اخباراخبار وکلای دادگستری

نکاتی درباره استفاده از تبصره ماده 100 و الزام وکلا به نصب پایانه فروشگاهی (کارتخوان)

نکاتی درباره اظهارنامه مالیاتی وکلا و استفاده از تبصره ماده 100

الزام وکلا به نصب پایانه فروشگاهی (کارتخوان)

نکاتی درباره اظهارنامه مالیاتی وکلا و استفاده از تبصره ماده 100 الزام وکلا به نصب پایانه فروشگاهی (کارتخوان)طبق اعلام سازمان امور مالیاتی کشور، مهلت ارائه اظهارنامه مالیاتی اشخاص حقیقی(از جمله وکلای دادگستری) ۳۱ خردادماه به اتمام خواهد رسید.

به گزارش دادرسی نت؛ اشخاص حقیقی که مشمول تبصره ماده 100 قانون مالیات های مستقیم می‌شوند، از ارائه اظهارنامه مالیاتی معافند و تنها موظف هستند فرم درخواست تبصره ماده 100 را در سامانه مالیاتی تکمیل کنند.

طبق دستورالعمل تبصره ماده 100 قانون مالیات های مستقیم که اردیبهشت ماه ۱۴۰۲ منتشر شد، تمام صاحبان مشاغلی که مجموع فروش کالا و ارائه خدمتشان در سال ۱۴۰۱ مبلغ 67.200.000.000 ریال بوده باشد امکان استفاده از فرم تبصره ماده ۱۰۰ قانون مالیات های مستقیم را دارند.

مشاغلی که مشمول این تبصره می شوند، از انجام بخشی از تکالیف مالیاتی مانند نگهداری اسناد و مدارک موضوع این قانون و ارائه‌ اظهارنامه مالیاتی معافند و مالیات آن ها به صورت مقطوع تعیین و وصول می شود.

ماده 100 قانون مالیات های مستقیم:

مؤدیان موضوع این فصل مکلفند اظهارنامه مالیاتی مربوط به فعالیت های شغلی خود را در سال مالیاتی برای هر واحد شغلی یا برای هر محل جداگانه طبق‌ نمونه ای که وسیله سازمان امور مالیاتی کشور تهیه خواهد شد تنظیم و تا آخر خرداد ماه سال بعد به اداره امور مالیاتی محل شغل خود تسلیم و مالیات ‌متعلق را به نرخ مذکور در ماده ۱۳۱ این قانون پرداخت نمایند.

تبصره: سازمان امور مالیاتی کشور می‌تواند برخی از مشاغل یا گروه هایی از آنان را که میزان فروش کالا و خدمات سالانه آنها حداکثر ده برابر معافیت موضوع ماده (۸۴) این قانون باشد از انجام بخشی از تکالیف از قبیل نگهداری اسناد و مدارک موضوع این قانون و ارائه اظهارنامه مالیاتی معاف کند و مالیات مؤدیان مذکور را به‌ صورت مقطوع تعیین و وصول نماید.

در مواردی که مؤدی کمتر از یک سال مالی به فعالیت اشتغال داشته باشد مالیات متعلق نسبت به مدت اشتغال محاسبه و وصول می‌شود. حکم این تبصره مانع از رسیدگی به اظهارنامه های مالیاتی تسلیم‌ شده در موعد مقرر نخواهد بود.

بند (ل) تبصره ۶ قانون بودجه سال ۱۴۰۲ کل کشور:

«ل‌- ‌به‌منظور تسریع و تسهیل رسیدگی به پرونده های مالیاتی، اختیار سازمان امور مالیاتی کشور در تبصره ماده (۱۰۰) قانون مالیات‌های مستقیم ‌در‌خصوص معافیت مؤدیان از انجام بخشی از تکالیف قانون مذکور از قبیل نگهداری اسناد و مدارک و ارائه اظهارنامه مالیاتی، به حداکثر «صد برابر» میزان معافیت موضوع ماده (۸۴) قانون مالیات های مستقیم افزایش می‌یابد.»

استفاده وکلا از تبصره ماده ۱۰۰ به شرط نصب پایانه فروشگاهی (کارتخوان)

نکته حائز اهمیت اینجاست که وکلا، پزشکان، مشاوران حقوقی فقط در صورتی که از پایانه فروشگاهی یا همان کارتخوان استفاده کرده باشند، می توانند از مزایای تبصره 100 قانون مالیات های مستقیم استفاده کنند و در غیر این صورت می بایست اظهارنامه مالیاتی خود را به سازمان امور مالیاتی ارائه کنند.

نکاتی درباره اظهارنامه مالیاتی وکلا و استفاده از تبصره ماده 100الزام وکلا به نصب پایانه فروشگاهی (کارتخوان)
سوالات مربوط به دستور العمل ماده 100 قانون مالیات های مستقیم

نحوه نصب پایانه فروشگاهی (کارتخوان) و استفاده از تبصره ماده 100:

به منظور نصب پایانه فروشگاهی اولین گام مراجعه به سازمان امور مالیاتی و ارائه مشخصات درخواستی و پیش ثبت نام اولیه است که در نهایت کد رهگیری مربوط به کارتخوان را از سامانه دریافت خواهید کرد.

در گام بعدی می بایست برای خرید کارتخوان اقدام کنید.

توجه داشته باشید که کارتخوان های بانکی یا سیار هستند یا ثابت.همچنین دستگاه های کارتخوان شخصی هم عموما به دو نوع ثابت و سیار عرضه می‌شود.

کارتخوان های شخصی نیز در هر دو نوع سیار یا ثابت توسط شرکت هایی مختلف و در قیمت هایی مختلف در بازار عرضه می گردد.

نکته مهم در خرید کارتخوان شخصی، بانک های طرف قرارداد آن ها هستند. با توجه به بانکی که قرار است آن را به سامانه مالیاتی معرفی کنید، کارتخوان خود را انتخاب نمایید.

عموما شرکت های فروشنده کارتخوان با بانک های محدودی همکاری می کنند و برای داشتن کارتخوان بعضی بانک ها فقط باید با مراجعه به خود بانک کارتخوان دریافت کنید.

با ارائه کد رهگیری خود که از سامانه امور مالیاتی دریافت کرده اید، به شرکت یا بانکی که از آن ها کارتخوان را تهیه می کنید، بعد از چند روز، پایانه فروشگاهی شما فعال خواهد شد و سپس می توانید در سامانه امور مالیاتی امور مربوط به تبصره ماده ۱۰۰ را تکمیل کنید.

راه اندازی سامانه مالیاتی ویژه وکلا نا فرجام ماند.

مهرماه سال گذشته وکیل سنجر فخری (مدیرعامل صندوق حمایت) از راه‌اندازی سامانه مالیاتی ویژه وکلا خبر داد و وکلای دادگستری را به ثبت نام و استفاده از این سامانه دعوت کرد. وی در این زمینه گفته بود:

«با وجود این سامانه دیگر نیازی به دستگاه پوز نیست»

اما عمر این سامانه کوتاه مدت بود و در اردیبهشت ماه سال جاری پس از اعتراضات وکلا، صندوق حمایت به این موضوع واکنش نشان داد و  اعلام کرد:

سامانه مالیاتی وکلا به علت تغییر روش مرکز تنظیم مقررات غیر فعال شده و زمان فعال شدن آن هنوز مشخص نیست.

با این وجود وکلایی که درآمد آن ها در سال 1401 کمتر از مبلغ 67.200.000.000 ریال بوده است می توانند با نصب پایانه فروشگاهی از فرم تبصره ماده 100 قانون مالیات های مستقیم استفاده کنند و فقط فرم مربوط به استفاده از تبصره ماده 100 قانون مالیات های مستقیم را در سامانه امور مالیاتی تکمیل کنند.


بیشتر بخوانید:

مشاهده بیشتر

2 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا