مقاله ها

سامانه محچک چیست؟

به گزارش دادرسی نت:

 سامانه محچک

سامانه محچک چیست؟

سامانه محچک یکی از جدیدترین و مهمترین سامانه هایست که توسط بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران به منظور مسدودسازی حساب دارندگان چک های برگشتی و کمک به افزایش اعتبار چک،‌ ایجاد شده است.

چک از پرکاربردترین ابزار برای تاجرین و فعالان بازار محسول خواهد شد چرا که امکان انجام مبادلات بدون وجه نقد را فراهم می کند اما استفاده نادرست از آن مشکلاتی را هم برای صادرکننده و هم برای ذینفع به بار خواهد آورد و در سال های اخر از جمله موضوعات رایج در مراجع قضایی موضوع چک های برگشتی است.

در همین راستا بانک مرکزی، مسدود کردن موجودی حساب صادرکنندگان چک های برگستی را راه حلی برای رفع مشکل صدور چک بلا محل ارائه نموده است و به همین منظور سامانه جدیدی تحت عنوان سامانه محچک راه اندازی شده است.

سامانه محچک از تاریخ 7 خردادماه 1401 به صورت آزمایشی فعال شد و به صورت رسمی از تاریخ یکم شهریور ماه 1401 رونمایی شد.

کاربران برای ورود به سامانه محچک باید به سایت cbi.ir/InquiryMahCheque مراجعه کنند.

این سامانه در مدت فعالیت خود حساب های مربوط به صادرکنندگان چک های برگشتی را پس از یک روز مسدود می کرد به این صورت که بانک ها و موسسات اعتباری ابتدا اطلاعات مربوط به چک برگشتی را در سامانه یکپارچه بانک مرکزی (سماچک) وارد می کردند و در صورتی که پس از 24 ساعت صادرکننده نسبت به رفع سؤاثر چک اقدام نمی نمود اطلاعات آن را در سایت محچک وارد نموده و سپس مسدود سازی موجودی حساب های صادرکننده چک انجام می گرفت.

بنابراین صادرکنندگان چک تنها 24 ساعت برای پاس نمودن مبلغ چک فرصت خواهند داشت.

اگر در زمان مشخص شده اقدامی از سوی صادر کننده چک صورت نگیرد اطلاعات چک در سامانه محچک وارد شده و موجودی سایر حساب های شخص به اندازه مبلغ کسری چک مسدود خواهد شد.

ثبت شدن اطلاعات در سامانه محچک تبعات دیگری نیز برای شخص صادر کننده چک برگشتی به دنبال خواهد داشت.از دیگر تبعات ثبت چک فرد در محچک می توان به عدم امگان استفاده از خدمات بانکی از قبیل افتتاح حساب، دریافت کارت بانکی ، ضمانت نامه های ارزی و گشایش اعتبار اسنادی ارزی یا ریالی اشاره کرد. یعنی فرد نمی تواند نسبت به موارد نام برده شده اقدام کند.

براساس نتایج به دست آمده از اجرای ازمایشی سامانه محچک از اوایل خردادماه سال جاری، این سامانه در افزایش سرعت رفع اثر چک های برگشتی تأثیر بسیاری داشته است چرا که مسدود شدن حساب صادرکنندگان چک و عدم دسترسی به سایر حساب ها می تواند صادرکنندگان چک نامبرده شده را با مشکلات و دردسر های بسیار زیادی مواجه کند . پس با رسمی شدن فعالیت این سامانه می تواند انتظار داشت در آینده شاهد کاهش چک های برگشتی و افزایش اعتبار چک باشیم.

سامانه محچک، دارای دو بخش است:

  • اول بخشی از سامانه که از طریق آن، مسدودی حساب چک برگشتی انجام می گیرد در اختیار سیستم بانکی کشور (کارمندان بانک ها و موسسات اعتباری) بوده و امکان دسترسی به آن برای افراد عادی وجود ندارد.
  • اما در بخشی دیگر سامانه محچک به نشانی www.cbi.ir/InquiryMahCheque که توسط سایت بانک مرکزی، در اختیار متقاضیان قرار گرفته و همچنین از طریق سامانه استعلام محچک، افراد عادی نیز می توانند با مراجعه به سایت، برای استعلام مبالغ مسدود شده حساب های چک برگشتی صیادی در سامانه محچک اقدام نمایند.

بر این اساس در صورت مسدود شدن موجودی حساب صادرکنندگان چک های برگشتی در سایت محچک، این افراد می توانند با مراجعه به سایت بانک مرکزی به نشانی www.cbi.ir «استعلام مبالغ مسدود شده حسابها بابت چک برگشتی» را دریافت نمایند.

 


بیشتر بخوانید:.

مشاهده بیشتر

2 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا