آزمون سردفتریاخبار سازمان سنجش

ثبت نام آزمون انتخاب سردفتر اسناد رسمی 1401

به گزارش دادرسی نت:

ثبت نام آزمون انتخاب سردفتر اسناد رسمی 1401سازمان سنجش و آموزش کشور در اطلاعیه ای ضمن اعلام آغاز ثبت نام آزمون انتخاب سردفتر اسناد رسمی 1401، دفترچه راهنمای ثبت نام آزمون مذکور را نیز منتشر نمود.

سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در نظر دارد به منظور اجرای ماده 3 قانون تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار  که بر اساس آن ماده 5 قانون دفاتر اسناد رسمی اصلاح گردیده است از بین متقاضیان واجد شرایط زیر از طریق آزمون کتبی و اختبار، سردفتر اسناد رسمی انتخاب نماید.

مطابق اطلاعیه ثبت نام آزمون انتخاب سردفتر اسناد رسمی 1401 که در سایت سازمان سنجش منتشر شده است، متقاضیان می توانند از امروز 9 آبان تا 15 آبان 1401 به مدت 6 روز برای ثبت نام اقدام کنند.

آزمون انتخاب سردفتر اسناد رسمی 1401 روز جمعه  25 آذر 1401 برگزار خواهد شد.

ثبت نام آزمون انتخاب سردفتر اسناد رسمی

هزینه ثبت نام 200 هزار تومان اعلام شده است و همچنین داوطلبان برای شرکت در آزمون باید دارای شرایط سنی 24 تا 50 سال باشند.

علاقمندان به شرکت در آزمون انتخاب سردفتر اسناد رسمی می توانند از دوشنبه 9 آبان ماه تا یکشنبه 18 آبان 1401 با مراجعه به سایت سازمان سنجش به نشانی www.sanjsh.org نسبت به ثبت نام و ویرایش اطلاعات خود اقدام نمایند.

شرایط ثبت نام آزمون انتخاب سردفتر اسناد رسمی:


  • تابعیت جمهوری اسلامی ایران.
  • اعتقاد و التزام به احکام شرعی و قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران .
  • داشتن کارت پایان خدمت نظام وظیفه عمومی یا معافیت دائم از خدمت سربازی در زمان برگزاری آزمون (برای آقایان).
  • نداشتن سابقه محکومیت و سؤ پیشینه که موجب محرومیت از حقوق اجتماعی باشد.
  • نداشتن محکومیت انفصال دائم از خدمات دولتی یا قضایی یا وکالت دادگستری یا محکومیت انفصال موقت از خدمات مذکور در مدت انفصال یا تعلیق به موجب احکام قطعی مراجع قضایی و انتظامی.
  • متقاضیان در زمان انتصاب به سردفتری اسناد رسمی باید به تشخیص پزشکی قانونی از سلامتی، تندرستی و توانائی های جسمی متناسب و لازم برای انجام امور سردفتری برخوردار بوده و به هیچ یک از انواع مواد مخدر و روان گردان اعتیاد نداشته باشند .
  • مطابق ماده 15 قانون دفاتر اسناد رسمی متقاضیان نباید در زمان صدور ابلاغ سردفتری به شغل قضاوت، وکالت دادگستری، عضویت در مؤسسات دولتی و وابسته به دولت و شهرداری ها، عضویت در هیأت مدیره و مدیریت عامل شرکت های تجاری و بانک ها یا مؤسسات بیمه و همچنین عضویت در هیات علمی دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی اشتغال داشته باشند.
  • مطابق ماده 9 قانون دفاتر اسناد رسمی حدنصاب سنی متقاضیان باید حداقل 24 سال (متولدین 1377/09/25) حداکثر 50 سال (متولدین 1351/09/25) باشند. ایثارگران مشمول بند چ ماده 88 قانون برنامه پنج ساله ششم توسعه اقتصادی ،اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران از محدودیت سنی مذکور معاف می باشند.
  • مدرک کارشناسی و بالاتر حقوق قضایی، علوم ثبتی، حقوق ثبت اسناد و املاک، حقوق سردفتر اسناد رسمی، منقول از دانشکده الهیات یا دانشکده سابق معقول و منقول و یا کارشناسی و بالاتر در رشته الهیات و معارف اسلامی با گرایش فقه و مبانی حقوق اسلامی از دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی معتبر مورد تائید وزارت علوم، تحقیقات و فناوری.

تذکر: افراد دارای مدرک تحصیلی معادل مجاز به ثبت نام و شرکت در آزمون نمی باشند.

  • وفق بند (3) ماده (6) قانون دفاتر اسناد رسمی داشتن مدرک کارشناسی کلیه رشته ها با سه سال تمام سابقۀ دفتریاری.
  • وفق بند (6) ماده (6) قانون دفاتر اسناد رسمی، دفتریاران اول با مدرک تحصیلی دیپلم کامل متوسطه بشرط داشتن هفت سال سابقه دفتریاری اول.
  • داشتن مدرک تحصیلی حوزوی حداقل سطح دو و بالاتر با تایید شورای عالی حوزه های علمیه (برای طلاب شیعه) و یا دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه تهران و شورای عالی برنامه ریزی مدارس علوم دینی اهل سنت (برای اهل تسنن)
  •  دارنده مدرک اجتهاد یا افتاء از مراجع مسلم که صحت صدور آن باید به تایید رئیس قوه قضائیه یا مرجع مورد تایید ایشان برسد.

مواد آزمون انتخاب سردفتر اسناد رسمی:

  1. ادبیات فارسی (با ضریب ۲)
  2. عربی (با ضریب ۱)
  3. احکام شرعی (با ضریب ۲)
  4. اطلاعات عمومی (با ضریب ۱)
  5. حقوق ثبت (شامل آیین نامه ها، قانون حدنگار و کاداستر و مجموعه بخشنامه های ثبتی) (با ضریب ۳)
  6. حقوق مدنی (به جز مباحث نکاح و طلاق) (با ضریب ۳)
  7. حقوق جزا (جزای عمومی و اختصاصی) (با ضریب ۲)
  8. حقوق تجارت (با ضریب ۲)
  9. قانون دفاتر اسناد رسمی و آیین نامه مربوط (با ضریب ۳)

* آزمون نمره منفی دارد.

لازم به توضیح  است براساس مفاد ماده ۳ قانون تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار، داوطلبانی که حداقل هفتاد درصد (%70) امتیاز میانگین نمرات یک درصد (1%) حائزان بالاترین امتیاز را کسب کنند، به عنوان پذیرفته  شده، جهت طی مراحل مقتضی به سازمان ثبت اسناد و املاک کشور معرفی می شوند.

مدارک مورد نیاز ثبت نام:

  1. تکمیل تقاضانامه اینترنتی
  2. پرداخت هزینه ثبت نام آزمون به مبلغ 2.000.000 ریال (معادل 200 هزار تومان) بصورت الکترونیکی از طریق درگاه اطلاع رسانی سازمان سنجش آموزش کشور
  3. فایل عکس اسکن شده: متقاضی می بایست یک قطعه عکس پرسنلی خود را با مشخصات زیر اسکن نموده و فایل آن را برای ثبتنام اینترنتی آماده نماید.
    • عکس 4 × 3 که در سال جاری گرفته شده باشد (عکس تمام رخ)
    • عکس اسکن شده فقط باید با فرمت JPG باشد.
    • اندازه عکس اسکن شده باید حداکثر 400 ×300 پیکسل و حداقل 300 × 300 باشد.
    • تصویر متقاضی باید واضح، مشخص و فاقد اثر مهر، منگنه و هرگونه لکه باشد.
    • حجم فایل ذخیره شده عکس نباید از 70 کیلو بایت بیشتر باشد.
    •  حاشیه های زاید عکس اسکن شده باید حذف شده باشد.
    • تا حد امکان عکس، رنگی و دارای زمینه سفید باشد.

تبصره۱: عکس خواهران باید با حجاب و صورت کامل آنان مشخص باشد.

تبصره۲: درصورت ارسال عکس غیر معتبر، ثبت نام متقاضی باطل شده و حق شرکت در آزمون از وی سلب می گردد.

زمان برگزاری آزمون و نحوه دریافت کارت شرکت در آزمون:

داوطلبان می توانند از روز سه شنبه موره 22 آذر 1401 به منظور دریافت ومشاهده کارت شرکت در آزمون خود از طریق مراجعه به درگاه اطلاع رسانی سازمان سنجش به نشانی www.sanjesh.org مراجعه نمایند.

آزمون انتخاب سردفتر اسناد رسمی روز جمعه 15 آذر سال جاری و با توجه به شمار شرکت کنندگان در مراکز استان و شهرستان ها برگزار می گردد.

ساعت شروع و محل برگزاری آزمون بر روی کارت شرکت در آزمون درج می شود.

ثبت نام و شرکت در آزمون و احراز نمره کتبی ایجاد حقی برای متقاضی نمی نماید بدیهی است پذیرش نهایی بعد از انجام اختبار شفاهی و گزینش با احراز صلاحیت داوطلب برای تصدی سردفتری اسناد رسمی مطابق مقررات به تشخیص سازمان ثبت اسناد و املاک کشور خواهد بود.

صدور ابلاغ سردفتری منوط به طی دوره کارآموزی و احراز صلاحیت عملی داوطلب خواهد بود.

چنانچه در هر مرحله از آزمون تا صدور ابلاغ و پس از آن خلاف اظهارات و مدارک ارسالی از سوی داوطلبان اثبات گردد، از فهرست داوطلبان یا پذیرفته شدگان حذف و در صورت صدور ابلاغ نیز لغو ابلاغ خواهند شد.


بیشتر بخوانید:

مشاهده بیشتر

2 دیدگاه

  1. سلام در اطلاعیه ثبت نام نامی از رشته حقوق نیاورده و شاخه های تخصصی رو گفته یعنی ما که رشته حقوق خوندیم شرایط استخدام نداریم؟

    1. سلام متن اطلاعیه بد نوشته شده و باعث ابهام شده اما کارشناسی حقوق و بالاتر (ارشد و …) هم امکان ثبت نام و شرکت در آزمون رو دارند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا