اخبار مجلس

افزایش سن بازنشستگی برای شاغلان با سوابق مختلف خدمتی

مجلس با افزایش سن بازنشستگی موافقت کرد.

افزایش سن بازنشستگی برای شاغلان با سوابق مختلف خدمتی

افزایش سن بازنشستگی برای شاغلان با سوابق مختلف خدمتیبه گزارش دادرسی نت و به نقل از خانه ملت، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی صبح روز گذشته یکشنبه 28 آبان ماه 1402 در جریان بررسی جزئیات لایحه برنامه هفتم توسعه، با بند الحاقی ماده 29 این لایحه مبنی بر افزایش سن بازنشستگی برای شاغلان با 127 رأی موافق از مجموع 224 نماینده حاضر در صحن موافقت کردند.

بند الحاقی ماده 29 لایحه برنامه هفتم توسعه

به منظور کاهش ناترازی صندوق های بازنشستگی و تقویت توان صندوق ها در انجام تکالیف محوله:

  • بیمه پردازانی که 28 تا 30 سال سابقه خدمت دارند به سنوات اشتغال آن ها برای بازنشستگی اضافه نمی گردد.
  • بیمه پردازانی که 25 تا 28 سال سابقه خدمت دارند به سنوات اشتغال آنان به ازای هر سال تا زمان بازنشستگی دو ماه اضافه می گردد.
  • بیمه پردازانی که 20 تا 25 سال سابقه خدمت دارند به سنوات اشتغال آنان به ازای هر سال تا زمان بازنشستگی سه ماه اضافه می گردد.
  • بیمه پردازانی که مطابق قوانین 10 تا 20 سال سابقه خدمت دارند به سنوات اشتغال آنان به ازای هر سال تا زمان بازنشستگی چهار ماه اضافه می گردد.
  • بیمه پردازانی که مطابق قوانین تا 10 سال سابقه خدمت دارند به سنوات اشتغال آنان به ازای هر سال تا زمان بازنشستگی پنج ماه اضافه می گردد.

تبصره 1. اجرای تمام یا بخشی از احکام فوق الذکر مشروط بر آن است که سن بیمه شده در زمان بازنشستگی برای مردان از 62 سال و برای زنان از 55 سال بیشتر نباشد.

تبصره 2. اصلاحات فوق در قوانین صندوق های بازنشستگی به استثنای صندوق هایی که حداقل سن بازنشستگی بیمه شدگان آن ها از ارقام مذکور در تبصره (۱) بیشتر است به صورت دائمی اعمال می گردد.

تبصره 3. ایثارگران و مشمولان قوانین سخت و زیان آور مشمول قوانین خاص خود هستند.

تبصره 4. اشخاص موضوع این حکم با رضایت خود و موافقت دستگاه های ذی ربط می توانند بدون نیاز زمان های مذکور در بند‌های (۲) الی (۵) تا سقف سن موضوع تبصره (۱) حسب مورد به خدمت ادامه دهند. خدمت مازاد بر اساس قوانین و مقررات مربوطه امکان پذیر است.

تبصره 5. چنانچه دستگاه ها به خدمات برخی از کارکنان نیاز نداشته باشند حسب مورد می توانند بدون لحاظ زمان های مذکور با پیشنهاد بالاترین مقام دستگاه و موافقت معاون اول رئیس جمهور بر اساس قوانین مربوط نسبت به صدور احکام بازنشستگی آنان اقدام کنند.

تبصره 6. افرادی که تقاضای خود مایل به بازنشستگی زودتر از موعد فوق الذکر باشند، بازنشستگی آن ها مطابق قوانین مربوطه و بدون رعایت بند‌های (۱) تا (۵) بلامانع است و حقوق بازنشستگی آنان مطابق احکام این سند برقرار خواهد شد.

مغایرت بند (خ) ماده 29 لایحه برنامه هفتم توسعه با اصل 85 قانون اساسی

محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی درباره بند (خ) ماده 29 لایحه برنامه هفتم توسعه اظهار کرد:

بند «خ» ماده ۲۹ لایحه برنامه هفتم خلاف اصل 85 قانون اساسی است چون خواسته است تا تصمیم گیری نظام تأمین اجتماعی به دولت واگذار شود که با اصل 85 قانون اساسی مغایر است.

سن امید به زندگی مردان ۷۶ و زنان ۷۸ سال شده است

نجفی خواه، معاون هماهنگی و برنامه ریزی امور حقوقی دستگاه های اجرایی به نمایندگی از دولت و در موافقت با بند الحاقی ماده 29 لایحه برنامه هفتم توسعه ارجاعی از کمیسیون تلفیق مجلس مبنی بر افزایش سن بازنشستگی گفت:

یکی از مشکلات دولت حل مشکلات ناترازی صندوق های بازنشستگی است یکی از مسائل کشور هم تغییر سیاست های جمعیتی است لذا از یک سو کاهش باروری داریم و از سوی دیگر افزایش سن امید به زندگی داریم که در مردان ۷۶ و زنان ۷۸ سال است حوزه سلامت و سبک زندگی و شرایط حاکم بر کشور به گونه ای است که سن امید به زندگی در جامعه افزایش یافته که از افتخارات نظام اسلامی است.

وضعیت برخی صندوق ها به گونه ای است که سن بازنشستگی در آنها پیش بینی شده مثلا معلمان در ۴۸ سالگی می توانند بازنشسته شوند در این حکم خواسته ایم تا این افراد بتوانند به کار خود ادامه دهند. لذا با افزایش سن بازنشستگی پلکانی در کمیسیون تلفیق، حقوق مکتسبه افراد تضییع نمی شود و در نهایت سن مردان در بازنشستگی با 62 و زنان با 55 سال با میزان سابقه کار، بازنشسته شوند؛ مشکل اشتغال و ناترازی صندوق ها هم برطرف می شود. اما با تبصره های ۵ و ۶ مخالفیم.

قالیباف رئیس مجلس در پاسخ به گفته های نماینده دولت محسن نجفی خواه توضیح داد:

این موضوع ابهام ندارد و به جای 30 سال خدمت، در 30 سال و 50 ماه خدمت بازنشسته می شوند؛ اما درباره تبصره ۵ و ۶ این بند که نماینده دولت گفت نیز باید بگویم این قانون برای افرادی است که در مسیر خدمت هستند و برای ورودی ها به اشتغال محسوب نمی شود اما اگر تنقیح نیاز داشت، بعدا آن را اعمکال می کنیم


بیشتر بخوانید:

مشاهده بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا