اخبار مجلس

صدور گواهی انحصار وراثت بدون نیاز به درخواست وراث و ذی نفعان

با تصویب مجلس شورای اسلامی:

گواهی انحصار وراثت بدون نیاز به درخواست وراث و ذی نفعان صادر می شود .

 

گواهی انحصار وراثت بدون نیاز به درخواست وراث و ذی نفعان صادر می شود .به گزارش دادرسی به نقل ای ایسنا؛ نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی صبح امروز سه شنبه شانزدهم آبان 1402 و در ادامه بررسی گزارش کمیسیون تلفیق در خصوص لایحه برنامه هفتم توسعه، بند ث ماده 113 لایحه را تصویب کردند.

بر اساس بند ث ماده 113 لایحه برنامه هفتم توسعه:

سازمان ثبت احوال کشور موظف است از سال دوم اجرای این قانون، گواهی انحصار وراثت موضوع ماده (360) قانون امور حسبی مصوب سال 04/02/ 1319 را با رعایت اصل دوازدهم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و قانون اجازه رعایت احوال شخصیه ایرانیان غیرشیعه مصوب 1312 براساس داده ها و اطلاعات موجود از قبیل پایگاه اطلاعات سببی و نسبی و بدون نیاز به درخواست وراث و ذی نفعان ظرف 20 روز پس از ثبت وفات، صادر و به وراث و ذی نفعان ابلاغ نماید.

گواهی انحصار وراثت مذکور ظرف مدت ده روز پس از ابلاغ در هیأت حل اختلاف موضوع ماده 3 قانون ثبت احوال مصوب سال 04/16/ 1355 قابل اعتراض بوده و رأی هیأت مذکور، ظرف بیست روز قابل اعتراض در دادگاه صالح خواهد بود.

این حکم مانع از طرح دعوی اثبات نسب و تنفیذ وصیت نامه و نظایر آن نزد محاکم نیست.

سازمان ثبت احوال کشور مکلف است پس از ثبت امضاء وصیت نامه رسمی رونوشت آن را به سازمان ثبت اموال ارسال نماید.

سازمان ثبت احوال کشور موظف است گواهی انحصار وراثت را بلافاصله پس از صدور به صورت برخط و آنی به سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، فرماندهی انتظامی جمهوری اسلامی ایران، سازمان امور مالیاتی کشور، سازمان بورس و اوراق بهادار، بانک مرکزی و سایر دستگاه های اجرایی متقاضی اعلام کند.

سازمان ثبت اسناد و املاک کشور مکلف است گواهی انحصار وراثت را بلافاصله پس از دریافت در سامانه جامع اسناد و املاک ثبت و در استعلامات بعدی منعکس کند.

آئین نامه اجرائی این بند حداکثر ظرف مدت سه ماه پس از لازم الاجراء شدن این قانون توسط وزارت دادگستری با همکاری سازمان ثبت احوال کشور تهیه می شود و پس از تأیید رئیس قوه قضائیه به تصویب هیأت وزیران می رسد.


بیشتر بخوانید:

مشاهده بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا