اخبار مجلس

دستگاه‌های اجرایی موظف به ارائه فهرست توانایی‌های فناورانه داخلی خود شدند

به گزارش دادرسی از مجلس شورای اسلامی ؛

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز سه‌شنبه ماده یک طرح جهش تولید دانش بنیان را تصویب کردند. طبق ماده یک ‌کلیه دستگاه‌های اجرایی موضوع ماده (۵) قانون مدیریت خدمات کشوری مصوب ۱۳۸۶.۰۷.۰۸ موظفند:

  • سالانه فهرست اقلام راهبردی خود و نیز توانایی‌های فناورانه داخلی و خلاء های موجود کشور و برآورد ارزش و زنجیره‌ های تأمین هر کدام را با تعیین اولویت‌ ها ارائه دهند. رعایت الزامات زیر در این راستا ضروری است:
      1. تعیین اقلام با ارزبری بالای یک میلیون (۱.۰۰۰.۰۰۰) دلار
      2. تعیین مواردآسیب زای تامین این محصولات از خارج در شرایط تحریم وغیر آن
      3. پیش بینی تناسب واردات این محصولات با روند تحولات کشور در حوزه فناوری
      4. تناسب با ظرفیت بازار داخلی و صادراتی
      5. میزان حساسیت ونقش محصول در حوزه امنیت غذایی، دفاعی، سلامت، صنعت و امنیت کشور
  • منابع و اختیارت خود را با اولویت استفاده از ظرفیت همه ذی‌نفعان، شرکت‌ها و موسسات دانش‌بنیان و واحدهای فناور مستقر در مراکز رشد و پارک‌های علم و فناوری برای تکمیل و توسعه زنجیره‌های ارزش مذکور و تسهیل سرمایه‌گذاری و ارتقای توانمندی‌های فناورانه و تولیدی اقلام راهبردی در داخل کشور و توسعه صادرات آنها براساس آیین نامه ای که توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت و با همکاری و هماهنگی وزارتخانه‌های موضوع این ماده تهیه و به تصویب هیات وزیران می رسند، بکارگیرند.

تبصره: موسسات و نهادهای عمومی غیردولتی مجازند، سالانه بخشی از درآمد و یا امکانات خود را برای تکمیل زنجیره ارزش و تولید اقلام راهبردی اولویت‌دار، موضوع بند (الف) این ماده از طریق قرارداد مشارکت و همکاری با شرکت‌ها و مؤسسات دانش‌بنیان و واحدهای فناور مستقر در مراکز رشد و پارک‌های علم و فناوری، سرمایه‌گذاری و هزینه نمایند.

مشاهده بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا