اخبار قوه قضاییه

نحوه گزارش تخلفات احتمالی قضات و نارضایتی از عملکرد آنها /1402

 نحوه گزارش تخلفات احتمالی قضات و نارضایتی از عملکرد آنها

مسعود ستایشی سخنگوی قوه قضاییه در خصوص شیوه گزارش تخلفات احتمالی قضات توضیح داد.

 نحوه گزارش تخلفات احتمالی قضات و نارضایتی از عملکرد آنهابه گزارش دادرسی پرس به نقل از مرکز رسانه قوه قضاییه؛

مسعود ستایشی در نشست خبری امروز سه شنبه مورخ 27 تیر 1402 در واکنش به این پرسش که با توجه به جذب قضات جوان در بدنه دستگاه قضا طریق نظارت بر رفتار و اعمال این افراد چگونه خواهد بود؟ و در صورت تخلف قاضی افراد از چه طریقی موارد را به اطلاع مسئولان نظارتی و عالی دستگاه قضا برسانند، گفت:

با انجام آزمون قضاوت کسانی که قرار است در دستگاه قضا جذب شوند، مقدمات امر فراهم می شود.

 افرادی که در این آزمون شرکت می کنند جوان، مستعد قضاوت، اصلح و در شمول نخبگان تلقی می شوند نه اینکه دست هر کسی را بگیریم و برای امر قضاوت به دستگاه قضا بیاوریم.

سخنگوی قوه قضاییه در ادامه تصریح کرد:

با توجه به اهمیت مقام و جایگاه قضا در فرآیند جذب قضات به ویژه قضات جوان ابتدا دقت لازم و بررسی‌های کامل و جامع انجام می‌شود.

ستایشی افزود:

لازمه تحول در قوه قضاییه استفاده از نخبگان و قضات جوان است که این افراد به محض ورود به منصب قضاوت تحت نظارت دستگا ‎‌های نظارتی اعم از دادسرای انتظامی قضات، مرکز حفاظت اطلاعات قوه قضاییه، دفتر بازرسی و رسیدگی به حقوق شهروندی قرار می گیرند.

وی در ادامه اظهار کرد:

در صورت مشاهده هرگونه مورد تخلفی و زمینه انحراف از ناحیه قضات مراتب در کمیته صیانت قضایی متشکل از حفاظت اطلاعات، دادسرای انتظامی قضات، روسای دادگستری های استان ها با انجام اقدامات صیانتی از قبلی تذکر، توجیح، ارشاد؛ موارد در دستور کار قرار می گیرد.

سخنگوی قوه قضاییه در خصوص نحوه گزارش تخلفات قضات عنوان کرد:

در جهت ارائه خدمات مطلوب و کسب رضایتمندی حداکثری، نهاد‌های نظارتی دستگاه قضایی از جمله مرکز حفاظت اطلاعات قوه قضاییه به صورت شبانه روزی در قالب سامانه تلفنی 1580 آماده دریافت گزارشات و شکایات و اخبار مردم شریف ایران هستند.

مسعود ستایشی گفت: شهروندانی که به هر دلیلی از قضات گلایه مند هستند می توانند با مراجعه به واحد ارزشیابی استان ها براساس تقدیم لایحه به این مجموعه، شکایات خود را مطرح کنند، در صورتی که در این رابطه به نحو دلخواهشان ترتیب اثر داده نشد، افراد می توانند شکایت خود را برای ریاست کل دادگستری استان ها برده و از این طریق اقدام کنند.

ستایشی در پایان گفت:

دادگستری ها طبق قانون مکلف هستند تا ظرف یک هفته شکایات مردمی را ثبت و به دادسرای انتظامی قضات ارسال کنند، همچنین شکات می‌توانند شکایات خود را به صورت مستقیم به دادسرای انتظامی قضات برده و شخصا موارد را پیگیری کنند.


بیشتر بخوانید:

مشاهده بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا