نظریات مشورتی

مرجع اعلام تخلف کارکنان شوراهای حل اختلاف به هیأت رسیدگی تخلفات بدوی

نظریه مشورتی شماره 7/1401/1017 مورخ ۱۴۰۲/۰۲/۳۰ اداره کل حقوقی قوه قضاییه

مرجع اعلام تخلف کارکنان شوراهای حل اختلاف به هیأت رسیدگی تخلفات بدوی

مرجع اعلام تخلف کارکنان شوراهای حل اختلاف به هیأت رسیدگی تخلفات بدوینظریه مشورتی شماره 7/1401/1017  اداره کل حقوقی قوه قضاییه

به گزارش دادرسی نت؛ اداره کل حقوقی قوه قضاییه به منظور پاسخ به سوالی درباره نحوه اعلام تخلف کارکنان شوراهای حل اختلاف به هیات رسیدگی تخلفات بدوی نظریه مشورتی منتشر کرد.

در نظریه مشورتی اداره کل حقوقی قوه قضاییه تاکید شده است که رئیس حوزه قضایی می تواند این وظیفه را به یکی از معاونان خود تفویض کند.

جزئیات نظریه

شماره نظریه: ۷/۱۴۰۱/۱۰۱۷
شماره پرونده: ۱۴۰۱-۲۱۸-۱۰۱۷ ح
تاریخ نظریه: ۱۴۰۲/۰۲/۳۰

استعلام

با عنایت به ماده ۳۳ قانون شورای حق اختلاف مصوب ۱۳۹۴ چنانچه اعضا و کارکنان شورا در انجام وظایف قانونی خود مرتکب تخلف شوند و یا حضور یا مشارکت مناسب در جلسات شورا نداشته باشند یا شرایط عضویت در شورا از دست بدهند، رئیس حوزه قضایی مراتب را مستنداً جهت رسیدگی به هیأت رسیدگی به تخلفات اعضا و کارکنان شورا موضوع ماده ۳۴ اعلام می کند.

نظر به اینکه اعضا و کارکنان مجتمع های شورا تحت نظارت مستقیم سرپرست مجتمع های شورا فعالیت می نمایند، آیا سرپرستان شورا می توانند در صورت مشاهده هرگونه تخلف موضوع را رأسا به هیأت رسیدگی تخلفات بدوی جهت بررسی و رسیدگی انعکاس نمایند؟

در شهر تهران آیا رئیس حوزه قضایی «رئیس محاکم عمومی و انقلاب» می بایست از طریق شورا انجام شود؟

نظریه مشورتی اداره کل حقوقی قوه قضاییه

قید عبارت «رییس حوزه قضایی» در ماده ۳۳ قانون شورای حل اختلاف مصوب ۱۳۹۴ از باب «غلبه» است و رئیس حوزه قضایی می تواند این وظیفه را به یکی از معاونان خود تفویض کند و صرف صدور ابلاغ سرپرست مجتمع شورای حل اختلاف (که در اجرای ماده ۳ آیین نامه اجرایی مصوب ۱۳۹۵ قانون پیش گفته صادر می گردد) برای اجرای تکلیف مقرر در این ماده کفایت نمی کند.


بیشتر بخوانید:

مشاهده بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا