کانون وکلای دادگستری

پیش نویس دستورالعمل نظامات کانون وکلای دادگستری

نسخه جدید پیش نویس دستورالعمل نظامات کانون وکلای دادگستری

نسخه جدید پیش نویس دستورالعمل نظامات کانون وکلای دادگستریبه گزارش دادرسی نت به نقل از روابط عمومی اسکودا، نسخه جدید پیشنویس دستورالعمل نظامات کانون وکلای دادگستری پس از تصویب در کارگروه تدوین این دستورالعمل جهت اظهارنظر به کانون های وکلای سراسر کشور ارسال شده تا کانون ها ظرف مدت یک هفته نقطه نظرات خود را در خصوص پیش نویس این دستورالعمل به اتحادیه سراسری کانون های وکلای دادگستری ایران (اسکودا) ارسال کنند.

پیش نویس دستورالعمل نظامات کانون وکلای دادگستری

در اجرای ماده 161 از آیین نامه اجرایی لایحه استقلال کانون وکلای دادگستری اصلاحی 1402 ناظر بر ماده 120 از آیین نامه فوق الاشعار که بیان می ­دارد: مجازات انتظامی تخلف از مقررات و نظاماتی که کانون برای وکلای دادگستری تعیین می­ کند درجه یک و دو است که از طرف رئیس کانون یا به پیشنهاد دادستان انتظامی اعمال می ­شود، مواد ذیل به عنوان نظامات مشترک کانون های وکلای دادگستری تعیین و تبیین می ­گردد.

ماده ۱. کلیه موارد پیش ­بینی شده در ماده 121 آیین نامه اجرایی لایحه استقلال کانون وکلای دادگستری مصوب 1400

تبصره: مصوبات هیئت مدیره در تعیین نظامات لازم الاجراست و تخلف از آن مستوجب تعقیب و مجازات انتظامی درجه یک و دو می ­باشد.

ماده ۲. اعضای هیئت مدیره کانون و نیز اعضای کمیسیون­ ها و ارکان کانون نباید از سمت یا عنوان عضویت خود برای پیشبرد امور وکالتی یا اداری استفاده نمایند.

ماده ۳. درج عناوین و سوابق شغلی در تابلو و یا سربرگ وکلا ممنوع است. وکلا موظف اند در سربرگ و تابلو خود از عنوان «وکیل دادگستری» با قید پایه وکالت، شماره پروانه و کانون متبوع استفاده کنند و اضافه کردن عناوینی مانند استاد دانشگاه، قاضی سابق، قاضی بازنشسته، دارای سابقه قضایی، دانشجوی دکترا یا کارشناسی ارشد ممنوع است.

تبصره ۱- استفاده از عنوان دکترا صرفاً در صورتی مجاز است که وکیل دادگستری مدرک دانشگاهی خود را به کانون وکلا ارائه نموده باشد.

تبصره ۲- استفاده از عنوان هیئت علمی صرفاً در صورتی مجاز است که وکیل دادگستری عضو هیئت علمی یکی از دانشگاه های معتبر کشور باشد.

ماده ۴. استفاده از عنوان «مشاور حقوقی» در سربرگ یا تابلو برای وکلایی که سابقه وکالت آنان کمتر از پنج سال است ممنوع می باشد.

ماده ۵. وکلا نمی ­توانند به عنوان نماینده حقوقی ادارات دولتی در دادگاه حاضر شوند.

تبصره- درمورد این بند چنانچه تخلف وکیل مشمول ماده ۸۰ آیین نامه اجرایی لایحه استقلال کانون وکلای دادگستری مصوب ۱۴۰۰ باشد، مجازات انتظامی مربوط به همان ماده اعمال می ­شود.

ماده ۶. کارآموزان حق ارائه مشاوره به طور کلی و نیز اجازه انعقاد قرارداد مشاوره یا وکالت با ادارات دولتی را ندارند.

ماده ۷. اطلاع ­رسانی غیرمتعارف وکلا و کارآموزان از هر طریق، اعم از نشر آگهی در رسانه­ های ملی، عمومی، خصوصی اعم از دیداری، شنیداری و نوشتاری و نیز پخش کارت و تراکت، بازاریابی و پیشنهاد کار به موکل، شعارهای مبالغه آمیز و برخورد تجاری با امر وکالت ممنوع است.

ماده ۸. وکلا و کارآموزان در مراجعه به مراجع رسمی و قضایی و کانون و جلسات سخنرانی ملزم به استفاده از پوشش مناسب می باشند.

ماده ۹. وکلا و کارآموزان در مراجع قضایی و رسمی ملزم به نصب آرم کانون وکلا بر روی لباس خود (سمت چپ یقه لباس) می باشند.

ماده ۱۰. کارآموزان از تأسیس دفتر به‌صورت مستقل از وکیل سرپرست خود ممنوع هستند.

ماده ۱۱. وکلای واجد شرایط سرپرستی کارآموز، نباید بدون عذر موجه از پذیرش کارآموز خودداری نمایند.

ماده ۱۲. وکلای سرپرست نباید به طرفیت موکلِ کارآموز خود قبول وکالت کنند و نیز نمی­ توانند وکالت یک کارآموز خود به طرفیت کارآموز دیگر خود را تأیید و امضا نمایند.

ماده ۱۳. در مواردی که امکان تنظیم وکالت نامه های الکترونیک نیست، استفاده از برگ های دوم و سوم فرم وکالت نامه به جای نسخه اصلی ممنوع است و وکلا باید منحصراً با ارائه اصل و یا کپی نسخه اصلی بدون قلم خوردگی و لاک گرفتگی اقدام به انجام امور وکالتی نمایند.

ماده ۱۴. موافقت و امضای وکالت نامه کارآموز قبل از تکمیل و امضای موکل، توسط وکیل سرپرست ممنوع است. وکیل سرپرست باید مطابق مقررات مربوط پس از بررسی دقیق موضوع، نسبت به امضا وکالت نامه کارآموز اقدام نماید.

ماده ۱۵. تشکیل موسسه حقوقی، منوط به اخذ موافقت کانون و ثبت آن مطابق مقررات در اداره ثبت شرکت ­ها و دفتر کانون است. استفاده از عنوان «مؤسسه حقوقی» بدون رعایت این ماده ممنوع است.

تبصره- هرگونه همکاری وکلا و کارآموزان با مؤسسات حقوقی که بدون رعایت این ماده ثبت شده باشد ممنوع است.

ماده ۱۶. کارآموزانی که در اختبار پذیرفته می شوند، مکلف به حضور در مراسم تحلیف بوده و باید حداکثر ظرف مدت یک ماه پس از ادای سوگند نسبت به دریافت پروانه وکالت پایه یک اقدام نمایند.

ماده ۱۷. داشتن پروانه وکالت یا کارآموزی از مرکز امور مشاوران قوه قضاییه هم زمان با داشتن پروانه از کانون وکلای دادگستری، و یا از دو کانون وکلای دادگستری ممنوع و تخلف محسوب می گردد.

تبصره- وکیل یا کارآموز باید یکی از دو پروانه را مسترد و اعلام انصراف نماید. در صورت کشف خلاف، علاوه بر اعمال آثار موارد خلاف در تکمیل و صدور پروانه، متخلف نیز محسوب می ­شوند

ماده ۱۸. وکلا و کارآموزان مسئول صحت اظهارات و اعلامات خود به کانون هستند.

ماده ۱۹. وکلا مکلف اند در اوراق سربرگ و کارت ویزیت، نام و نام­ خانوادگی و شماره پروانه وکالت، نشانی دقیق، شماره تلفن دفتر وکالت و شماره پروانه را قید نمایند.

ماده ۲۰. وکلا باید در وقت مقرر به اخطاریه ها، احضاریه ها و یا تماس های تلفنی و پیامک و ایمیل ارسالی از طرف ارکان مختلف کانون پاسخ داده و اقدام مقتضی را انجام دهند.

ماده ۲۱. وکیل باید دارای دفتر وکالت معین باشد که در هفته حداقل سه روز و هر روز حداقل چهار ساعت جهت پاسخ گویی به مراجعان، دایر و دارای بایگانی منظم و حتی ­الامکان مکانیزه به نام موکلین باشد.

ماده ۲۲. وکلا باید گواهی نامه وکالت صادره از کانون را که مشتمل بر محل اشتغال آنان است در دفتر خود نصب کنند.

ماده ۲۳. وکلا و کارآموزان مکلف به ابطال تمبر در استان محل اشتغال خود هستند، مگر موارد خاص و استثنایی که لزوم ابطال تمبر در محل دیگری حادث گردد.

ماده ۲۴. این نظامات برای کلیه وکلا و کارآموزان کانون های وکلای دادگستری کشور لازم الرعایه است.

ماده ۲۵. این نظام‌نامه برای مؤسسات حقوقی که طبق مقررات تشکیل می شوند نیز لازم الرعایه است.

ماده ۲۶. علاوه بر این نظام نامه، دستورالعمل مربوط به شرح وظایف کارآموزی به‌عنوان نظامات برای کلیه کارآموزان لازم الرعایه می باشد.

ماده ۲۷. این نظام نامه در ۲۸ ماده  [۲۷ ماده] و ۵ تبصره [۶ تبصره]  در تاریخ …. به تصویب شورای اجرایی اتحادیه سراسری کانون ­های وکلای دادگستری ایران رسید.


بیشتر بخوانید:

مشاهده بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا