طرح و لایحه

طرح استفساریه ماده 5 قانون بیمه های اجتماعی کارگران ساختمانی

طرح استفساریه ماده 5 قانون بیمه های اجتماعی کارگران ساختمانی

مقدمه دلایل توجیهی

طرح استفساریه ماده 5 قانون بیمه های اجتماعی کارگران ساختمانیبا توجه به اینکه با اصلاح ماده ۵ قانون بیمه های اجتماعی کارگران ساختمانی در تاریخ 5 بهمن 1401 هزینه بیمه کارگران شدیدا افزایش یافت و این افزایش باعث شد تا در انجام عملیات ساختمانی وقفه ای را شاهد باشیم بسیاری از فعالان اقتصادی که انتظار کاهش حق بیمه را داشتند به تامین اجتماعی مراجعه نکردند و تعدادی هم که مشکل از دست دادن زمان بخاطر سردی هوا را داشتند با پرداخت بخشی از حق بیمه ناچار به ادامه کار شدند. بعد از اصلاح قانون در سال جاری مجددا شاهد اصلاح و کاهش حق بیمه کارگران ساختمانی بودیم.

این کاهش حق بیمه در حق افرادی که ناچار به شروع کار بودند و برمبنای قانون مصوب سال گذشته حق بیمه پرداخت کردند اجحاف شد. متاسفانه سازمان تامین اجتماعی در فاصله قانونی بودن قانون قبلی یعنی از 5 بهمن 1401 تا 3 آبان 1402 همه افرادی که از شهرداری و یا دهیاری به تامین اجتماعی نامه گرفته اند اعم از اینکه قبلا بخشی از حق بیمه را پرداخت کرده باشند چک داده باشند و یا نداده باشند را وادار به پرداخت حق بیمه به نرخ قانون قبلی میکند. بنظر میرسد این اقدام تامین اجتماعی منطبق با قانون نیست و نیاز به استفساریه دارد.

علاوه بر اینها تامین اجتماعی مدعی است که عوارضی مثل تغییر کاربری زمین سهم خدمات و سایر عوارض که ارتباط با پروانه ندارد و یا عوارضی که توسط شهرداری برای آموزش و پرورش قطار شهری و …. دریافت می‌کند هم باید در این محاسبه ملاک عمل قرار گیرد.

جدا از اینها ساخت و سازهای قدیمی که قبل از تصویب قانون بیمه کارگران ساختمانی انجام شده ساخت و سازهای قدیمی چند ده ساله و مالک جدیدا برای دریافت پایان کار مراجعه می‌کند نباید مشمول قانون باشد.

برای حل این مشکلات استفساریه ماده 5 قانون بیمه های اجتماعی کارگران ساختمانی تهیه شده است.

طرح استفساریه ماده ۵ قانون بیمه های اجتماعی کارگران ساختمانی

سوال 1. آیا افرادی که در فاصله اعتبار قانون قبلی بیمه های اجتماعی کارگران ساختمانی و قانون جدید (از ۱۴۰۱/۱۱/۵ تا ۱۴۰۲/۸/۳) بدهی های آنها تقسیط شده باشد، اعم از اینکه چک و یا سفته داده باشند و یا تعهد کتبی سپرده باشند، درصد باقیمانده بدهی آنها مشمول قانون فعلی است؟

پاسخ: بله

سوال 2. آیا سایر عوارضی که به همراه پروانه ساختمانی و یا پایان کار برای سایر دستگاه ها از جمله آموزش و پرورش، قطار شهری و … توسط مراجع صدور پروانه و یا پایان کار وصول می شود و همچنین سایر عوارضی که ارتباطی با موضوع پروانه و یا پایان کار ندارد از جمله عوارض تغییر کاربری زمین، بهای خدمات، عوارض حق مشرفیت و …به عنوان پایه محاسبه حق بیمه کارگران ساختمانی منظور می شود؟

پاسخ: خیر

سوال 3. آیا افرادی که قبل از وضع قانون مربوط به تعیین حق بیمه کارگران ساختمانی براساس تایید کمیسیون های مواد 100 و 99 قانون شهرداری مبادرت به ساخت و ساز نموده اند و بعد از اجرای این قانون، متقاضی پایان کار ساختمانی هستند، مشمول حق بیمه کارگران ساختمانی می شوند؟

پاسخ: خیر


بیشتر بخوانید:

مشاهده بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا