اخبار دولت

جزئیات سرقت صندوق های یکی از شعب بانک ملی در روز یکشنبه 15 خرداد 1401

به گزارش دادرسی:

جزئیات سرقت صندوق های یکی از شعب بانک ملی در روز یکشنبه 15 خرداد 1401

روز یکشنبه مورخه 15 خردادماه 1401 اعلام شد که در یکی از شعب بانک ملی ایران سرقتی رخ داده و تعدادی از صندوق‌ های اجاره‌ای این شعبه به سرقت رفته است.

سپس براساس اعلام بانک ملی مشخص شد که تعداد دقیق این صندوق‌ های اجاره‌ ای آسیب دیده در شعبه دانشگاه بانک ملی 168 صندوق بوده است.

 این بانک اعلام کرده که در سرقت رخ داده برخی از صندوق‌ های این شعبه آسیبی ندیده‌اند.

بانک ملی این گفته که در جریان سرقت روز یکشنبه، ۱۰۰۰ صندوق اجاره‌ای به سرقت رفته را نیز تکذیب کرد.

صندوق های اجاره‌ ای به عنوان محلی امن و قابل اعتماد برای مردم جهت نگه‌داری اموال و اقلام گران‌بها اعم از طلا، سکه و یا اسناد بوده است. این صندوق‌ ها طبق شرایطی مانند داشتن حساب سپرده در شعبه مورد نظر به متقاضی اجاره داده می‌شود و وی برای مدت اجاره که می‌تواند یکساله و یا بیشتر هم باشد، هزینه پرداخت می‌کند.

گاهی افراد صندوق را برای چند سال اجاره می‌کنند و حتی در مواردی برای نگهداری اموال در زمانی که از کشور خارج می ‌شوند از آن استفاده می کنند و بعد از بازگشت با پرداخت اجاره معوق امکان دسترسی به صندوق خود را خواهند داشت.

حال اینکه این صندوق ها در هنگام حوادثی از قبیل سرقت، آتش سوزی یا زلزله چه وضعیتی خواهند داشت و مشتری در قبال خسارت وارد شده چه میزان خسارتی دریافت خواهد کرد، موضوعی است که با توجه به مسائل پیش آمده اخیر در رابطه با این سرقت از بانک ملی، از صنعت بیمه مورد پرسش قرار گرفته است.

شرکت‌های بیمه اعلام کرده اند که نمی‌توانند با توجه به محتوای محرمانه این صندوق‌ ها، به‌طور مشخص بیمه‌ ای برای آنها در نظر بگیرند، بلکه صندوق اجاره به طور کلی می‌تواند بیمه شود که در این مورد هم نوع پوشش بیمه‌ ای و سقف آن مورد توجه خواهد بود.

ممکن است داخل یک صندوق فقط اسناد و یا وسیله‌ ای نگهداری شود که ارزش مالی چندانی ندارد و در صندوق دیگر یک عتیقه با ارزش چند میلیارد تومانی باشد. در این حالت حتی اگر پوشش بیمه‌ ای هم به صورت کلی انجام شود، نمی‌تواند پاسخگوی هزینه و خسارت وارد شده به مالکان صندوق ها باشد.

از سویی دیگر اگر در ابتدا یک خود اظهاری هم در مورد کالاهایی که در صندوق امانات نگهداری می‌شود، صورت بگیرد ارزش کلی آن را نشان می‌دهد و باز هم تعیین کننده جزئیات بیمه نخواهد بود ولی به هر ترتیب، با مشخص شدن شرایط و سازوکار لازم، به نظر نمی‌رسد شرکت‌های بیمه با مانعی برای پوشش بیمه‌ای مواجه باشند.

بر این اساس با رخ دادن حادثه‌ای از قبیل سرقت برای یک بانک،‌ آن بانک نمی‌تواند بگوید هیچ مسئولیتی در قبال سرقت ندارد.

به هر حال میزان اعمال امنیت و مسایلی امنیتی و حفاظتی قابل توجه خواهد بود و در هر صورت خسارتی که بانک در هنگام اتفاق افتادن حوادث می‌تواند پرداخت کند، متناسب با میزان مسئولیتی است که آن بانک در این رابطه داشته و رعایت ایمنی آن می‌تواند باشد که البته با طی فرایندها و اقدامات خاص خود انجام می‌شود.

بانک ملی: خسارت می‌دهیم

بانک ملی ایران اعلام کرد که جبران کامل خسارات وارد شده به صاحبان صندوق های اجاره ای این شعبه را که مورد سرقت قرارگرفته را متعهد خواهد شد.

دبیر کانون بانک‌ها و موسسات اعتباری خصوصی در خصوص بیمه بودن صندوق ها و چگونگی جبران خسارات و آسیب های وارده به مالکان صندوق های سرقت شده اظهار کرد:

ساختمان بانک و اموال آن تحت پوشش بیمه قرار دارد اما صندوق بانک تحت پوشش بیمه نیست و بانک نیز در صورتی می‌تواند خسارات وارد شده به این صندوق‌ها را بپردازد که مشتری بتواند ثابت کند که چه میزان کالا یا اشیا در صندوق داشته‌ است.

فرشید فرحناکیان حقوقدان و وکیل دادگستری در یادداشتی در این باره عنوان کرد:

بانک‌ها بدون اطلاع‌رسانی صریح و شفاف و در میان شرایط از پیش تعیین‌شدۀ قرارداد اجارۀ صندوق امانات خود، هر نوع مسئولیت راجع به محتویات صندوق و زیان‌های وارده به آن را از خود سلب می‌کنند.

آنچه در این میان مورد توجه قرار می گیرد این است که اگرچه نام این صندوق‌ ها «صندوق امانات» است ولی قالب حقوقی نحوه واگذاری آن‌ها «اجاره» است و نه «قرارداد ودیعه» (امانت). تازه در همین قرارداد اجاره صندوق امانت نیز بانک‌ ها راجع به محتویات صندوق و زیان‌ ها و آسیب های وارده به آن را از خود سلب مسئولیت می‌کنند و خود را مبرا می دانند.

بر پایۀ همین سلب مسئولیت، بیمۀ این صندوق‌ها نیز منتفی است.


بیشتر بخوانید:

مشاهده بیشتر

2 دیدگاه

  1. دقیقا ماهیت حقوقی حاکم بر صندوق ها اجاره است، نه ودیعه و امانت.
    فقط از یک چیز تعجب می‌کنم واقعا به چه شکل محتویات این همه صندوق به سرقت رفته و هیچ کس متوجه نشده است؟؟؟ یک بوق یک آژیر

  2. امنیت بانکه یه چیزی در حد خیمه های قدیمی بوده همونقدر بی در و پیکر….مثلا اسمش بانکه نباید امنیت اونقدر زیاد باشه مورچه هم وارد نشه حداقل یه بوقی یه آژیری چیزی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا