و چه به صورت سیستمی بپردازند تا میان این نظارت ها و فرایند ها آسیب ها و مشکلات و موانع نامطلوب برای هرچه شایسته تر شدن ارائه خدمات قضایی به مردم ، برطرف گردند.

از جمله مهمترین دستورات محسینی اژه ای در جلسه شورای عالی قوه قضاییه که البته مورد تاکید بسیار ایشان بود  و در سند تحول قضایی نیز مورد اشاره واقع شده است «کوتاه کردن فرایند های دادرسی» است.

در این زمینه رئیس قوه قضاییه به معاونت راهبردی دستگاه قضا دستور داد که در راستای تسهیل و تسریع دسترسی مردم به عدالت و کاهش فرایند های رسیدگی به پرونده قضایی اقدامات بیشتر در دستور کار خود قرار داده و تدابیر بیشتری را در این زمینه اتخاذ کنند.

رئیس قوه قضاییه در همین زمینه به معطل ماندن فرایندی پرونده‌ها در یک مرجع قضایی و عدم ارجاع به موقع آن‌ها به مراجع بعدی به مراجع قضایی تذکر داد و این موضوع را از عوامل اطاله دادرسی شمرد.

بیشتر بخوانید:

مشاهده بیشتر

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا