رای اصراری

هیأت عمومی دیوان عالی کشور: صرف ارائه وکالتنامه رسمی بلاعزل برای اثبات بیع کافی نیست

به گزارش دادرسی نت:

هیأت عمومی دیوان عالی کشور: صرف ارائه وکالتنامه رسمی بلاعزل برای اثبات بیع کافی نیستبه نقل از هیأت عمومی دیوان عالی کشور؛

براساس اعلام روابط عمومی دیوان عالی کشور، جلسه هیأت عمومی در ارتباط با پرونده اصراری حقوقی با موضوع دعوی اثبات وقوع بیع، دیروز مورخه سه‌ شنبه 3 خرداد ماه سال جاری برگزار شد.

در جلسه هیأت عمومی دیوان عالی کشور،اکثریت قضات بیان کردند که صرفاً وکالتنامه رسمی بلاعزل که در یک پرونده اصراری حقوقی، مستند خواهان برای اثبات بیع قرار گرفته است، دلیل وقوع بیع نخواهد بود.

به موجب گزارش اصراری مطرح شده در جلسه هیأت عمومی دیوان عالی کشور، خواهان با ارائه یک برگ وکالتنامه رسمی بلاعزل و استناد به شهادت دو تن از بستگان خویش دعوای اثبات وقوع بیع را مطرح نموده است.

پس از بحث و بررسی پیرامون موضوع مذکور و به دلیل اینکه برای اثبات بیع مستندی به غیر از وکالت نامه ارائه نشده و اظهارات شهود نیز تضاد داشته و معارض بوده است، هیأت عمومی دیوان عالی کشور وکالت نامه را دلیل کافی برای اثبات بیع ندانست و با نقض رأی، پرونده را برای رفع نقص و رسیدگی مجدد به دادگاه مربوطه ارجاع داد.


بیشتر بخوانید:

مشاهده بیشتر

2 دیدگاه

  1. به نظرم در بعضی موارد صرف وکالت نامه بلاعزل می تواند دلیلی برای اثبات بیع قرار گیرد مثلا در خرید و فروش ماشین عرفی قوی در جامعه شکل گرفته که وکالت نامه بلاعزل را دال بر بیع میان طرفین می داند. اصلا مقصود واقعی طرفین از آن وکالت نامه بیع می باشد هرچند در ظاهر وکالت نامه است

    1. اصل بر این است که قوانین عام شمول هستند و برای وجود استثنا باید دلیل وجود داشته باشد و چون قانونگذار استثنا قایل نشده بنابراین :اصل بر این است که عقد وکالت ناقل نمی باشد .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا