اخبار قوه قضاییهاخبار وکلای دادگستریکانون وکلای دادگستری

قبول درخواست کانون وکلای مرکز برای افزایش حق عضویت وکلا و کارآموزان وکالت/1401

به گزارش دادرسی نت:

قبول درخواست کانون وکلای مرکز برای افزایش حق عضویت وکلا و کارآموزان وکالت

اداره کل نظارت بر خدمات حرفه ای معاونت حقوقی و امور مجلس قوه قضائیه در طی نامه در تاریخ 1401/06/20، به دکتر جلیل مالکی رئیس کانون وکلای دادگستری مرکز اعلام کرد که رئیس قوه قضائیه با درخواست مورخ ۱۳۹۹/۱۱/۲۵ کانون مذکور مبنی بر افزایش حق عضویت وکلا و کارآموزان وکالت موافقت کرده است.

در اواخر سال 99 انتشار نامه پیشنهاد کانون وکلای دادگستری مرکز به رئیس قوه قضائیه مبنی بر افزایش حق عضویت وکلا و کارآموزان وکالت به دو شیوه یکی پلکانی و دیگری مقطوع باعث ایجاد بحث هایی شده بود.

حال معاونت حقوقی و امور مجلس قوه قضاییه پس از گذشت بیش از یک و نیم سال از ارسال این نامه توسط کانون وکلای دادگستری مرکز از موافقت رئیس قوه قضائیه با پیشنهاد دوم کانون مذکور یعنی افزایش حق عضویت وکلا و کارآموزان وکالت به صورت مقطوعی خبر داد.

براین اساس و مطابق افزایش حق عضویت وکلا و کارآموزان وکالت به صورت مقطوعی، سالانه حق عضویت وکلای دادگستری پایه یک از 6.000.000 ريال (600.000 تومان) به 15.000.000 ريال (معادل 1.500.000 ريال) یعنی حدودا دو نیم برابر و حق عضویت سالانه کارآموزان وکالت از 1.200.000 ريال (120.000 ريال) به 4.500.000 ريال (450.000 ريال) یعنی بیش از سه و نیم برابر افزایش پیدا خواهد کرد.

در حالی که این طور به نظر می رسد که کانون های وکلای دادگستری، تنها مجاز به مطالبه این مبالغ جدید برای سال آینده خواهند بود و مشابه صندوق حمایت وکلا مجاز به اخذ متمم حق عضویت برای سال جاری نمی باشند.

  • نهایت استفاده کانون وکلا برای افزایش هر 3 سال یک بار

براساس ماده ۹ اصلاحی 1381 آیین نامه مربوط به تعیین میزان و طرز وصول حق عضویت سالانه وکلای دادگستری مصوب 1350، هیئت مدیره کانون وکلای دادگستری مرکز می تواند هر سه سال یک بار افزایش حق عضویت وکلا و کارآموزان وکالت را پیشنهاد و به تصویب رئیس قوه قضائیه برساند.

ماده ۹ (اصلاحی ۱۳۸۱):

هیئت‌مدیره کانون وکلای مرکز می‌تواند هر سه (۳) سال یک‌بار با تصویب رئیس قوه قضائیه در میزان حق عضویت مقرر در ماده ۱ تجدیدنظر نماید.

پیش از این در سال 96 رئیس قوه قضاییه با پیشنهاد کانون وکلای دادگستری مرکز در خصوص افزایش حق عضویت وکلای پایه یک از 300 تومان به 600 تومان و حق عضویت کارآموزان وکالت از 60 تومان به 120 تومان موافقت کرده بود.

علت انحصاری بودن اختیار افزایش حق عضویت وکلا و کارآموزان وکالت به کانون وکلای دادگستری مرکز، قدیمی بودن این آیین نامه است و در نهایت حق عضویت مصوب رئیس قوه قضائیه نسبت به همه وکلای سایر کانون های وکلای دادگستری نیز قابل اجراست.

متن نامه اداره کل نظارت بر خدمات حرفه‌ای معاونت حقوقی و امور مجلس قوه قضائیه به رئیس کانون وکلای دادگستی مرکز مبنی بر تایید افزایش حق عضویت وکلا و کارآموزان وکالت به این شرح است:

جناب آقای دکتر مالکی

رییس محترم کانون وکلای دادگستری مرکز

سلام علیکم

با احترام؛ در اجرای ماده ۹ آیین نامه مربوط به تعیین میزان و طرز وصول حق عضویت سالانه وکلای دادگستری مصوب سال ۱۳۵۰ با اصلاحات و الحاقات بعدی و عطف به نامه شماره ۹۹۹۹۹۰۰۲۶۹۴ مورخ ۱۳۹۹/۱۱/۲۵ آن کانون، بدینوسیله موافقت رئیس محترم قوه قضاییه با پیشنهاد دوم ( حق عضویت ثابت ) ابلاغ می‌گردد؛ براین اساس، میزان حق عضویت سالانه وکلا و کارآموزان وکالت عضو کانون وکلای دادگستری به شرح ذیل اصلاح می‌گردد:

  • – حق عضویت وکلای پایه یک از مبلغ ۶.۰۰۰.۰۰۰ ریال به ۱۵.۰۰۰.۰۰۰ ریال در سال؛
  • – حق عضویت کارآموزان وکالت از مبلغ ۱.۲۰۰.۰۰۰ ریال به ۴.۵۰۰.۰۰۰ ریال در سال؛

مقتضی است مراتب به نحو شایسته به کانون‌های وکلای دادگستری ابلاغ و اطلاع‌رسانی شود.

قبول درخواست کانون وکلای مرکز برای افزایش حق عضویت وکلا و کارآموزان وکالت


بیشتر بخوانید:

مشاهده بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا