مقاله ها

چک الکترونیک چیست و چگونه نقد می‌شود؟

به گزارش دادرسی نت:

چک الکترونیک چیست و چگونه نقد می‌شود؟ با چک الکترونیک دیگر نگران جعل امضا و سرقت چک خود نباشید!

بانک مرکزی با هدف جلوگیری از سرقت، جعل و … چک های کاغذی و کاهش دعاوی مربوط به این موارد از سامانه چکاد رونمایی کرد. با ما همراه باشید .

چک الکترونیک چیست؟

نوعی از چک که تمام مراحل آن اعم از صدور، دریافت و تایید اطلاعات آن و انتقال آن به شخص دیگر به صورت آنلاین و در بستر اینترنت انجام می گیرد.

با روی کار آمدن چک الکترونیک دیگر با واژه ای به نام برگۀ چک روبرو نخواهیم بود و چک با امضای دیجیتال شخص اعتبار پیدا خواهد کرد. البته نگران دسته چک های قدیمی و یا صیاد خود نباشید تا مدت زمان زیادی چک های شما دارای اعتبار بوده و نیازی به تعویض دسته چک خود نخواهید داشت.

چک دیجیتال مشابه چک کاغذی است و تمامی مقررات چک کاغذی در مورد آن صدق می کند.

بانک مرکزی سامانه چکاد را با هدف ایجاد بستر امن بین بانکی جهت ارائه چک دیجیتال و برطرف نمودن مشکلات چک فیزیکی ارائه نمود و بانک ها با بهره گیری از سرویس های ارائه شده توسط این سامانه می‌توانند سرویس های چک دیجیتال را برای مشتریان خود عرضه کنند.

 امنیت چک دیجیتال:

چک الکترونیک چیست و چگونه نقد می‌شود؟ بدون شک چک الکترونیکی بسیار امن تر از چک های کاغذی است، چرا که امکان تغییر آنها وجود ندارد یا شخص نمی تواند صدور آن را منکر شود.

از سوی دیگر بانک مرکزی با ایجاد زیرساخت هایی موجب شده تا صادرکنندگان یا انتقال دهندگان چک از طریق امضای اکترونیکی، احراز هویت و اعتبارسنجی شده و همین امر باعث امنیت بیشتر چک های دیجیتال اضافه می شود.

در چک های کاغذی سنتی همیشه احتمال خط ‌خوردگی یا اشتباه وجود دارد و اگر این اتفاق بیافتد، راهی جز اینکه برگه چک را پشت نویسی یا ابطال کنید  ندارید که البته پشت نویسی چک هم در قانون جدید چک با محدودیت هایی روبرو شده است. اما در صدور چک الکترونیک دیگر نگران خط خوردگی و اشتباه نباشید.

همچنین سامانه چکاد و کد نهاب امنیت چک‌های الکترونیکی را بیش از پیش تضمین می‌کنند.

سامانه چکاد (چک امن دیجیتال) سامانه مرکزی چک الکترونیک است و نهاب هم سامانه ای‌ است حاوی اطلاعات هویتی مشتریان بانکی که با اختصاص دادن شماره شناسایی ویژه برای هر کاربر بانکی، امکان احراز هویت آسان و سریع افراد در شبکه بانکی را فراهم می کند.

روش صدور چک الکترونیک چگونه است؟

تا کنون به سامانه صیاد مراجعه کرده اید؟ در معاملات خو با چک حداقل یک بار به سامانه صیاد مراجعه و چک خود را ثبت نموده اید . روش صدور چک الکترونیک نیز مشابه چک صیادی است با این تفاوت که شما باید صدور چک الکترونیک را با امضای دیجیتال خود تایید نمایید.

صادر کننده در فرایند صدور چک الکترونیک درخواست خود مبنی بر صدور را همراه با اطلاعات گیرنده در کارتابل (حساب کاربری خود) در سامانه صیاد ثبت می کند پس از انتقال درخواست به بانک دریافت کننده باید اطلاعات چک را به صورت دقیق بررسی و دریافت آن را تایید کند تا چک به صورت سپرده در اختیار بانک پرداخت کننده قرار بگیرد.

چگونگی نقد کردن چک الکترونیک:

براساس بخشنامه بانک مرکزی چک های الکترونیکی به دو صورت حضوری و غیرحضوری نقد می‌شوند. درصورتی که تمایل دارید وجه چک را به صورت نقدی دریافت کنید باید به صورت حضوری به شعبه بانک مربوطه مراجعه نمایید اما اگر قصد دارید که مبلغ چک به حساب شما واریز شود نمی توانید به صورت غیر ضروری و از طریق همراه بانک خود نسبت به نقد چک الکترونیک اقدام کنید.

چک الکترونیک چیست و چگونه نقد می‌شود؟ چه کسانی می‌توانند از چک الکترونیک استفاده کنند؟

  • تمامی افرادی که در حال حاضر دسته چک صیاد دارند.
  • تمامی اشخاصی دارای رتبه اعتباری خوب و فاقد چک برگشتی هستند.
  • افرادی که در بانک حساب فعال داشته و کد شهاب دریافت کرده اند.
  • صادرکننده و دریافت کننده چک دارنده گواهی امضای دیجیتال باشند.

مزایای چک الکترونیک چیست؟

  • عدم محدودیت در تعداد برگۀ چک
  • عدم امکان تغییر و دستکاری برگ چک الکترونیکی
  • عدم امکان جعل امضا و سرقت
  • اطلاع رسانی از وضعیت نقل و انتقالات چک
  • حذف مراحل زمان‌گیر مثل جابه جایی، دسته بندی و حسابداری چک ها
  • حداقل کارمزد و هزینه عملیاتی
  • سرعت بالا فرآیند های صدور و پرداخت چک
  • امکان اطلاع از گردش حساب و مدیریت موجودی حساب برای جلوگیری از برگشت خوردن چک
  • مطلع شدن صاحب چک از پرداخت وجه

بانک مرکزی در مراسمی با حضور رئیس کل این بانک و وزرای اقتصاد و صمت از خدمت نوین «چک الکترونیک» رونمایی کرد.



بیشتر بخوانید:

مشاهده بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا