آزمون وکالتآزمون وکالتاخبار وکلای دادگستریکانون وکلای دادگستری

واکنش رئیس اتحادیه اسکودا به تصمیم مرکز وکلای قوه قضائیه مبنی بر برگزار دو آزمون در سال آینده

به گزارش دادرسی از اسکودا،

دکتر جعفر کوشا رئیس اتحادیه اسکودا ، در پی نشست با خبرنگاران درباره نشست عمومی امروز کانون های وکلای دادگستری ضمن انتقاد به تصمیم اخیر معاونت حقوقی قوه قضائیه و عدم برگزاری آزمون وکالت با توجه به شرایط فعلی عنوان کرد:

مطابق اساسنامه ما دو نوع هیئت عمومی داریم یکی عادی است که سالی دو بار تشکیل می شود و به مسائل نهاد وکالت طبق شیوه و منوال گذشته می پردازد اما در برخی موارد ما به صورت فوق العاده نشست هایی داریم که اگر تعدادی از رؤسای کانون های وکلای دادگستری درخواست کنند این نشست برگزار خواهد شد.

واکنش رئیس اتحادیه اسکودا به تصمیم مرکز وکلای قوه قضائیه
واکنش رئیس اتحادیه اسکودا به تصمیم مرکز وکلای قوه قضائیه

ما در نهاد وکالت یک نظام شفاف و روشن داریم و ممکن است عقب بمانیم و کارآموز وکالت جذب نکنیم اما این موضوع خیلی بهتر از این نیست که استقلال نهاد وکالت را نقض کنیم؟ آیا افزایش کمی وکیل غیر مستقیم مهم است یا افزایش کیفی وکیل مستقیم؟ آیندگان در مورد ما چه قضاوتی خواهند کرد؟ خط قرمز ما در بحث وکالت، استقلال نهاد وکالت است.

وی درباره نتیجه نشست امروز هیئت عمومی اتحادیه اسکودا اظهار کرد:

از جمله مواردی که در جلسه امروز مورد بررسی قرار گرفت این بود که با توجه به آئین نامه اجرایی 1400 که پیش تر اعلام کرده بودیم قابلیت اجرا ندارد ، آیا همچنان این رویکرد وجود دارد یا خیر؟

در این جلسه بالغ بر 90 درصد کانون های وکلا یعنی 24 کانون رای دادند که همچنان ای آیین نامه اجرایی قابلیت اجرا نخواد داشت چرا که این آیین نامه موادی دارد که نه تنها برخلاف قانون و استقلال کانون های وکلاست بلکه آن را نقض می کند.

 جعفر کوشا در ادامه گفت: در نتیجه تصمیم گرفتیم هیئت مذاکره کننده ای تشکیل و پیشنهادات را به قوه قضائیه اعلام کنیم یعنی مواردی که برخلاف قانون و استقلال کانون هاست را مورد تعلیق و مواردی که با آنها موافق هستیم را اجرا کنیم.

اسامی هیئت مذاکره کننده به زودی اعلام خواهد گردید.

وی درباره عدم برگزاری آزمون وکالت 1400 گفت:

آزمون وکالت 1400 که قرار بود در بیستم همین ماه برگزار شود متاسفانه به علت مانع تراشی ها و مشکلات متعدد معاونت حقوقی و تحمیل کلمه ای تحت عنوان آیین نامه به سازمان سنجش در آگهی آزمون وکالت  باعث توقف آزمون شد.

شوربختانه سازمان سنجش در این موضوع از ما حرف شنوی ندارد و از معاونت حقوقی قوه قضائیه پیروی می کند و معاونت حقوقی بیان کرده اگر کلمه آیین نامه درج نشود نمی توان آزمون را برگزار کرد. بنابراین ما در این قضیه به بن بست رسیده ایم و اینطور به نظر می رسد که برگزاری آزمون وکالت 1400 در بیستم اسفند ماه امکان پذیر نخواهد بود.

دکتر جعفر کوشا گفت:

از قوه قضائیه خواهشمندیم که به کار خودش بپردازد و کمتر در مواردی که زیرمجوعه آن نیستند دخالت کند. برای حل این مشکل ما از مراجع بزرگ و گرانقدر تقلید خواستار کمک و مساعدت از منظر فقهی و شرعی به نهاد وکالت هستیم.

رئیس اتحادیه اسکودا گفت :

امیدواریم با درایت قوه قضائیه ناچار به مکاتبه و کمک از سازمان های بین المللی همچون IBM (اتحادیه بین المللی کانون های وکلا) نباشیم و این موضوع به صورت داخلی حل و فصل شود.

در مورد تجمع در مقابل قوه قضائیه و یا دیگر مراکز نیز می توانیم به صورت قانونی از وزارت کشور مجوز تجمع را دریافت کنیم . البته امیدواریم که کار به آن مرحله نرسد و مشکلات با تدبیر حل شود.

وی ضمن تبریک هفته استقلال نهاد وکالت گفت: ما در هفته استقلال نهاد وکالت قرار داریم اما  متاسفانه نمی توانیم در این هفته جشن بگیریم در صورتی که در آگهی آزمون وکالت کلماتی را بیاوریم که نقض کننده استقلال کانون وکلاست .

 

بیشتر بخوانید:

 

مشاهده بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا