اخبار وکلای دادگستری

اعتراض 70 حقوقدان برجسته به عملکرد گشت ارشاد و بی‌توجهی به حکمرانی شایسته

به گزارش دادرسی نت:

اعتراض 70 حقوقدان برجسته به عملکرد گشت ارشاد و بی‌توجهی به حکمرانی شایسته

گشت ارشادبه نقل از کانال تلگرامی دکتر محمد شریف شاهی و همچنین کانال تلگرامی دکتر مهدی هداوند 70 تن از حقوقدانان و اساتید دانشگاه در نامه‌ای سرگشاده نسبت به محکوم کردن عملکرد گشت ارشاد و مداخله های خودسرانه در حریم خصوصی افراد اقدام نموده و همچنین به لزوم تشکیل کمیته‌ حقیقت یابی از پزشکان مستقل برای بررسی علت مرگ مهسا امینی تاکید کردند و لزوم تلاش زمامداران و نهادهای حکومتی برای اقناع وجدان عمومی در این رابطه را یادآور شدند.

در میان اسامی امضا‌کنندگان این نامه سرگشاده، اسامی اساتید برجسته‌ای همچون دکتر محمدعلی اردبیلی، دکتر محمدرضا ضیایی بیگدلی، دکتر محمدعلی بهمئی، دکتر بهشید ارفع‌نیا، دکتر محمد راسخ، دکتر غلامعلی سیفی زیناب، دکتر مرتضی شهبازی نیا، دکتر محقق داماد، دکتر جعفر کوشا و… به چشم می‌خورد.

متن اعتراض حقوقدانان و اساتید دانشگاه به عملکرد گشت ارشاد:

خبر مرگ‌ پرسش‌برانگیز و جان‌گداز مهسا امینی، ایران‌دخت ۲۲ ساله، قلب ما را به درد آورد. نخستین بار نیست که مقامات و ماموران نیروی انتظامی به بهانه نقض قانون حجاب، سلامت روان و امنیت جان شهروندان را در معرض مخاطره قرار می‌دهند.

حادثه جانکاه مرگ مهسای مظلوم در ۲۲ سالگی و در هنگام بازداشت، نه تنها رنج دیدگان خشونت ناشی از قوانین نادرست و اعمال ناروا و نادرست قوانین را جانکاه تر نمایان ساخت که کاسه صبر ناظران منصفی را نیز سرریز کرد و جان انسان های دغدغه‌مندی را آتش زد.

این بلیه و بلایای دیگری نظیر آن، همه و همه از مبنا قرار گرفتن ارزش‌داوری‌های شخصی به جای معیارهای عینی یا دست‌کم بین‌الاذهانی، فراموش‌کردن فلسفه وجودی دولت و کم‌توجهی به کرامت انسانی و حقوق انسان برمی‌خیزد.

زمامداری ناشایسته، محصول بی‌توجهی به آموزه‌هایی است که اساتید آزاده و مستقل دانشکده‌های علوم انسانی، سال‌هاست آن‌ها را به هزار زبان فریاد کرده‌اند. در این میان سهم دانشکده‌های حقوق از بی‌توجهی به فریادهای خیرخواهانه‌شان بسیار، و دل حقوقدانان ایرانی از این موضوع خون‌بار است.

فهم ناصحیح و نامتناسب با زمان و مکان از امر به معروف و نهی از منکر که اساسا به مثابه یک تعهد همگانی و مردمی است و نه حکومتی، و سپردن جان و مال و آبروی شهروندان به ارزش‌داوری‌های خودسرانه کسانی که درک درستی از حقوق شهروندی ندارند، موجب شده است که آنچه امروزه گشت ارشاد خوانده می‌شود، به مثابه نهادی برای نقض حقوق بنیادین انسان‌ها و هتک کرامت انسانی شهروندان ایرانی قلمداد شود.

ما اعضای جامعه حقوقی با صدایی بلند و رسا و به نیت اصلاح در امور کشور و خیرخواهی برای سرنوشت میهن عزیزمان ایران، اعلام می‌داریم، برچیدن گشت‌های ارشاد و پایان‌دادن به مداخله‌‌های خودسرانه و مبتنی بر آزمون و خطاهای گمانه‌پردازانه در حریم خصوصی شهروندان، بویژه در حوزه حجاب، ضرورتی فوری است.‌

هم‌زمان اعلام می‌داریم؛ کلیه صاحب‌منصبان مربوط مکلفند در بررسی چند و چون مرگ جانسوز خانم مهسا امینی با دقت و شفافیت کامل عمل نمایند و هشدار می‌دهیم که همگان از سپردن چند مامور رده پایین به دست قانون و رهاکردن آمران و اسباب اقوی از مباشر پرهیز کنند. در این زمینه، تشکیل کمیته حقیقت‌یاب متشکل از حقوقدانان و پزشکان مستقل و تضمین آزادی عمل آنان ضروری است. زیرا تجربه گذشته نشان می دهد کمیته‌های تشکیل شده تحت اشراف نهادهای حکومتی نمی‌توانند اعتماد عمومی را جلب کنند.

بر مجلس شورای اسلامی فرض است که در پی وقوع این حادثه جانسوز و بر دل‌نشستن این داغ جان‌گداز، مقامات مسئول را مورد پرسش و توبیخ قرار داده و اقدامات فوری برای اصلاح قوانین مربوطه به عمل آورد.

‌وانگهی، پس از گذشت حدودا دو هفته از مرگ خانم مهسا امینی و آغاز اعتراضات مردمی، زمامداران و نهادهای حکومتی نه تنها رسما و صریحا پوزش‌خواهی نکرده‌ و جبران مافات نکردند، بلکه با لجاجت، و برچسب زنی و توهم توطئه به همان روش‌های سابق با اعتراض‌ها برخورد کرده و به جای تلاش برای اقناع وجدان عمومی به تهدید و الزام و اجبار متوسل شدند.

امضاها:

  1. علیرضا آذربایجانی
  2. رضا آل محمد
  3. صالح احمدی
  4. نعمت احمدی
  5. محمدعلی اردبیلی
  6. بهشید ارفع نیا
  7. کوروش استوار سنگری
  8. داریوش اشرافی
  9. باقر انصاری
  10. محسن برهانی
  11. تهمورث بشیریه
  12. محمدعلی بهمئی
  13. مهناز بیات کمیتکی
  14. محمدرضا پاسبان
  15. علی پزشکی
  16. محمد جلالی
  17. میرقاسم جعفرزاده
  18. محمدجعفر حبیب زاده
  19. محمود حبیبی
  20. مجنده حبیبی
  21. محسن حسینی پویا
  22. علی دشتی
  23. محمد راسخ
  24. حسین رحمت اللهی
  25. غلامحسین رضایی
  26. ابوالفضل رنجبری
  27. امیرحسین رهگشا
  28. محمدحسین زارعی
  29. قاسم زمانی
  30. ناصر سلطانی
  31. صادق سلیمی
  32. حسن سواری
  33. غلامعلی سیفی زیناب
  34. خدیجه شجاعیان
  35. محمد شریف شاهی
  36. محمد ابراهیم شمس ناتری
  37. مرتضی شهبازی‌نیا
  38. محمود صادقی
  39. علی صفاری
  40. ابوالفضل صحراییان
  41. محمدرضا ضیایی بیگدلی
  42. سید محسن ظریفکار
  43. محسن عبداللهی
  44. محمدرضا عظیمی
  45. عبدالرضا علیزاده
  46. مجید غمامی
  47. زهره فرخی
  48. بهرام فرهمند صابر
  49. محمدجعفر قنبری جهرمی
  50. جلیل قنواتی
  51. اسماعیل کشکولیان
  52. عباس کوچ نژاد
  53. جعفر کوشا
  54. علی اکبر گرجی ازندریانی
  55. رجبعلی گلدوست
  56. مصطفی ماندگار
  57. مصطفی محقق داماد
  58. پژمان محمدی
  59. فیروز محمودی
  60. هادی محمودی
  61. غلامحسین مزارعی
  62. عباس موسوی
  63. منصور میرسیدی
  64. مرتضی نجفی اسفاد
  65. علی نجفی توانا
  66. مجتبی واعظی
  67. حسن وکیلیان
  68. هادی وحید فردوسی
  69. مهدی هداوند
  70. مهدی هوشیار
  71. اسدالله یاوری

بیشتر بخوانید:

مشاهده بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا