اخبار دولت

آغاز ثبت نام در طرح جهش تولید مسکن

متقاضیان یک ماه فرصت دارند

خلاصه نوشته
  • معاون وزیر راه و شهرسازی از راه اندازی سامانه ملی نهضت مسکن یا سامانه سمن به نشانی www.saman.mrud.ir برای ثبت نام متقاضیان خانه هایی که در اجرای قانون جهش تولید مسکن بر روی زمین های رایگان دولتی ساخته خواهند شد، خبر داد.

ثبت‌نام اجرای قانون جهش تولید مسکن در سامانه جامع طرحهای حمایتی مسکن به نشانی saman.mrud.ir از دقایقی قبل در ۳۱ استان و شهرهایی که زمین برای آنها تامین شده، آغاز شده است. متقاضیان پس از ورود بر روی گزینه «ثبت نام نهضت ملی مسکن» کلیک کنند.

 

عدم استفاده از تسهیلات یارانه‌ای دولتی در بخش مسکن و سبز بودن فرم «ج»، فقدان مالکیت خصوصی، متاهل یا سرپرست خانوار بودن و سابقه حداقل پنج سال سکونت در شهر مورد تقاضا چهار شرط اصلی خواهد بود.

محدودیتی برای نام‌نویسی وجود ندارد و حداقل تا یک ماه امکان ثبت‌نام وجود دارد. بنابراین واجدان شرایط بدون دغدغه، ثبت‌نام را انجام دهند. بعد از یک ماه از زمان نام‌نویسی، توقف و پیرایش اطلاعات شروع می‌شود. اطلاعات هویتی سرپرست خانوار و افراد تحت تکفل وی که دارای شروط چهارگانه اعلام شده هستند به همراه شهر مورد تقاضا باید توسط متقاضیان در سامانه وارد شود. بعد از پالایش اولیه و بعد از آنکه متقاضیان، واجد شرایط شناخته شدند از پذیرفته شدگان برای مراجعه حضوری به ادارات کل راه و شهرسازی استان‌ها و یا سایر دستگاه‌های کارگزار و مجری از جمله بنیاد مسکن، دعوت می شود تا سابقه ۵ سال سکونت در شهر مورد تقاضا پالایش شود. در صورت پذیرفته شدن این شرط تایید نهایی به متقاضی داده خواهد شد.

آغاز ثبت نام در طرح جهش تولید مسکن
آغاز ثبت نام در طرح جهش تولید مسکن

 ثبت نام از متقاضیان واحدهای طرح جهش تولید و تامین مسکن از روز چهارشنبه در سامانه ملی نهضت مسکن آغاز می‌شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی

محمود محمودزاده افزود: روز چهارشنبه ۲۸ مهرماه ۱۴۰۰ آماده ثبت نام برای واحدهای طرح جهش تولید و تامین مسکن هستیم. متقاضیان می‌توانند به سامانه ملی نهضت مسکن به نشانی www.saman.mrud.ir مراجعه و نام‌نویسی کنند. البته در حال حاضر سایت از دسترس خارج است اما تا روز چهارشنبه فعال می‌شود. در ۳۱ استان و تعداد قابل توجهی از شهرها تامین زمین صورت گرفته و آمادگی ثبت نام وجود دارد.

شرایط ثبت نام در سامانه ملی نهضت مسکن

وی درباره شرایط متقاضیان واحدهای طرح جهش تولید مسکن گفت: عدم استفاده از تسهیلات یارانه‌ای دولتی در بخش مسکن و سبز بودن فرم ج ، فقدان مالکیت خصوصی، متاهل یا سرپرست خانوار بودن و سابقه حداقل پنج سال سکونت در شهر مورد تقاضا، چهار شرط اصلی خواهد بود.

محمودزاده با بیان اینکه امکانات و تسهیلات طرح جهش تولید مسکن به مراتب بیش از طرح های قبلی است افزود: به واسطه امکانی که قانون‌گذار تعیین کرده طرح جهش تولید و تامین مسکن از نظر میزان تسهیلات، سود وام ها و خدماتی که دولت می‌دهد به مراتب پیشرفته‌تر از پروژه‌های قبلی است. البته به شورای عالی مسکن پیشنهاد داده‌ایم که پروژه‌های قبلی هم مشمول همه امتیازات این طرح شوند.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه ‌روز سه‌شنبه ۲۷ مهرماه درخصوص سقف و نرخ سود تسهیلات طرح جهش مسکن با بانک مرکزی جلسه داریم گفت: هنوز درباره جزئیات وامها مصوبه‌ای اخذ نشده است. تا کنون چندین جلسه در این‌باره برگزار شده که امیدواریم در نشست فردا تصمیمات نهایی اتخاذ و اگر ابهامی از سوی کارشناسان وجود دارد برطرف شود. در مراحل بعدی شورای پول و اعتبار و شورای عالی مسکن تصمیم نهایی را اخذ خواهند کرد.

هنوز جزئیات اقساط و نرخ سود تسهیلات خانه‌های طرح جهش تولید مسکن برای دهکهای مختلف توسط بانک مرکزی اعلام نشده، اما نمایندگان مجلس گفته‌اند که تسهیلات ۴۵۰ میلیون تومان است که به سازندگان پرداخت می‌شود. اقساط نیز ۳ میلیون و ۷۵۰ هزار تا ۵ میلیون تومان خواهد بود. همچنین وزارت راه و شهرسازی اعلام کرده که تلاش می‌کند حداکثر کمک را به دهکهای یک تا سه داشته باشد. این کمکها می‌تواند شامل تقبل تمام یا بخشی از نرخ سود تسهیلات، زمین رایگان، خدمات مهندسی و عوارض صدور پروانه باشد.

به گفته محمودزاده، جلسات کارشناسی درباره جزئیات نحوه تامین منابع مالی و تسهیلات، خللی در ثبت نام ایجاد نخواهد کرد و می‌توانیم به صورت موازی، کارها را جلو ببریم.

میزان اجاره زمین دولتی برای ساخت مسکن

دولت در ماده ۷ قانون جهش تولید مسکن مکلف شده است که زمین های مورد نیاز برای ساخت مسکن را در قالب اجاره طولانی مدت ۹۹ ساله واگذار کند.

آغاز ثبت نام در طرح جهش تولید مسکن
آغاز ثبت نام در طرح جهش تولید مسکن

اجاره بهای سالانۀ زمین دولتی برای ساخت مسکن، در مادۀ ۷ قانون جهش تولید مسکن، برای سال اول حداکثر به مقدار بیسن درصد قیمت منطقه ای زمین یا یک درصد قیمت کارشناسی آن هر کدام که کمتر باشد تعیین می شود.

مبلغ اجاره زمین های دولتی که برای ساخت مسکت در طرح نهضت ملی ساخت مسکن اختصاص پیدا می کنند در سال های بعد سالانه ۱۵ درصد افزایش پیدا می کنند.

وزارت راه و شهرسازی موظف است برای اجرای برنامه های حمایتی نسبت به واگذاری اراضی موردنیاز ساخت مسکن به صورت یک عقد اجاره ۹۹ ساله اقدام نماید. عقد اجاره برای سال اول حداکثر معادل بیست درصد (۲۰%) قیمت منطقه ای زمین مسکونی متناسب با قدرالسهم هر متقاضی در همان سال یا یک درصد (۱%) ارزش کارشناسی روز زمین در ابتدای سال واگذاری (هرکدام کمتر باشد) تعیین می گردد و این رقم برای سالهای آینده تا ۹۹ سال، سالانه به میزان پانزده درصد (۱۵%) افزایش می یابد.

ماده ۷ قانون جهش تولید مسکن

بیشتر بخوانید:

مشاهده بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا