آرا وحدت رویه

قابلیت اعتراض قرار نهایی دادسرا از سوی سازمان بازرسی کل کشور و دادستان/1402

رای وحدت رویه جدید:

قابلیت اعتراض قرار نهایی دادسرا از سوی سازمان بازرسی کل کشور و دادستان

قابلیت اعتراض قرار نهایی دادسرا از سوی سازمان بازرسی کل کشور و دادستان/1402پایگاه خبری دادرسی پرس؛ به نقل روابط عمومی دیوان عالی کشور، جلسه هیات عمومی با حضور حجت الاسلام والمسلمین سید احمد مرتضوی مقدم و قضات عالی رتبه دیوان عالی کشور، سه شنبه(27 تیرماه) برگزار شد.

قضات هیأت عمومی در این جلسه پیرامون قابل اعتراض بودن قرار نهایی دادسرا از سوی سازمان بازرسی کل کشور و دادستان به بحث و تبادل نظر پرداختند.

شعب 107 دادگاه کیفری 2 کرمانشاه و 1058 دادگاه کیفری 2 تهران با استنباط متفاوت از ماده 6 قانون تشکیل سازمان بازرسی کل کشور (اصلاحی1393)  در خصوص قابل اعتراض بودن قرار نهایی دادسرا از سوی سازمان بازرسی کل کشور و دادستان، این قانون را ناظر به تجدیدنظرخواهی از آراء دادگاه ها دانسته و قرار نهایی دادسرا را قابل اعتراض از سوی سازمان بازرسی کل کشور و دادستان ندانسته اند، اما شعب 114 دادگاه کیفری 2 اهواز و 1059 دادگاه کیفری 2 تهران قرار نهایی دادسرا را از سوی اشخاص مذکور، قابل اعتراض دانسته و به اعتراض به عمل آمده رسیدگی کرده اند.

با نظر اکثریت قضات هیأت عمومی، با اعتراض قرار نهایی دادسرا از سوی سازمان بازرسی کل کشور با موافقت دادستان موافقت شد.

در نهایت با نظر اکثریت قضات حاضر در هیأت عمومی با توجه به اینکه مطابق ماده 6 قانون اصلاح موادی از قانون تشکیل سازمان بازرسی کل کشور مصوب 15/07/1393 مجلس شورای اسلامی «آراء صادره مراجع قضایی» در مفهوم عام به کار رفته و به کلیه آراء و کلیه مراجع قضایی اعم از دادسرا و دادگاه اطلاق دارد، لذا قرارهای صادره در دادسرا از سوی سازمان بازرسی کل کشور با موافقت دادستان قابلیت اعتراض دارد.

از مجموع 111 نفر قضات حاضر در جلسه، 57 نفر رای شعب 114 دادگاه کیفری دو اهواز و 1059 دادگاه کیفری دو تهران را که گویای قابل اعتراض بودن قرار نهایی دادسرا از سوی سازمان بازرسی کل کشور و دادستان است را مطابق قانون و قابل تأیید دانستند.

متعاقباً، مشروح مذاکرات هیأت عمومی دیوان عالی کشور و رأی صادره در روزنامه رسمی کشور منتشر خواهد شد.


بیشتر بخوانید:

مشاهده بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا