اخبار وکلای دادگستریکانون وکلای دادگستری

جلیل مالکی: اگر در را نمی‌بستیم، خدای نکرده حداقل ۳ نفر کشته و ۴۰ نفر بازداشت می شدند.

مهر 1401 ماه پر حادثه و ناخوشایندی برای وکلای دادگستری به ویژه وکلای در معرض خطر بود.

به گزارش دادرسی نت :

جلیل مالکی: اگر در را نمی‌بستیم، خدای نکرده حداقل ۳ نفر کشته و ۴۰ نفر بازداشت می‌شدند.دکتر جلیل مالکی، رئیس کانون وکلای دادگستری مرکز، روز گذشته (24 مهرماه 1401) در مراسمی که قرار بود تحویل و تحول مدیریتی صورت بگیرد ( که با غیبت معنا دار تعدادی از منتخبین انتخابات به روزی دیگری موکول شد) توضیحاتی در باب تماس های نهادهای امنیتی در خصوص جلوگیری از تجمع وکلا در مقابل کانون ارائه داد و علت انجام این کار را دفع افسد به فاسد اعلام کرد.

اعلام کردیم کانون وکلا دخالتی در این حوزه ندارد. کانون در شرایط ویژه ایست مواظب باشید!

مالکی گفت:  در واپسین لحظات بعد از ظهر روز سه شنبه به کانون وکلای دادگستری، رئیس کانون و هیأت رئیسه اطلاع دادند که قرار است تجمعی در مقابل کانون وکلا تشکیل شود، ما اطلاعی در این خصوص نداشتیم و به محض اطلاع از این خبر، فورا اعلام کردیم، متاسفانه فردا وضعیت خوبی نیست و ظاهراً فراخوان عمومی دیگری در خارج از کشور و رسانه های خارجی داده شده و اطلاع حاصل شده که به هر حال برخورد ها خشن و شدید خواهد بود و با این اوصاف صلاح نیست که در چنین زمانی جلوی کانون چنین جلسه ای را برگزار کنیم. این را به نوعی به بعضی وکلای عزیزی که فکر می کردیم در این صحنه حضور خواهند داشت، اعلام کردیم.

مالکی در ادامه گفت: این عزیزان به ما اعلام کردند این جلسه چیز خاصی ندارد و نهایتاً تجمع را کمی پایین تر از کانون تشکیل می دهیم اما ما در هر حال گفتیم کانون دخالتی در این حوزه ندارد. کانون در شرایط ویژه‌ایست و به اندازه ی کافی مشکل دارد و لبه‌ی تیغ است، مراقب باشید.

مالکی از اتمام حجت صورت گرفته به افراد مذکور چنین گفت:

کانون وکلای دادگستری برای تمام وکلای دادگستری است، خدایی نکرده اقدامی نکنید که صدمه ایی وارد شود. توسط خود من، نایب رئیس محترم و رئیس اداره حقوقی و بقیه دوستانی که آنجا حضور داشتند صحبت شد و به هر حال به ما گفتند اتفاق خاصی در این حوزه نخواهد افتاد.

سه هشدار امنیتی به کانون وکلا داده شد!

رئیس کانون وکلای دادگستری مرکز اضافه کرد:

سه هشدار امنیتی به کانون داده شد، شب در تماسی که با من گرفته شد تاکید شد که فردا این جلسه مورد سو استفاده قرار خواهد گرفت، به ما اطلاع دادند که فردا افرادی غیر وکیل خواهند آمد و پروژه کشته سازی را آنجا اعمال خواهند کرد، بعد مشخص نخواهد شد چه کسی زده و چه کسی نزده است.

 به این صورت که آنها می‌گویند نیروهای امنیتی زدند و نیروهای امنیتی می‌گویند آنها زدند و بعد طبیعتاً وقتی فضا به این شکل شود، وارد کانون خواهد شد و بعد نیروهای امنیتی هم وارد کانون خواهند شد، مقابله می‌شود و دیگر آنجا نمی‌توانید بگویید ما دخالتی نداشتیم که من قویاً همانجا گفتم کانون دخالتی ندارد و اساسا هم این امر به ما ربطی هم ندارد. بنابراین مداخله ای هم در این حوزه نمی کنیم. بنابراین در این حوزه تماسی با ما نداشته باشید و مراقب باشید که اتفاق خاصی نیوفتد.

مالکی در ادامه تصریح کرد:

صبح مجدد با کانون تماس می‌گیرند و اعلام می‌کنند ما هشدار دادیم و بحث این است که اگر به داخل کانون هجوم بیاورند و خدایی نکرده آنجا درگیری شود، گاز اشک آوری بزنند و بعد قضایای بعدی اتفاق بیفتد دیگر کانون نمی‌تواند بگوید من دخالتی ندارم. باز من خدمتشان گفتم به ما ارتباطی ندارد و دلیلی هم ندارد کانون را تعطیل کنیم و هیچگونه ضرورتی هم برای این موضوع وجود ندارد و خداحافظی کردم.

بنده با این تصور که این هشدار را به مراجع امنیتی دادیم و در طی اعلام به همکاران خودمان عنوان کردیم که شرایط کانون وکلا را درک کنید و دیگر اتفاق خاصی نخواهد افتاد، قبل ساعت ۱۲ از کانون خارج و به مدیر داخلی کانون (خانم رقیه موسوی) گفتم مراقب باشید و کنترل کنید تا اتفاق خاصی نیوفتد و شرایط را در نظر بگیرید.

رئیس کانون وکلا در ادامه شرح واقعه روز چهارشنبه گذشته گفت:

ساعت حدود یک و نیم با من تماس گرفتند و توضیحات اتفاقات را دادند، قبل از آن تماس هم حدود ساعت ۱۲ با وی تماس گرفته شده بود که برای بار سوم اعلام می‌کنیم، دستور داده شده که با چنین تجمعی برخورد کنند و فقط هم وکلای دادگستری نخواهند بود افراد دیگری نیز خواهند بود و به ما گزارش شده افرادی هستند که هدفمند برنامه ریزی کردند تا این جمع را به داخل کانون بکشند و آن وقت اگر اتفاقی بیوفتد دیگر کانون وکلا مسئول است و اگر آنجا خدایی نکرده کسی کشته شود یا زخمی شود یا اتفاقی بیوفتد، شما مقصر هستید که باز هم ما به آنها اعلام کردیم به ما ارتباطی ندارد.

بین ساعت دوازده تا دوازده نیم کانون برای جلوگیری از این اتفاق تعطیل می‌شود.

جلیل مالکی عنوان کرد:

نه امری بوده، نه نهی بوده و نه ما زیر بار دستور فراقانونی از جایی رفتیم. دقیقه نود که فرد حاضر در کانون با من تماس گرفت، من به ایشان گفتم بررسی کند، قبل از تشکیل هر تجمعی که اگر اقدامی هم مبنی بر تعطیلی کانون انجام می‌شود، دوستانی که می‌آیند، ببیند در کانون بسته است که همین اتفاق افتاده و بین ساعت دوازده تا دوازده نیم کانون برای جلوگیری از این اتفاق تعطیل می‌شود و متاسفانه همان اتفاق با آن کیفیت می‌افتد.

مالکی ادامه داد: اگر ما اقدامی انجام دهیم مسئولیتش را هم می‌پذیریم. این اقدام انجام شد زیرا اگر انجام نمی‌شد و با آن هشدارهای امنیتی که داده بودند خدایی نکرده آن اتفاق می‌افتاد و یک نفر به هر طریق و عنوانی کشته می شد و فضا به داخل کانون وکلای دادگستری کشیده می شد، بسیار شرایط بدتری به وجود می‌آمد.

اگر این اقدام انجام نمیشد،حداقل سه الی چهار نفر کشته داشتیم!

رییس کانون وکلای مرکز افزود:

اگر در دانشگاه ها حمله ای می‌شود فضا باز است و صدمه ای نمی بینند اما اگر اینجا در پارکینگ فضای بسته گاز اشک آور زده می شد و خدایی نکرده تیر اندازی می‌شد، آن وقت ما مجبور به واکنش می شدیم و حرمت کانون شکسته می شد و رئیس کانون اعضای هیأت مدیره و دیگران مدیران کانون نمی توانستند در این خصوص بی تفاوت باشند. ما باید از حرمت کانون و همکارانمان دفاع می کردیم و خدای نکرده در این صورت امروز حداقل سه الی چهار نفر کشته و حداقل 40 الی 50 نفر بازداشتی داشتیم.

و پرونده عریض و طویلی برای کانون وکلا در این شرایط تشکیل می شد و ادعاهای به حق ما در رابطه با آیین نامه خلاف قانون و ناقض استقلال و رای دادگاه انتظامی به قهقرا می‌رفت.

ما دفع افسد به فاسد کردیم.

جلیل مالکی اضافه کرد: قیاس شرایط امروز با شرایط سال 57 قیاس مع‌الفارق است. این اقدام انجام شد برای حفظ و بقای کانون و در عین حال از تک تک عزیزان وکلایی که روز چهارشنبه مورد اذیت و آسیب قرار گرفتند، عذرخواهی می کنم. ما دفع افسد به فاسد کردیم.

جلیل مالکی رئیس کانون وکلای دادگستری در پایان عنوان کرد:

چند نفر از عزیزان ما آن هم بعد از تجمع دستگیر شدند و ما صبح شنبه برای پیگیری اقدام و به دادستان کل و مراجع مربوطه دیگر نامه ارسال کردیم و مثل کوه می‌ایستیم و کار این افراد را پیگیری می‌کنیم. ما در کنار همکارانمان هستیم.


بیشتر بخوانید:

مشاهده بیشتر

2 دیدگاه

  1. استقلالی که ازش حرف میزنین آقای مالکی خیلی وقته که از بین رفته فقط شما نمی‌بینی
    اگه در رو نمیبستین الان همکارانتون در بند نبودن

    1. توجیه ایشان درست نیست ولی نمی دانم چرا از هر فرصتی برای ضربه به کانون استفاده می کنید…
      البته که چیزی از کانون و استقلال آن باقی نگذاشته اند اما در همین شرایط هم وکلای کانون توانستند وکالت بعضی اشخاص را به عهده بگیرند بدون ترس از باطل شدن پروانه شان اما وکلای مرکز مشاوران نتوانستند و رییس شان هم گفت که نمی توان از اغتشاش گر دفاع کرد مگر در مقام توبه!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا