اخبار دولت

اطلاعیه سازمان امور مالیاتی درباره تسهیل ارائه اظهار نامه و استفاده از تبصره ماده 100

به گزارش دادرسی نت:

اطلاعیه سازمان امور مالیاتی در خصوص تسهیل استفاده از تبصره ماده ۱۰۰

اطلاعیه سازمان امور مالیاتی درباره تسهیل ارائه اظهار نامه و استفاده از تبصره ماده 100با عنایت به شرایط سخت کرونایی حاکم بر مشاغل و کسب و کار ها در سال 1400 به منظور تسهیل پرداخت مالیات برای این گروه از مؤدیان مالیاتی، سازمان امور مالیاتی کشور با استفاده از ظرفیت قانونی تبصره ماده ۱۰۰ کوشیده است تا بخش بزرگی از صاحبان مشاغل بتوانند بدون ارائه اظهار نامه و مستندات مربوط به درآمد و هزینه خود، مالیات عملکرد 1400 را به صورت مقطوع بپردازند؛

سازمان امور مالیاتی کشور می‌تواند برخی از مشاغل یا گروههایی از آنان را که میزان فروش کالا و خدمات سالانه آن ها حداکثر ده برابر معافیت موضوع ماده (۸۴) این قانون باشد از انجام بخشی از تکالیف از قبیل نگهداری اسناد و مدارک موضوع این قانون و ارائه اظهارنامه مالیاتی معاف کند و مالیات مؤدیان مذکور را به‌ صورت مقطوع تعیین و وصول نماید.

در مواردی که مؤدی کمتر از یک سال مالی به فعالیت اشتغال داشته باشد مالیات متعلق نسبت به مدت اشتغال محاسبه و وصول می‌شود.

حکم این تبصره مانع از رسیدگی به اظهارنامه‌های مالیاتی تسلیم‌ شده در موعد مقرر نخواهد بود.

تبصره ماده ۱۰۰ قانون مالیات های مستقیم اصلاحی ۱۳۹۴

در همین ارتباط نکات ذیل مورد تأکید قرار می‌گیرد:

  • با هدف افزایش دامنه شمول تبصره ماده 100، با اخذ موافقت مرجع قانونی ذی ربط مقرر شد سقف فروش کالا و خدمت مشمول این تبصره به ۱۰۰ برابر معافیت موضوع ماده ۸۴ قانون مالیات‌ های مستقیم یعنی 48 میلیارد ریال افزایش یابد.

بدین ترتیب، کلیه اصحاب کسب و کار که در سال ۱۴۰۰ فروش آن ها کمتر از این میزان باشد، می‌توانند از تسهیلات تبصره بهره‌مند شوند.

توجه داشته باشید سقف تبصره ماده 100 در سال گذشته حدود 16 میلیارد ریال بود.

طبعاً مؤدیانی که میزان فروش آن ها بر اساس پایگاه اطلاعات سازمان امور مالیاتی بیش از 48 میلیارد ریال باشد، امکان استفاده از این تسهیلات را نخواهند داشت و باید نسبت به ارائه اظهارنامه اقدام کنند.

  • به منظور رعایت اصل عدالت در مالیات ستانی، مقرر شد تعیین مالیات مقطوع برای هر یک از مؤدیان بر اساس اطلاعات مالی ثبت شده تاکنون از آن ها در سامانه‌های سازمان تعیین شود، این اطلاعات شامل مبالغ واریز به دستگاه‌ های پوز متعلق به مؤدیان، اطلاعات خرید و فروش آن ها در گزارش‌های فصلی معاملات، میزان مالیات پرداختی در سال گذشته و سایر اطلاعات مرتبط است.

مؤدیان گرامی با ورود به درگاه الکترونیکی سازمان امور مالیاتی به نشانی my.tax.gov.ir و با وارد کردن کد ملی خود می‌توانند ضمن مشاهده اطلاعات خود، از مبلغ مالیات مقطوع تعیین شده اطلاع حاصل کرده و نسبت به پرداخت یا تقسیط آن اقدام کنند.

  • با توجه به افزایش هزینه‌ های مشاغل و اصحاب کار در ایام کرونا، ضرایب فعالیت کلیه مشاغل که درآمد مشمول مالیات سال 1400 بر اساس آن محاسبه می‌شود، به طور معناداری تعدیل شد و تناسب میان مالیات تشخیصی سال قبل و مالیات تعیین شده برای سال 1400 مورد توجه قرار گرفت. مع‌الوصف، مؤدیانی که از مالیات مقطوع تعیین شده ناخشنود باشند، همچنان می‌توانند به جای استفاده از تبصره ماده 100 نسبت به ارائه اظهارنامه اقدام کنند.
  • مشاغلی همچون بنگاه‌ های املاک، نمایشگاه‌ های اتومبیل، نمایندگی‌ های بیمه، دفاتر اسناد رسمی و حق‌العمل کاران که ادعا می‌کنند بخشی از مبالغ واریزی به حساب پوزهای آن ها فاقد ماهیت فروش است، برای استفاده از تبصره ماده 100 می‌توانند اطلاعات فروش مستند خود را از طریق اتحادیه‌ ها و یا تشکل‌ های صنفی مربوط به معاونت درآمد های مالیاتی سازمان امور مالیاتی ارائه و یا گزینه ارسال اظهارنامه را انتخاب کنند.

ضمن تشکر از نمایندگان محترم اصناف و بازاریان به ویژه اعضاء محترم هیأت مدیره اتاق اصناف ایران و اتاق اصناف تهران که با شرکت در جلسات مشاوره و هم‌فکری و با تعاملات مشفقانه خود فضای همدلی و همکاری را فراهم آوردند، به آگاهی می‌رساند ادارات امور مالیاتی در سراسر کشور همچون گذشته آماده برگزاری جلسات با نمایندگان محترم اصناف و پاسخگویی به سوالات و ابهامات هستند.

 

 


بیشتر بخوانید:

مشاهده بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا