اخبار دانشگاه هااخبار دولتاخبار مجلسطرح و لایحه

پایان کار لایحه ممنوعیت ستاره‌دار کردن دانشجویان

خلاصه نوشته
  • دولت رئیسی لایحه برخورداری همگان از حق تحصیل در دوره‌های آموزش عالی، موسوم به ممنوعیت ستاره‌دار کردن دانشجویان را از مجلس پس گرفت.

به گزارش دادرسی ؛

در جلسه علنی روز چهارشنبه (۲۴آذر1400) مجلس شورای اسلامی، اعلام استرداد ۵ لایحه دولت در اجرای ماده ۱۳۷ قانون آیین‌نامه داخلی مجلس به درخواست دولت قرائت شد.

یکی از این لوایح، لایحه الحاق یک تبصره به ماده ۵ قانون سنجش و پذیرش بود، لایحه‌ای که قرار بود به رویه‌ای که از آن به عنوان «ستاره‌دار شدن دانشجویان» یاد می‌شود، پایان بدهد.

لایحه الحاق یک تبصره به ماده ۵ قانون سنجش و پذیرش در دولت روحانی تهیه شده و در جلسه مورخ ۱۳۹۷/۰۷/۱۸ هیأت وزیران به تصویب رسیده بود.

تبصره پیشنهادی لایحه چنین مقرر می‌کرد:

«حق بر آموزش جزء حقوق اساسی افراد است و هیچ‌کس را نمی‌توان به عذری غیر از عدم صلاحیت علمی مقرر، از آموزش در مقاطع مختلف تحصیلی ازجمله آموزش عالی منع کرد. افراد دارای سابقه محکومیت کیفری قطعی در جرائم سازمان‌یافته قاچاق انسان، محاربه حدی و جاسوسی برای کشور متخاصم در طول مدت محرومیت تبعی اجتماعی از آموزش در مقاطع تحصیلات تکمیلی در مؤسسات آموزش عالی دولتی محروم می‌باشند.

کلیه قوانین و مقررات عام و خاصی که شرایطی جز صلاحیت علمی برای بهره‌مندی از حق آموزش مقرر کرده‌اند، صرف‌نظر از مرجع و زمان تصویب، لغو می‌شوند.»

لازم به ذکر است که این لایحه قبلا (مهر ۹۹) در کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس یازدهم رده شده بود. بر اساس گزارش کمیسیون، دلایل رد لایحه به شرح زیر است:

  1. مغایرت با اصول متعدد قانون اساسی از جمله اصول (۳)، (۴)، (۳۰) و (۵۷)؛
  2. شورای عالی انقلاب فرهنگی نسبت به موضوع این لایحه، مصوبه ای دارد؛
  3. طرح این موضوع بدین شکل در حال حاضر به مصلحت کشور نمی باشد.
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا