آزمون وکالتاخبار وکلای دادگستریکانون وکلای دادگستری

رئیس اتحادیه اسکودا: نقش اجتماعی وکیل خط قرمز ماست

به گزارش دادرسی و به نقل از روابط عمومی اسکودا:

رئیس اتحادیه اسکودا
رئیس اتحادیه اسکودا

دکتر جعفر کوشا ،رئیس اتحادیه سراسری کانون های وکلای دادگستری ایران (اسکودا)، در طی سخنرانی خود در دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه فردوسی با تاکید بر اینکه دوران جنگ به پایان رسیده و اکنون زمان گفتمان است افزود:

دوران جنگ، دوران جنگ بوده است اما پس از آن دوران گفتمان آغاز می‌شود. ما از سال ۵۹ تا سال ۶۷ به مدت 8 سال جنگیدیم و از ۶۷ به این سو باید گفتمان را آغاز کنیم نه اینکه باز به دوران جنگ بازگردیم.

گفتمان هم نیاز به مفاهمه بین طرفین دارد همچنین برخی به نهادهای مردمی نگاه عمودی و از بالا دارند و از این غافل‌اند که چنین نگاهی، در مسائل اجتماعی انحراف ایجاد می‌کند.

رئیس اتحادیه اسکودا در رابطه به آیین نامه اجرایی تحمیل شده به کانون های وکلا عنوان کرد:

اصرار به تحمیل آئین نامه ‌ای که خارج از نهاد وکالت، موادی به آن افزوده شده، خارج از مدار گفتگو و مهمتر از آن خارج از چارچوب و محدودۀ قانون است این درحالی است که حق تنظیم آیین‌ نامه براساس ماده ۲۲ لایحه قانونی استقلال کانون‌های وکلا به عهده خود کانون ‌هاست که این کار هم چندین دهه قبل برای یک بار به خوبی انجام گرفته.

اما در این میان قوه قضاییه اعلام کرده که من باید آیین‌نامه تنظیم کنم و کانون‌های وکلا اجرا کنند این در حالی است که آیین‌نامه مفصل و مطولی که قوه قضاییه تنظیم کرده نقض کنندۀ استقلال کانون‌های وکلاست.

اما آقایان آیین‌نامه‌ای به ما داده اند و حاضر به گفتگو در این زمینه نیستند. در فضای گفتمان باید ابزار گفتمان را داشته باشیم. چرا می‌خواهید ما را در مسیری قرار دهید که گفتمان رها شود و همه سر لجبازی بیفتند، وقتی هم‌سطح به گفتگو بنشینیم، در عالم گفت و گو مجهولات رفع و مفاهمه شکل می‌گیرد.

وی افزود :

ما از اصولمان حتی یک قدم عقب نمی کشیم و این اصول؛ از جمله استقلال وکیل، آزادی او و نقشش در جامعه، خط قرمز ماست. ما حافظ این اصول و قواعد هستیم.

امیدواریم که در اختلاف ‌نظرهای فعلی با صلابت و ابهت در چهارچوب قانون به مسیر خود ادامه دهیم و من از جامعه حقوقی کشور و اتحادیه سراسری اسکودا، از پیشکسوتان و حقوقدانان فرهیخته و گرانقدر کشور خواهشمندم تا در این تلاش به گفتمان و حل این مسئله ، همراه ما شرکت کنند و راه را برای گفتگوی علمی دراین باره میسر و هموار سازند.


بیشتر بخوانید:

منبع
اتحادیه اسکودا
مشاهده بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا