اخبار مجلس

برنامه‌های وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش منطبق با اسناد بالادستی است

خلاصه نوشته
  • نماینده مردم رباط کریم در مجلس شورای اسلامی گفت: برنامه‌های وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش منطبق با اسناد بالادستی نظام و مدارک او هم منطبق با اهداف این وزارتخانه است.

به گزارش دادرسی و به نقل از ایرنا، حجت‌ الاسلام حسن نوروزی در صحن علنی روز یکشنبه مجلس در موافقت با وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش با استناد به سوره «الرحمن» قران کریم،  خداوند را نخستین معلم توصیف کرد و گفت:

آموزش و پرورش وزارتخانه‌ای است که در تربیت فرزندان جامعه و آینده‌سازی کشور نقش محوری دارد.

 نایب رییس کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس یازدهم ادامه داد: مدیریت یک میلیون مدیر و معلم و بیش از ۱۵ و نیم میلیون دانش آموز باید در اختیار انسانی از جنس آموزش و پرورش قرار گیرد. به برکت انقلاب بیش از ۹۵ درصد جمعیت کشور باسواد شده است.

نوروزی با اشاره به افزایش آموزشگاه‌های کشور از ۵۰ هزار به ۱۲۰ هزار، گفت: ۳۶۰۰ مدرسه شبانه‌روزی، ۱۶ هزار مدارس نمونه دولتی، ۶۰ هزار مدارس عشایری، ۱۴ هزار مدارس شاهد پس از انقلاب در کشور ایجاد شد.

وی افزود: حال باید این آموزش و پرورش با این وضعیت و آنچه که در سنوات گذشته روی داد به دست کسی بیفتد که مرتبط با این وظیفه است چون زمانی آموزش و پرورش در اختیار کارگزاران سازندگی بود،  ۸ سال در اختیار جبهه دوم خردادی و ۸ سال در اختیار جبهه تدبیر و امید بود و آن اسناد و وضعیت را بر آموزش و پرورش تحمیل کردند.

عضو فراکسیون شاهد مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: مدیریت آموزش و پرورش را باید به کسی بسپاریم که با مدارک تحصیلی‌اش مرتبط است و یوسف نوری وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش مدارکش از کاردانی تا حتی دکتری در رابطه با گردشگری کودک است و این یعنی یک فرد فهیم فرهیخته از جنس معلمان و آموزش و پرورش باید عنان این وزارتخانه را برعهده بگیرد.

نوروزی ادامه داد:

برنامه‌های وزیر پیشنهادی منطبق با اسناد بالادستی نظام و مدارک او هم منطبق با اهداف وزارتی است. او ۵۵ ماه حضور در جبهه و مفتخر به جانبازی دارد.

این نماینده مجلس شورای اسلامی در عین حال یادآور شد: مطالبات گوناگونی مانند بحث رتبه‌بندی معلمان و احترام بخشی به معلم، دانش آموز و اولیا هم مطرح است که او و مجلس هر کدام وظیفه‌ای دارند. وظیفه او این است که فعالیت‌های آموزش و پرورش و همچنین معیشت و منزلت معلمان را ارتقا دهد، در ساختار و محتواهای دانشگاه‌های فرهنگیان بازنگری کند، طرح رتبه‌بندی معلمان را دقیق اجرا و مدرسه محوری و مهارت آموزی دانش آموز را ایجاد کند و به منابع مالی وزارت آموزش و پرورش توجه و با مجلس تعامل سازنده داشته باشد.

وی اضافه کرد: اما مجلسی‌ها هم وظیفه دارند که در تدوین قوانین مورد نیاز برای تحقق اهداف کلان آوزش و پرورش دقت کنند. تدوین قوانین جامع نحوه بکارگیری نیروی انسانی و نظارت بر اجرا دقیق سند تحول بنیادین هم از دیگر وظایف مجلس است.

نوروزی گفت: فراکسیون شاهد و ایثارگران مجلس و همه مجلس امروز به شما رای می‌دهد.

آموزش و پرورش در تراز خود عمل کند، بخش عظیمی از مشکلات کشور برطرف می‌شود

رییس کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی هم در موافقت با برنامه‌ها و صلاحیت وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش گفت: همه ما دغدغه داریم که مشکلات آموزش و پرورش حل شود چرا که همه وضعیت آموزش و پرورش را می‌دانیم.

 موسوی غضنفرآبادی با اشاره به فرازهایی از بیانیه گام دوم انقلاب اظهار کرد: یکی از موضوعاتی که در گام دوم اشاره شده است، ظرفیت امیدبخش کشور است که نیروی انسانی مستعد و کارآمد است. همه می‌دانیم که آموزش و پرورش پایه پیشرفت و علمی و فرهنگی کشور است. اگر آموزش و پرورش در همه موضوعات در سطح و تراز خود عمل کند، بخش عظیمی از مشکلات جامعه برطرف خواهد شد.

نماینده مردم بم در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه وزیر پیشنهادی سوابق درخشانی دارند، گفت: ایشان مقالات زیادی ارائه داده و توفیقات مهمی کسب کرده‌اند و از رزمندگان موثر جبهه‌های جنگ بودند بنابراین با توجه به شناخت و سوابقی که دارد، می‌تواند این جایگاه را با ترازی که در آموزش و پرورش وجود دارد، کسب کند.

غضنفرآبادی افزود:

نوری در دیداری که با وی داشتیم گفت که تنها بستری که هنوز برای بیانیه گام دوم درک نشده، وضعیت آموزش جوانان است و باید به این موضوع پرداخته شود.

وی با اشاره به برنامه‌های اولویت‌دار کوتاه‌مدت و میان مدت وزیرپیشنهادی آموزش و پرورش گفت: تدوین برنامه و عملیاتی سند تحول بنیادین و زیرنظام‌های ۶ گانه و تعیین نقش‌ها و شاخص‌های کلیدی و تمهید الزامات با منابع لازم با ملاحظه رویکردهای حاکم بر بازنگری آن از برنامه های کوتاه مدتن وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش است.

رییس کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس پیگیری و اجرای کامل رتبه بندی فرهنگیان از برنامه‌های نوری ذکر کرد.

مشاهده بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا