اخبار قوه قضاییه

زمان آغاز فعالیت دادگاه های صلح از اردیبهشت 1403

قائم مقام رئیس کل دادگستری استان تهران:

تا پایان نیمه اول سال باید مقدمات فعالیت دادگاه های صلح فراهم شود.

زمان آغاز فعالیت دادگاه های صلح از اردیبهشت 1403به گزارش دادرسی: قائم مقام رئیس کل دادگستری استان تهران از روسای دادگستری ها خواست تا تمهیدات لازم را به گونه ای برنامه ریزی کنند تا پایان نیمه اول سال مقدمات و زمینه های فعالیت دادگاه های صلح در دادگستری ها فراهم شود.

دادگاه صلح نهاد جدیدی است که به موجب قانون شورای حل اختلاف سال 1402 پیش بینی شده است، ماهیت این نهاد متفاوت از دادگاه های عمومی است.

طبق ماده ۴ قانون جدید شورای حل اختلاف، قوه قضاییه مکلف است تا حداکثر ظرف یک سال از تاریخ لازم‌الاجرا شدن این قانون، در هر حوزه قضائی شهرستان، شعبه یا شعبی از دادگاه‌ها را تحت مدیریت و نظارت رئیس آن حوزه قضائی به‌عنوان دادگاه صلح تعیین کند.

زمان آغاز فعالیت دادگاه های صلح

رئیس مرکز توسعه حل اختلاف، در گفتگو با خبرگزاری میزان در پاسخ به این سوال که «فعالیت دادگاه های صلح از چه زمانی آغاز می شود؟» گفت:

دادگاه های صلح از اردیبهشت ماه سال 1403 شروع به فعالیت می کنند.

این طرح به صورت مرحله ای و در 3 مرحله در سراسر کشور اجرا می شود و در مرحله اول ۱۰ استان در سراسر کشور فعالیت خود را از اردیبهشت 1403 آغاز می کنند.

10 استان بعدی از مرداد ماه و 10 استان نیز از مهر ماه سال 1403 دادگاه های صلح را تاسیس خواهند کرد.

نحوه فعالیت دادگاه های صلح

رئیس مرکز توسعه حل اختلاف درباره نحوه فعالیت دادگاه های صلح اظهار داشت:

دادگاه های صلح فعالیت مشابه سایر دادگاه ها دارند با این تفاوت که در هر دادگاه صلح یک شعبه شورای حل اختلاف مستقر است و پرونده ها در بدو ورود به این دادگاه ها در شورا‌های حل اختلاف بررسی و اگر قابلیت سازش داشته باشد منجر به سازش می شوند و اگر سازش حاصل نشد قاضی دادگاه صلح برای این پرونده ها رای صادر می‌کند.

تفاوت این دادگاه ها با دادگاه های عادی در این است که دادگاه های صلح باید برای ایجاد صلح و سازش تلاش کنند و خود دادگاه می‌تواند پرونده را به شورا‌هایی که در همان حضور دارند ارجاع دهد.

البته این اتفاق با رضایت طرفین صورت می گیرد و اگر طرفین پرونده تمایلی به ارجاع این پرونده‌ها به شورای حل اختلاف نداشته باشند این اتفاق نمی افتد.


بیشتر بخوانید:

مشاهده بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا