اخبار دانشگاه هااخبار دولت

معاون وزیر علوم : آموزش حضوری از ترم آینده هدف وزارت علوم

حیای فرصت‌های مطالعاتی دانشجویان دکتری

به گزارش دادرسی و به نقل از ایسنا؛

 

دکتر هاشم داداش پور در گفتگو با این خبرگزاری ضمن اشاره به نگرانی ها و دغدغه های دانشگاه ها برای بازگشایی آموزش حضوری دانشجویان اشاره کرد و گفت:

به طور کلی دانشگاه ها تنوعی از مشکلات در حوزه های مختلف به خصوص حوزه های رفاهی و دانشجویی را دارند و با توجه به اینکه حدود دو سال از آموزش غیرحضوری و انجام فعالیت هایی که به طور حضوری اتفاق نمی افتاد، می گذرد، دانشگاه ها دنبال این هستند که به نحوی بتوانند کمبودهایی که در گذشته برای از سرگیری آموزش حضوری داشتند را به نحوی جبران کنند و شرایط را برای حضور کامل دانشجویان فراهم کنند.

در این رابطه مدتی است که ستاد ازسرگیری آموزش حضوری دانشگاه ها تشکیل شده است.

داداش پور در ادامه عنوان کرد: تقریبا در حال حاضر تمامی دانشگاه ها نیازها و نگرانی های خود را برای بازگشایی حضوری دانشجویان اعلام کرده اند که بخش مهمی از این نگرانی ها به سه موضوع “خوابگاه ها”، “تغذیه” و “حوزه رفاهی” برمی گردد. به طور کلی ما سه سطح دانشگاه ها در کشور داریم. سطح اول دانشگاه های بزرگ و قدیمی نظیر دانشگاه تهران، شیراز، تبریز، مشهد و …هستند که خوابگاه های این مراکز اغلب قدیمی بوده و نیاز به بازسازی دارند.

وی اظهار کرد:بخشی از خوابگاه های این دانشگاه ها را که از نزدیک بازدید کردم شرایط خوبی نداشتند، بنابراین وزارت علوم با کمک دولت به دنبال این است که به نحوی این خوابگاه ها را شناسایی و در صورت ممکن به بازسازی یا بهسازی آن ها کمک کنند. در حال حاضر آماری در خصوص اینکه کدام خوابگاه ها در کدام دانشگاه ها نیازمند بازسازی هستند، در اختیار داریم. در این دسته از دانشگاه ها، اکثر خوابگاه ها نیازمند بازسازی اند.

اکثر خوابگاه ها نیازمند بازسازی هستند.

 

 

رئیس سازمان امور دانشجویان  با بیان اینکه دانشگاه های کشور برای آموزش بصورت حضوری شرایط یکسانی ندارند، خاطر نشان کرد: بخشی از دانشگاه ها نیز در سطح متوسط  قرار دارند و خوابگاه های این دانشگاه ها نسبتا جوان بوده و ممکن است نیازمند بازسازی کامل نباشند، اما عمده آنها نیازمند بهسازی اند.

وی افزود: بخش دیگری از دانشگاه ها، دانشگاه های کوچک و یا در حال توسعه هستند که این دانشگاه ها عمدتا فاقد خوابگاه هستند و قبلا از طریق خوابگاه های استیجاری یا خودگردان نیازهای خود را رفع می کردند. اما پس از دو سال شرایط کرونایی یعنی به محض اینکه دانشجویان از دانشگاه ها دور شدند عملا خوابگاه داران این خوابگاه ها را تغییر کاربری دادند و در حال حاضر برگشت به شرایط قبلی برای این دانشگاه ها سخت شده است به ویژه اینکه ما در شهرستان های کوچک و متوسط ساختمان های بزرگ زیادی نداریم گه قابلیت تبدیل به خوابگاه را داشته باشند و خوابگاه های پراکنده کوچک نیز هزینه زیادی را به این دانشگاه ها تحمیل می کنند که گاهاً قابل جبران از سوی این دانشگاه ها نیست.

رئیس سازمان امور دانشجویان عنوان کرد: بخش دوم نیازهای دانشگاه ها برای آموزش حضوری مجددا به بحث زیرساخت های رفاهی و سلف سرویس های دانشجویان برمی گردد. در واقع بعد از مدت ها دانشگاه ها شروع به تعمیر و تجهیز رستوران ها کردند. با توجه به اینکه بخشی از این رستوران ها مکمل هستند و در گذشته توسط بخش خصوصی در دانشگاه ها راه اندازی شده بودند، اما به محض اینکه دانشگاه ها شرایط جدید دوران کرونا را تجربه کردند عملا این رستوران های مکمل تعطیل شدند و بازگشت مجدد این رستوران ها به شرایط قبل “مبهم” هست.

وی افزود: بخش دیگری از نیاز امروز دانشگاه ها برای آموزش حضوری به بخش تغذیه برمی گردد یعنی پیمانکاران قابل توجهی با دانشگاه های ما قرارداد داشتند که در حال حاضر به دلیل اینکه هنوز دانشگاه ها به شرایط عادی برنگشته اند.زیرا یا این پیمانکاران تغییر شغل داده اند و یا اینکه به این سادگی ها حاضر نیستند قراردادی را امضا کنند، یکی از دلایل این مساله افزایش قیمت ها است و این که پیمانکاران با شرایط قبلی حاضر به کار نیستند؛ موضوع دوم عدم ثبات قیمت هاست و با توجه به نوسان هایی که در قیمت ها اتفاق می افتد پیمانکاران حاضر نیستند در این شرایط قراردادهای یک ساله تنظیم کنند و سوم اینکه تعداد دانشجویان است و معمولا و در یک آستانه ای نیاز است که پیمانکاران ورود کنند و قراردادی را امضا کنندکه در این زمینه هم ما با چالش مواجه هستیم. البته این موارد قابل حل هستند اما نیازمند زمان هستند تا خود را با شرایط جدید تطبیق دهند.

معاون وزیر علوم افزود: محاسبات ما نشان می دهد که برای بازسازی و بهسازی خوابگاه ها یا خوابگاه های استیجاری، تعمیر و تجهیز سلف سرویس ها، و نیز بخش تغذیه به حدد۳۵۰۰ میلیارد تومان پول نیاز داریم تا بتوانیم دانشگاه ها را برای شرایط حضوری کامل برگردانیم. تأمین این مبالغ با توجه به شرایطی که داریم به این سادگی نیست. اما با این وجود، تمام دانشگاه ها در حال تلاش هستند تا از منابع محدود دولتی تا منابعی که توسط خیرین تأمین می شود بتوانند شرایط حضوری کامل و بازگشت دانشجویان را فراهم کنند. این موضوع نیازمند یک بازه زمانی است که تا از یک طرف این منابع تأمین شوند و از طرف دیگر واکسیناسیون دانشجویان نیز به یک آستانه مطلوب لازم برسد تا از سلامت آن ها اطمینان پیدا کنیم و اینکه پروتکل های بهداشتی که اعلام شده بود به مرور زمان حذف شود و نهایتا بازسازی و بهسازی خوابگاه ها و تغذیه دانشجویان در شرایطی قرار بگیرد که دغدغه کمتری وجود داشته باشد.

هاشم داداش پور همچنین یادآور شد:

امر بودجه دانشگاه ها یکی از موضوعات مهمی است که می تواند در رفع نگرانی آن ها در حوزه های رفاهی و دانشجویی تأثیرگذار باشد. در واقع اجرای قانون همسان سازی حقوق اعضای هیئت علمی امروزه بخشی از اعتبار دانشگاه ها را به خود اختصاص داده است و ما دارای شرایطی در دانشگاه ها هستیم که کمبود منابع به چشم می خورد و این کمبود منابع گاهی تصمیم گیری را برای حضور کامل دانشجویان با مشکل مواجه می کند.

وی همچنین خاطر نشان کرد: بخشی از دانشگاه ها، دانشگاه های بزرگ و معتبری هستند و دسترسی های بیشتری به خیرین و منابع مالی دارند و بخشی از دانشگاه ها نیز این شرایط را ندارند و ممکن است به غیر از منابع مالی دولتی به منابع دیگر دسترسی نداشته باشند. ما در سازمان امور دانشجویان منابع خودمان را بین دانشگاه هایی که نیاز داشته باشند توزیع می کنیم و توصیه کردیم صندوق رفاه دانشجویان نیز خود را برای شرایط حمایتی بیشتر دانشگاه ها آماده کند اما به هر حال منابع سازمان و صندوق محدود و تقاضا هم بسیار زیاد است و ضمن اینکه طی ۸ سال گذشته بحث بازسازی خوابگاه ها به دلایل مختلف مورد توجه مسئولان قرار نگرفته و امروز با شرایطی مواجه هستیم که همه این نیازها در یک بازه زمانی متراکم شده است.

سیاست وزارت علوم برای آموزش حضوری از ترم آینده

دکتر داداش پور به تهیه چشم انداز وزارت علوم برای نوع آموزش از ترم آینده اشاره کرد و گفت:

ما تقریبا براساس سیاستی که ستاد ملی مقابله با کرونا اعلام کرد در ستاد ازسرگیری آموزش حضوری دانشگاه ها بحث کردیم و قرار شد ترکیب حضوری و مجازی در دانشگاه ها همچنان وجود داشته باشد و تلاش ما این است که ترم آینده شرایط حداکثری حضور را فراهم کنیم و سیاست کلان ما این است که به سمت بازگشایی کامل حرکت کنیم. ضمن اینکه ممکن است دانشگاه هایی وجود داشته باشند که بر اساس تصمیمات ستادهای استانی کرونا شرایط کامل آموزش حضوری نداشته باشند. بنابراین، در سطح ملی ما از سیاست های ستاد مقابله با کرونا تبعیت می کنیم قاعده این است که بتوانیم زمینه حضور دانشجویان در دانشگاه ها را فراهم کنیم. و در سطح استانی، دانشگاه ها تابع وضعیت کرونایی و تصمیمات ستاد کرونای استانی هستند.

رئیس سازمان امور دانشجویان اظهار کرد: شکل گیری و تأسیس صندوق علمی، تحقیقاتی و فناوری تصویب شد و قرار شد که یک درصد سهم تحقیقاتی از بودجه دستگاه های اجرایی کشور با یکدیگر تجمیع شده و در آن صندوق قرار داده شود،این در حالی است که در گذشته دستگاه ها می توانستند خودشان آن یک درصد را در حوزه تحقیقاتی مورد نظرشان تخصیص بدهند و برای تخصیص آن مجبور بودند از شورای عالی عتف مجوز بگیرند. اما با تصمیم فعلی می توان از منابع آن صندوق در حوزه تحقیقات استفاده کرد و دستگاه ها می توانند سهمی که دارند را از طریق همان صندوق بردارند .این امر موجب می شود سهم بودجه تحقیقات از تولید ناخالص ملی تقویت شود ضمن اینکه کمک می کند ما منابع متمرکزتری برای حوزه تحقیقات کشور داشته باشیم و از این طریق به مساله های اولویت دار کشور بپردازیم.

دکتر داداش پور در خصوص برنامه سازمان امور دانشجویان برای احیای فرصت‌های مطالعاتی کوتاه مدت دانشجویان دکتری نیز گفت: ما با سازمان برنامه و بودجه در این خصوص رایزنی کرده ایم. 

به گفته وی، یکی از اولویت های وزیر علوم، تقویت فرصت های مطالعاتی کوتاه مدت است. سالیانه ۱۱ هزار و ۵۰۰ نفر متقاضی به تعداد دانشجویان دکتری کشور اضافه می‌شود و ما محاسبه کردیم اگر ۵۵۰۰ نفر از این دانشجویان را برای اعزام به فرصت‌های مطالعاتی پوشش دهیم، به حدود 800 میلیارد تومان منابع مالی نیاز داریم؛ اگرچه اعلام کردم که در صورتی این برنامه قابل تحقق است که سازمان برنامه و بودجه با ما همراهی کند.تاکید می‌کنم چنانچه بودجه مورد نظر تامین شود ما آمادگی  اعزام دانشجویان به فرصت‌های مطالعاتی کوتاه مدت را داریم.

وی تاکید کرد: طی دو سال اخیر آموزش مجازی، تعداد فرصت‌های مطالعاتی خارج از کشور دانشجویان صفر نشد و در سال جاری حدود 220 دانشجو برای فرصت‌های مطالعاتی اعزام شدند و در نیمسال دوم یعنی همین تا چند روز آینده ابلاغ می کنیم که 180 سهمیه برای فرصت‌های تحقیقاتی کوتاه مدت در نظر گرفته ایم که در مجموع و امسال حدود 400 نفر برای فرصت مطالعاتی اعزام خواهند شد و اگر این آمار را به نسبت آمار دانشجویان هدف مقایسه کنیم حدود ۴ درصد دانشجویان متقاضی واجد شرایط  اعزام شده‌اند که اصلا عدد قابل توجهی نیست.

رئیس سازمان امور دانشجویان خاطرنشان کرد: امیدوارم سال آینده بتوانیم با تامین بودجه لازم، حداقل به ۱۰ درصد از کل دانشجویان دکتری اضافه شده به نظام آموزش عالی کشور پاسخ گو باشیم.

به گفته وی، اگر قرار باشد وزارت علوم و دانشگاه‌های ما در سطح بین‌المللی عمل کنند، یکی از الزامات آن حضور دانشجویان در مجامع علمی جهانی است. از این جهت، باید تبادل دانشجویان و ایجاد فرصت‌های مطالعاتی را جدی بگیریم. این در حالیست که متاسفانه بودجه در نظر گرفته برای این امر بسیار محدود است. حداقل امسال ما انتظار داشتیم اتفاق خوبی در این زمینه بیفتد که هنوز نیفتاده است.

معاون وزیر علوم همچنین تاکید کرد: در حال حاضر بخشی از منابع مالی برای فرصت‌های مطالعاتی کوتاه مدت عملا توسط خود دانشجویان تامین می‌شود، زیرا ما نمی‌توانیم همه منابع را تامین کنیم. حدود ۶۵ درصد منابع از سوی وزارت علوم اختصاص می‌یابد و با توجه به نوسانات ارزی ممکن است بیش از ۳۵ درصد از ارز را خود دانشجویان تامین کنند.

دکتر داداش پور خاطرنشان کرد: سالیانه حدود ۱۱ هزار و ۵۰۰ دانشجوی دکتری به دانشجویان کشور اضافه می‌شود که با احتساب ۱۱ هزار دانشجوی دانشگاه آزاد سالیانه ۲۳ تا ۲۴ هزار نفر به جمع دانشجویان دکتری کشور اضافه می‌شود.

 

رئیس سازمان امور دانشجویان افزایش آمار دانشجویان خارجی از دانشگاه های ایران  خاطرنشان کرد:

اخیرا کشور عراق اعلام کرده است با توجه به کاهش روند ابتلا به کرونا باید دانشجویان علاقمند به صورت حضوری در کلاس‌های درس در ایران حضور خواهند داشت و تاکید این وزارت بر این است که دانشجویان چهار تا شش ماه در ایران آموزش حضوری داشته باشند تا مدارکشان مورد ارزیابی قرار بگیرد.

معاون وزیر علوم یادآور شد: بیشتر دانشجویان خارجی در دوره‌های کارشناسی ارشد و دکتری در ایران تحصیل می‌کنند اما دانشجویان زیادی هم وجود دارند که علاقه مند هستند اولین تجربه دانشگاهی خود را در ایران سپری کنند.

 

رئیس سازمان امور دانشجویان در خصوص آخرین وضعیت اصلاح شیوه نامه شوراهای صنفی دانشجویان نیز گفت: ما اخیرا به این حوزه ورود کرده ایم تا آئین‌نامه شورای صنفی مجددا بازنگری شده و به روز شود. قاعدتا در اصلاح این آیین نامه با ذینفعان نیز و تشکل‌های شورای صنفی و فعالان دانشجویی نیز مشورت خواهیم کرد تا آئین‌نامه مورد اصلاح، جامعیت داشته باشه و بتواند نیازهای دانشگاه ها و دانشجویان را به بهترین نحو پاسخگو باشد.

دکتر داداش پور همچنین در خصوص آخرین وضعیت سلامت روان دانشجویان دانشگاه‌ها نیز گفت:

بر اساس بررسی‌هایی که در اداره مشاوره و سلامت روان وزارت علوم انجام داده ایم، ۹۰ درصد دانشجویان مشکل خاصی در این زمینه ندارند و نیاز به مداخلات خاصی نیست و تنها ۱۰ درصد دانشجویان ممکن است با  برخی آسیب‌های اجتماعی و روانی مانند افسردگی، غم دوری و مواجه شده باشند که این میزان طبیعی است.

در این زمینه مراکز مشاوره وظیفه دارند تا به این نوع نیازها پاسخ دهند تا این آسیب‌ها به حداقل ممکن برسد. بطورکلی آمار آسیب‌های اجتماعی دانشجویان بیش از آسیب‌های موجود در سطح جامعه نیست و حتی اگر ممکن است کمتر هم باشد.

 

 جشنواره دانشجویان نمونه ۱۴۰۰

وی در این باره اظهار کرد: در جشنواره سال ۱۴۰۰ که بیست و نهمین و سی امین دوره انتخاب دانشجویان نمونه است، فرآیند جشنواره بر اساس زمان بندی های پیش بینی شده در هفته سوم آذر آغاز و در اسفندماه با برگزاری مراسم تجلیل به پایان خواهد رسید.

رئیس سازمان امور دانشجویان با اشاره به اینکه همانند سال های گذشته کلیه مراحل ثبت نام و مرحله داوری دانشگاهی و داوری مرحله کشوری در سامانه الکترونیکی انجام می پذیرد، گفت: فرایند داوری جشنواره دانشجوی نمونه در دو مرحله دانشگاهی و کشوری برگزار می شود؛ نخست دانشجویان در سطح دانشگاه به رقابت می پردازند و آن دسته از دانشجویانی که برترین امتیازات را بر اساس آیین نامه و صرف نظر از حد نصاب‌های آن کسب نموده‌اند به عنوان برگزیدگان، مورد تقدیر دانشگاه مربوطه قرار می گیرند و آن تعداد از متقاضیان که شرایط معرفی به مرحله دوم را کسب نموده اند به دبیرخانه مرکزی معرفی می شوند.

وی در خصوص تعییرات آخرین دوره از جشنواره نسبت به سال گذشته گفت: برای اولین بار دانشجویان بین المللی نیز  بعنوان دانشجوی نمونه مورد تقدیر خواهند گرفت. علاوه بر این، امکان شرکت به دانشجویانی که بعد از فراخوان سال ۹۸ فارغ التحصیل شده اند نیز داده خواهد شد. همچنانکه قبلا حداکثر سن دانشجویان شرکت کننده در این فراخوان ۴۰ سال بود که به دلیل شرایط کرونایی این عدد به ۴۱ سال سن افزایش پیدا کرده است. همچنین کسب ۳ امتیاز به صورت افزوده در بخش فرهنگی ویژه فعالیت های داوطلبانه در زمان کرونا از ویژگی‌های این دوره از جشنواره نسبت به دوره های گذشته است.

منبع
خبرگزاری ایسنا
مشاهده بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا