اخبار مجلسطرح و لایحه

پیشنهاد پرداخت 20 درصد حق ثبت مهریه‌ های بالای 300 سکه

«مهریه‌ های» 100 تا 200 سکه مشمول پرداخت 2 درصد «حق ثبت» می‌شوند؟

به گزارش دادرسی:

پیشنهاد پرداخت 20 درصد حق ثبت مهریه‌ های بالای 300 سکه

در روز های گذشته خبر هایی تحت عنوان “حبس زدایی از بدهکاران مهریه”، تعیین “حق ثبت مهریه های سنگین” و “تسهیل طلاق عسر و حرجی در صورت بخشش تمام مهریه توسط زوجه” به عنوان آخرین تغییرات طرح «اطلاح قانون نحوه اجرای محکومیت های مالی و مهریه» از سوی مجلس منتشر گردید که سوالات و حواشی بسیاری را به همراه داشت.

در دوم خردادماه 1401 محمدتقی نقدعلی عضو کمیسیون قضایی در گفت و گو با خبرگزاری خانه ملت ضمن اشاره به پایان بررسی طرح « اصلاح قانون مهریه » در کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس، بیان کرد:

مهریه های سنگین مسابقه نامبارکی است که در بین برخی از خانواده ها رواج بسیاری پیدا کرده و مشکلات زیادی را برای زوجین و خانواده ها به بار آورده و در پی داشته است و در بسیاری از مواقع به زندان افتادن زوج (مرد) منتهی گردیده است.

وی «تعیین میزان حق ثبت مهریه‌ ها» را سدی در مقابل مهریه‌ های نجومی و سنگین دانست و اظهار کرد:

برای مهریه‌ های تا سقف ۱۴ سکه حق ثبتی در نظر گرفته نشده اما برای مهریه های سنگین حق ثبت در نظر گرفته شده و این خود اهرم و ترمزی برای کسانی است که هر چقدر سقف مهریه را بالاتر تعیین کنند باید حق ثبت بیشتری را پرداخت کنند؛ به این دلیل مالیات در نظر نگرفتیم زیرا چارچوب های مربوط به خود را دارد و از نظر قانونی وصول حق ثبت راحت تر است.

بر اساس مصوبه کمیسیون قضایی مجلس:

  • مهریه های بین 14 تا 100 سکه، یک دهم درصد قیمت سکه‌ها
  • مهریه های ۱۰۰ تا ۲۰۰ سکه  ۲ درصد قیمت سکه ها
  • مهریه های 200 تا 300 سکه 5 درصد حق ثبت 
  • مهریه های بیش از 300  سکه باید 20 درصد قیمت سکه‌ها را به عنوان حق ثبت پرداخت کنند .

.درآمد ناشی از حق ثبت مهریه ها صرف تامین جهیزیه افراد بی بضاعت و نیازمند خواهد شد

وی در خصوص اجرایی شدن سند ازدواج گفت:

زوجه می‌تواند بدون مراجعه به دادگاه به ثبت مراجعه کند و سند مهریه را به اجرا بگذارد؛ در واقع بانوان بدون طی مراحل دادرسی می توانند مهریه خود را به اجرا بگذارند و این مصوبه اقدام مثبتی برای اصلاح قانون و بانوانی است که حضورشان در دادگاه و راهرو های دادگستری به مصلحت نظام خانواده نیست.

براساس بیانات ابوالفضل ابوترابی نماینده مردم نجف‌آباد در مجلس شورای اسلامی:

حق ثبت مهریه به صورت نصف نصف باید توسط هر دو طرف یعنی هم داماد و هم عروس پرداخت شود و وجه حاصل از آن به صندوقی به نام «صندوق تهیه جهیزیه برای افراد نیازمند» که در بودجه سالانه برای آن ردیف اعتباری در نظر گرفته می‌شود، واریز خواهد شد.

این اظهارات در حالی است که اگر قیمت هر سکه را حدودا ۱۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان در نظر بگیریم (مطابق با قیمت فعلی سکه)، زن و شوهران جوانی که در ابتدای زندگی مشترک دغدغه هزینه برگزاری مراسم عروسی، تهیه مسکن و جهیزیه دارند باید برای تعیین 110 سکه مهریه (مقداری که در بین عموم مردم و در شهرهای بزرگ بسیار رایج است) باید حدود 31 میلیون و 900 هزار تومان پرداخت کنند و سهم هر کدام از عروس و داماد برای پرداخت این حق ثبت حدوداً 16 میلیون تومان خواهد بود.

 هدف از تعیین «حق ثبت مهریه‌ های بالای ۱۴ سکه» جلوگیری از تعیین مهریه‌ های سنگین توسط خانواده ها عنوان شده است. درحالی که به گفته رئیس کانون سردفتران ازدواج و طلاق نه تنها راه تحقق این هدف تعیین «حق ثبت» نیست بلکه این تصمیم می‌تواند منجر به عدم ثبت «رسمی» ازدواج و گرایش به ثبت عادی ازدواج به ویژه در مناطق دور افتاده شود و نهایتاً با دور زدن این «حق ثبت» تنها حقوق زنان در زندگی مشترک ضایع خواهد شد.

گفتنی است بررسی طرح اصلاح قانون مهریه در کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس پایان یافته است و هنوز برای بررسی و نظر نمایندگان به صحن علنی مجلس ارسال نشده است.

حال باید دید سرانجام این طرح چه خواهد شد.


بیشتر بخوانید:

مشاهده بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا