اخبار دولتاخبار قوه قضاییهاخبار وکلای دادگستریکانون وکلای دادگستری

کاهش یک و نیم میلیارد تومانی حق‌الوکاله وکلای معاضدتی و تسخیری در لایحه بودجه 1401

به گزارش دادرسی؛

با انتشار لایحه بودجه 1401 و جداول مربوط به آن مشخص شد که بودجه حق الوکاله وکلای معاضدتی و تسخیری که تا کنون هیچگاه به وکلای دادگستری پرداخت نشده است، به جای افزایش کاهش داشته است.

 ماده واحده و تبصره های لایحه بودجه سال 1401 روز گذشته(۲۱ آذر ۱۴۰۰) در حالی تقدیم رییس مجلس شورای اسلامی شد که به نظر می‌آید بیش از بودجه سال‌های گذشته کشور حالت انقباضی به خود گرفته است.

هرچند برخی از روزنامه نگاران از افزایش بودجه صد در صدی برخی نهادها از قبیل شورای عالی حوزه‌های علمیه و سازمان تبلیغات اسلامی گفته‌اند، لیکن این تغییر برای حق‌الوکاله وکلای معاضدتی و تسخیری روند کاهشی داشته است.

اگرچه تا کنون مبلغ در نظر گرفته شده در قانون بودجه برای پرداخت حق الوکاله وکلای معاضدتی پرداخت نشده است، لیکن همین مبلغ نیز بر اساس جدول شماره ۹ لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ کشور، به جای افزایش نسبت به بودجه ۱۴۰۰ روند کاهشی داشته و دولت برای پرداخت بخشی از حق الوکاله وکلای معاضدتی و تسخیری در سال جدید مبلغ ۱۳ میلیارد و پانصد میلیون ریال را در نظر گرفته است.

 این در حالی است که همین ردیف بودجه در قانون بودجه سال جاری پانزده میلیارد تومان در نظر گرفته شده است؛ این بدان معناست که دولت سیزدهم متعهد شده است برای سال آینده یک میلیارد و پانصد میلیون تومان کمتر از آن چیزی که قرار است امسال به وکلای معاضدتی بدهد، پرداخت کند.

لایحه بودجه سندی گویا از دیدگاه دولتمردان نسبت به توسعه سیاسی، اقتصادی و اجتماعی کشور است که در قالب ارقام و اعداد بازنمایی شده است. از این رو شاید بتوان دیدگاه دولت سیزدهم به نهاد وکالت و وکیل دادگستری را در قالب مبالغ مذکور مشاهده کرد.

لازم به ذکر است در ماده ۱۰ قانون تشکیل صندوق حمایت وکلا(مصوب ۱۳۵۵) مقرر شده است تا سالانه مبلغ حق‌الزحمه وکلای معاضدتی و تسخیری نه از سوی موکلان ایشان، بلکه از سوی دولت و از طریق ردیف بودجه‌ای در قانون بودجه هر ساله کشور تأمین گردد. این اراده قانون‌گذار با ماده ۵۶۷ قانون آیین دادرسی کیفری(مصوب ۱۳۹۲) مورد تأیید مجدد و مؤکد قرار گرفت.

گفتنی است علیرغم تخصیص بودجه برای حق الوکاله وکالت های معاضدتی و تسخیری در سه قانون بودجه سال ۹۸ و ۹۹ و ۱۴۰۰ ، تا کنون مبلغی با این عنوان از سوی قوه قضاییه و مجریه به کانون های وکلای دادگستری پرداخت نشده است.

مشاهده بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا