آزمون مرکز وکلای قوه قضاییهآزمون های حقوقیآزمون وکالتآزمون وکالتاخبار قوه قضاییهاخبار مرکز مشاوران قوه قضاییهاخبار وکلای دادگستریکانون وکلای دادگستری

جعفر کوشا:آیین‌نامه لایحه استقلال، ارتباطی به آزمون وکالت ۱۴۰۰ ندارد.

خلاصه نوشته
  • جعفر کوشا:وقتی قانون تسهیل صدور مجوزها تصویب و ابلاغ شود، مشخص خواهد شد که قاضی با چه سابقه‌ای و به چه نحوی می‌تواند پروانه را دریافت کند و ما هم تابع قانون خواهیم بود و بر اساس قانون پروانه را صادر خواهیم کرد.

به گزارش دادرسی و به نقل از تسنیم؛

 

جعفر کوشا در گفتگو با خبرگزاری تنسیم در رابطه با تعیین ظرفیت در آزمون وکالت 1400 بر اساس طرح تسهیل گفت:

طرح تسهیل هنوز به نتیجه ای نرسیده است و فکر می‌کنم شاهد یک ماراتن در تصویب آن باشیم. برای اجرای مواد این طرح ابتدا باید قانون تسهیل تصویب و ابلاغ شود که به نظر نمی‌رسد تا 20 اسفند که زمان برگزاری آزمون وکالت 1400 است، این طرح به قانون تبدیل شود؛ بنابراین تعیین ظرفیت بر اساس رویه سابق خواهد بود.

جعفر کوشا همچنین دربارۀ واکنش قضات به یکی از بندهای طرح تسهیل که قضات متقاضی پروانه وکالت را ملزم به شرکت در آزمون وکالت می‌کند عنوان کرد:

مجلس اعطای پروانه بدون آزمون به قضات را تبعیض می‌داند و با آن مخالف است و اصرار دارد که باید آزمون بدهند اما شورای نگهبان می‌گوید که وکیل شدن قضات بدون آزمون باشد. الزام قضات برای شرکت در آزمون وکالت و اعطای پروانه وکالت پس از قبولی در این آزمون که یکی از بندهای طرح تسهیل در ابتدای تصویب بود که به واکنش منفی جمع زیادی از قضات انجامید. این طرح از شورای نگهبان به مجلس بازگشت و الان بحث 20 سال و 10 سال سابقه قضاوت مطرح است 

وی افزود:ماده قانونی داشتیم مبنی بر اینکه اگر یک قاضی 5 سال قضاوت کند، در صورت تقاضا و خروج از بدنه قضاوت، کانون‌های وکلا به او پروانه دهند. اما طرح تسهیل اعلام کرد که این قضات متقاضی پروانۀ وکالت باید مانند دیگر متقاضیان آزمون بدهند و در صورت قبولی می توانند پروانه را دریافت کنند. اینجا دو رویکرد مورد توجه قرار می گیرد؛

اگر شما می‌خواهید اشتغالزایی کنید تا جوان‌ها بیایند، نباید قضات را وارد کنید، چون اینها از روابط بهره‌مند هستند و بیشتر پرونده‌ها به سمت آنها می‌رود.

اما اگر هدف طرح تسهیل این است که قضات وارد چرخه وکالت نشوند، مستقیم بگوید که پروانه دادن به قضات ممنوع است، نه اینکه بگوید قضات باید آزمون دهند.

اگر ما می‌خواهیم اشتغالزایی کنیم، جوان‌ها باید بیایند. قاضی بازنشسته ارتباطات دارد و پرونده‌ها را می‌گیرد و جوان بیکار می‌ماند. این طرح منافی هدف اشتغالزایی است.

جعفر کوشا رئیس اسکودا ادامه داد:

هرگاه مجلس مسأله‌اش با شورای نگهبان را حل کرد یا اینکه این طرح برای حل اختلاف به مجمع تشخیص مصلحت نظام رفت و در آنجا تصمیم‌گیری نهایی اتخاذ شد و در پایان وقتی قانون تسهیل صدور مجوزها تصویب و ابلاغ شد، مشخص خواهد شد که قاضی با چه سابقه‌ای و به چه نحوی می‌تواند پروانه را دریافت کند و ما هم تابع قانون خواهیم بود و بر اساس قانون پروانه را صادر خواهیم کرد.

وی افزود :

حالا در فرض که تصویب شد، قانون می‌شود و آیین‌نامه در مقابل قانون قرار نمی‌گیرد و در این صورت ما قانونی داریم که باید اجرا شود. اما تأکید می‌کنم ر آزمون وکالت 1400 بر اساس ماده یک قانون کیفیت اخذ پروانه وکالت ظرفیت‌ها را مشخص خواهیم کرد و این آزمون ارتباطی با طرح تسهیل و آیین‌نامه اجرایی 1400 ندارد.

 

کوشا در پایان گفت :

به هر حال این بحث قضات است و ما ورود نمی‌کنیم و معتقدیم که تصمیم در این باره با مجلس است.

منبع
خبرگزاری تسنیم
مشاهده بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا