اخبار وکلای دادگستریکانون وکلای دادگستری

کارن روحانی: هشدار جدی درباره آسیب اجتماعی وکیل بیکار

به گزارش دادرسی به نقل از روابط عمومی کانون وکلای دادگستری؛

کارن روحانی: هشدار جدی درباره آسیب اجتماعی وکیل بیکار

کارن روحانی نائب رئیس کانون وکلای دادگستری مرکز در گفتگو با پایگاه خبری گسترش نیوز عنوان کرد:

افزایش تعداد وکلا مورد نیاز جامعه نیست و عدم رعایت تعادل در این زمینه امنیت شغلی وکلای قدیمی تر را تهدید می کند و هشدار جدی درباره آسیب اجتماعی وکیل بیکار است.

وی در ادامه افزود:

در این روز ها شرایط اقتصادی، تورم و بیکاری همه بر وضعیت نا به سامان معیشت و زندگی مردم دامن زده اما بیکاری مهمترین مقوله در بین این عوامل است چرا که اگر جوانان شغلی داشته باشند وضعیت اقتصادی بهتری خواهند داشت.

شاید جالب باشد بدانید که وکلا از این امر مصون و بری نیستند. طرح تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار چند سالی در انتظار تصویب خاک می خورد، طرحی که مخالفان و و موافقان متعدد و بسیاری را نیز به همراه داشت.

موافقان این طرح بر این باور تکیه زده بودند که با تصویب این طرح راه برای جوانان و اشتغالزایی آنان کنار رفته و گروه مخالف بر این معتقدند که دیدگاه اقتصادی حاکم بر این طرح موجب می‌شود تا تبعات غیرقابل جبرانی بر ساختار قضایی و اصل دادرسی عادلانه به بار‌ آید و شأن این حرفه مقدس نادیده گرفته شده و خدشه دار گردد.

کارن روحانی، نائب رئیس کانون وکلای دادگستری مرکز در رابطه افزایش متعدد وکیل اظهار کرد:

افزایش وکیل باید متناسب با نیاز جامعه باشد.

نائب رئیس کانون وکلای مرکز در پاسخ به این سوال که آیا طرح تسهیل صدور مجوز‌ های کسب و کار تاثیری بر تعداد وکلا و حرفه وکالت دارد یا خیر؟ عنوان کرد:

افزایش تعداد وکلا مورد نیاز جامعه نیست و عدم رعایت تعادل در این زمینه امنیت شغلی وکلای قدیمی تر را تهدید می کند. موکلین و مردم باید به وکلایی مراجعه کنند که از لحاظ کیفی و علمی از سطح متناسب و استانداردی برخوردار باشند.

دانش حقوقی کافی برای ورود به عرصه وکالت لازم است

وی شرط ورود به عرصه وکالت را داشتن دانش حقوقی کافی دانست و در این باره خاطرنشان کرد:

اگر کسانی که وارد عرصه وکالت می شوند از سطح دانش کیفی مناسبی برخورددار نباشند جامعه به آنها اقبالی نشان نخواهد داد. تنها مشکلی که در دادگاه های قضایی به وجود می آید این است که کیفیت طرح و دفاع از دعوا را تحت تاثیر قرار خواهد داد و نگرانی ما هم از بی‌کیفیت شدن طرح و دفاع از دعوا است.

کارن روحانی در اظهار نظر در این باره که آیا قانون تسهیل به حرفه وکالت و اشتغال زایی کمک می کند یا خیر عنوان کرد:

ما بر این باور هستیم که این موضوع یکی از آسیب های ناشی از جذب بی‌رویه دانشجوی حقوق است یعنی دانشگاه‌ها به طور نا متناسب و غیر اصولی، به جذب دانشجو پرداخته اند. اما متأسفانه از آنجایی که این جذب دانشجو متناسب با نیاز جامعه و به صورت اصولی نبوده و موجب شده است تا فارغ التحصیلانی را وارد جامعه کند که متقاضی کار باشند.

ولی قرار نیست به هر صورت نهاد‌ های متولی امر وکالت برای این موضوع تاوان بدهند.

جامعه از کانون وکلا انتظار دارد وکلایی را به جامعه تحویل دهد که به لحاظ کیفی و علمی دارای سطح مطلوبی باشند، دستگاه قضایی هم همین انتظار را دارد. چرا که وکلایی که به جامعه قضایی ورود پیدا می کنند می بایست به درستی در دادگاه دفاع کنند که در خور شأن وکالت باشد و با افزایش تعداد وکلا و پایین آمدن سطح کیفی و علمی این امر میسر نخواهد شد.

روحانی درباره موضع گیری کانون وکلا برای برگزاری آزمون وکلا و صدور مجوز در شرایطی که این طرح تصویب رسیده است گفت:

اگر طرح تسهیل صدور مجوز های کسب و کار  اجرایی شود کانون‌های وکلا متعاقباً نسبت به اخذ تصمیماتی برای جذب بهتر و دقیق تر وکلا اقدام خواهند کرد و ما مطیع قانون خواهیم بود.

نائب رئیس کانون وکلای مرکز اضافه کرد: چنانچه بیش از حد جذب وکیل داشته باشیم و وکلا در فرآیند کیفی مطلوب جذب نشوند، عملاً یک فارغ التحصیل بی‌کار را به یک وکیل بی‌کار تبدیل نکرده ایم و فکر می کنم آسیب اجتماعی وکیل بی‌کار بیشتر از یک فارغ التحصیل بی‌کار باشد که به تبع اثرات مخرب بیشتری بر جامعه و حرفه وکالت می‌گذارد.

شناخت کافی از این حرفه وجود ندارد

کارن روحانی در پایان در پاسخ به این پرسش که آیا این طرح به دلیل ضعف اراده اجرایی کشور تصویب شده یا به دلیل ضعف کانون وکلا در صدور پروانه وکالت خاطر نشان کرد:

من معتقدم شوربختانه شناخت کافی از جامعه ی حقوقی و ماهیت این شغل وجود ندارد. به عبارتی افراد باید بدانند این حرفه مقدس باید چه ویژگی‌ ها و خصوصیاتی داشته باشد و نباید از منظر اقتصاد و کسب و کار به این امر مهم نگاه کنند. من فکر میکنم مقداری این نگاه بازاری به این حرفه و کسب و کار تلقی کردن آن موجب شده تا ویژگی‌ های علمی و حقوقی این موضوع تحت شعاع قرار بگیرد و موجب آسیب به این حرفه مقدس شود.


بیشتر بخوانید:

مشاهده بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا